שאל את הרב

חשמל בשבת: למה מחמירים ואומרים שזה איסור דאורייתא?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/11/20 19:54 יד בחשון התשפא

שאלה

שלום רב. חקרתי רבות את נושא החשמל בשבת וראיתי בהרבה מקומות שטוענים שאין איסור דאורייתא בחשמל חוץ מחשמל שמבעיר אש או גורם לשינוי טמפרטורה. למרות זאת הרבנים מחפשים להחמיר בנושא כדי לשמור על אופי השבת. ולכן מחפשים איסורים במקום שצריך לחפש היתרים.

כל מה שהדור חושב על חשמל שאסור בשבת אינו נכון וזה התחיל מכך שהחשמל בתחילתו שימש להדליק אור במנורה בוערת שזה אסור אבל לא בגלל החשמל זה אסור אלא בגלל הבערה שבנורה.

היה לי דיון עם אחד הרבנים למה לאסור חשמל וקיבלתי ממנו סוג של בלוק כזה כאילו הוא מפחד להודות שזה עלול להיות מותר.

מנהג הדור שלנו משום מה הוא להחמיר. אבל צריך גם לחשוב על אלה שלא רוצים להחמיר. אני לא רואה בחומרה כדבר טוב. יש חומרה טובה שבאה כדי למנוע אותנו מלעבור עבירה אבל יש חומרה שאין בה עניין. לדעתי, לומר שזה אסור מדרבנן בשבת זה החמרה שכופה את כולם להחמיר ולדעתי זה מונע מהרבה אנשים לשמור את השבת שהם לא מוכנים לוותר על חשמל בשבת ובגלל שהם כבר משתמשים בחשמל הם כבר עושים דברים אחרים. מבשלים, מבעירים אש ומלאכות חמורות שהם ללא מחלוקת מדאורייתא. מה שאני אומר שאם יתירו חשמל בשבת, וייסבירו לעם מה מותר בחשמל ומה אסור, זה יגרום לשמירת שבת גדולה יותר מכיוון שחשמל בשבת אינו אסור לפי מה שבדקתי בהרבה מקומות וכולם ישר משליכים את זה לכיוון דרבנן כי קל להגיד זה איסור דרבנן. וכל מה שלא רוצים להתיר חשמל בשבת לפי הרבה מקורות שראיתי זה שלא תראה השבת כחול. אבל זה לא נכון, בסופו של דבר לא הכל מותר בחשמל, עדיין אסור לנסוע ברכב אפילו לא חשמלי כיוון שהוא גורם להבערה של אש עוד לפני שנכנסים לדיבור על תחום שבת שאי אפשר לנסוע מעיר לעיר. עדיין אסור להדליק את הדוד או את התנור ולבשל, יש איסור בישול. עדיין אסור לעשות הרבה דברים וזה לא יהיה שבת כחול, אלא שבת שונה שנראית אחרת. זה שאחד הילדים יכנס לחדר ויהיה כל הזמן על הפלאפון או כל מיני דברים כמות אלה שעלולים לקרות כתוצאה מזה. זה לא סיבה בכלל לאסור חשמל. כל אחד יצטרך לפתור את זה עם ילדיו בבית זה צריך להיות עניין אישי שכל אחד מתמודד איתו בדרך שלו.

אני יודע שלפי החזון איש איסור חשמל הוא מדאורייתא אך גם את זה אתה יכול להפריך. חשמל הוא אנרגיה שכדי להשתמש בה אתה צריך לסגור מעגל, זה לא יוצר דבר חדש אלא משחרר את האנרגיה. ממתי אסור להשתמש באנרגיה בתורה. כל פעם שאדם זז הוא מפעיל אנרגיה וגורם להמרת האנרגיה הזאת לא רגילה אחרת לפעול כל רוח ברגע שנושפים או חשמל סטטי שנוצר מחיכוך. אם כך תאסור לזוז בכלל כי שאתה זז זה ממיר אנרגיה אחת שיוצרת אנרגיה אחרת. למעבר לכך סגירת מעגל זה לא יצירה של דבר חדש זה פשוט נותן לאלקטרונים שזה בעצם עצם כלשהו קטן מאוד מאוד, לעבור מצד אחד לצד אחר. וזה גורם לאנרגיה בדיוק כמו התזוזה שלנו שגורמת לאנרגיה אחרת. על ידי תזוזה של האלקטרונים. אז בסגירת מעגל אתה לא בעצם יוצר דבר חדש אלא מאפשר לאלקטרונים מעבר, זה כמו לפתוח גדר, דלת בשבת, האם זה אסור?

תודה רבה, מאוד יעריך את זה אם תשקיע מחשבה במה שכתבתי ולא תפסול ישר, תעמיק בנושא ואולי אפילו תגיע למסקנה שיש במה שאני אומר.

תשובה

שלום לך איתמר היקר.

השאלה שלך בעצם מתחלקת לשלש שאלות נפרדות ואני אנסה להסביר את הדברים.

שאלה ראשונה היא - האם חשמל מותר או אסור בשבת. התשובה היא שבמקורות ה'קלאסיים' - גמרא, רמב"ם שולחן ערוך אין כמובן התיחסות לחשמל. הפוסקים האחרונים ניסו להביא ראיות כאלו ואחרות. לסיכום הדברים - כל הפוסקים אוסרים שימוש בחשמל, אלא שכאשר מדובר במצב שבו אין מתכת שמתלהטת - הרבה פוסקים סוברים שזה אסור מצד 'עובדין דחול' - מעשה חול, ואילו יש הסוברים שהחשמל אסור ממש מהתורה מסיבות שונות (אפשר לראות כאן את הסקירה: https://din.org.il/2019/03/01/%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C-%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%A8%D7%94-%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%AA%D7%99%D7%AA/).

שאלה שניה היא - איך קובעים האם מעשה מסוים הוא 'מעשה חול'. שאלה זו היא שאלה מסובכת מאד, ואני אנסה להסביר. בכל בית שומר שבת - מורגשת בשבת אוירה מיוחדת. אוירה 'שבתית'. מה גורם לאוירה השבתית הזו? מן הסתם הרבה דברים - לא הולכים לעבודה, לא מסתכלים בפלאפונים, סעודות משמעותיות, מפגשים משפחתיים וכו'. האם כל דבר חיוני לאוירת השבת? נניח ונשאיר מכשיר שמנגן מוזיקה מיום שישי - עד כמה זה יפגום באוירת השבת? קשה מאד להגדיר מה פוגם ומה לא. אני מבין שהשאלה שלך מבוססת על ההנחה ששימוש מסוים בחשמל לא יפגום באוירת השבת. יתכן ואתה צודק ויתכן שלא. בסופו של דבר מדובר בהערכה מאד מסובכת של המציאות. יכול להיות שבמקום מסוים זה לא יפגום באוירה, אבל במקום אחר, או בזמן אחר זה כן יפגע. לסיכום - אני מאד מבין מה שכתבת בשאלה, אבל אני חושב שקשה להוכיח או לפרוך את טענתך.

שאלה שלישית היא - מה מכריע בשאלות האלו. לאורך כל הדורות - מאז ועד היום, מקובל שיש 'מדרג' בעם ישראל. ככל שהשאלות יותר פשוטות, גם רבנים פשוטים יכולים להכריע. לפעמים אדם לא יודע את ההלכה, הוא שולח שאלה ל'שאל את הרב' בכיפה ומקבל תשובה - כי הנושא די פשוט וכל רב יכול לענות עליה. לעומת זאת, שאלות מסובכות ומורכבות, הנוגעות לנושאים משמעותיים כמו 'אוירת השבת בעם ישראל' - רק רבנים גדולים יכולים לענות על השאלה. לכן, גם אם נראה לך שההגבלות גורמות לחילול שבת, ואפילו אם תשכנע אותי בזה - לא אנחנו מכריעים. בשאלות האלו רק רבנים גדולים יכולים להכריע.

אולי כאן צריך להוסיף שחלק יסודי מ'תורה שבעל פה' הוא קבלת סמכות החכמים - כשיש מחלוקת בין הרבנים - אז כל אחד יכול ללכת לפי רב משלו. כאשר כל הרבנים קובעים דבר מסוים - הרי שזוהי ההכרעה ההלכתית ואנחנו מאמינים באמונה שלמה - שזה מה שרבונו של עולם רוצה מאיתנו, ואנחנו מבטלים את דעתנו מפני דעת הפוסקים.

מקוה שהצלחתי להבהיר את העניינים.

טוביה

כתבות נוספות