שאל את הרב

מה מותר לצייר עפ"י היהדות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 31/05/22 21:51 א בסיון התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב, אני אוהבת לצייר ויש לי כמה שאלות בנוגע לזה. ראיתי המון תשובות אבל לא ממש הבנתי מה אני אמורה לעשות בסופו של דבר.

1. האם מותר לי להעתיק ציור של מישהו אחר מהאינטרנט? (לדוגמא מהאתר פינטרסט) למצוא ציור שאני אוהבת ולהעתיק אותו? האם יש בכך משום גזל/הפרת זכויות יוצרים/גניבת דעת? הכוונה בלהעתיק לפעמים אני מעתיקה רק מראייה ולפעמים ממש שמה את הדף מעל הציור ומעתיקה אותו.

2. אני מציירת בעיקר אנשים וחיות, ולאחרונה גיליתי שהדבר אסור. לרוב אני מציירת אנשים מהדמיון, אבל גם ציירתי המון אנשים שאני מכירה ציור ריאליסטי, האם הדבר אסור? אני צריכה לזרוק את הציורים ולהפסיק לצייר אנשים?

3. ציירתי פעם ציור של מלאך. לא ידעתי שהדבר אסור. כיצד אני יכולה לתקן את המעשה?

תשובה

שלום לך.

ראשית, תודה רבה שפנית אלינו בשאלה חשובה כל כך. אני שמח לראות שאת מפתחת את כישרונותייך, ומשתמשת בהם לתועלת. בטוחני שהדבר יביא לך ברכה עצומה ויסייע לך גם בעתיד. בין אם בפרנסה, בין אם בשעות הפנאי, ובוודאי גם בעבודת השם. נשתדל לענות לפי סדר שאלותייך.

העתקה מהאינטרנט

העתקת ציור מהאינטרנט אסורה רק במידה ויש זכויות יוצרים על הציור, דהיינו איסור העתקה או שכפול של הציור. במידה ומדובר באתר שמעלה ציורים של אנשים – יש לבדוק בתנאי השימוש באתר האם הוא מתיר להשתמש בציורים או להעתיקם (בדר"כ אתרי אינטרנט מבהירים שהציורים המועלים אצלם באתר הם לשימוש של הכלל ,common creative, אבל צריך לבדוק את התנאים בכל אתר), וכל עוד לא מדובר בשימוש מסחרי, למטרות רווח.

ציור אנשים וחיות

אמנם יש מחלוקת בין הפוסקים (ראשונים ואחרונים) לגבי ציורים של בני אדם, חיות, גרמי שמים וכו', אך לא ניתן לפסוק בוודאות שהדבר אסור בהחלט. השולחן ערוך (יו"ד, סימן קמא, ה) התיר לצייר דמות אדם או חיות על גבי ציור שטוח, אבל לא בתבליט שמציג את כל האיברים, וצורות של גרמי השמיים אסר השו"ע בכל מקרה (דעת המאירי שאם השמש, הירח והכוכבים לא מצויירים לבדם, אלא כחלק מנוף, והם לא העיקר בתמונה – אז מותר לציירם). טעם נוסף להיתר של ציורים הוא שרוב האנשים הדתיים מציירים היום את הכל, למעט מלאכים, וכך מופיע גם בספרי סיפורים המיועדים לציבור הדתי והחרדי (כה עשו חכמינו, סיפורי צדיקים וכדו'). לכן, אינך צריכה להפסיק לצייר אנשים, ואינך צריכה לזרוק את מה שציירת לפח חלילה.

ציורי מלאכים

במידה ואת מתכוונת לצייר מלאכים ממש הדבר אסור, לא בגלל שאלו מלאכים באמת, אלא שציורי המלאכים היום הם עפ"י הנצרות, ויש בזה חשש לעבודה זרה. לפי היהדות לא ניתן לתאר מלאך בציור מפני שאין להם דמות, ואם מנסים לתאר בציור את מה שמופיע בנביאים (למשל ביחזקאל) זה אסור, וכנראה שאסור מדין תורה.

אם כוונתך לצייר סתם אדם או משהו אחר שקיבל כנפיים, לא נראה לי שהדבר אסור.

אין צורך לתקן את המעשה מכיוון שהוא היה בשגגה.

שתזכי לקדש שם שמים בציור ובאומנות, ולגלות את השם יתברך גם דרך כישרונותייך.

בהצלחה רבה,

אבי

כתבות נוספות