שאל את הרב

מתחזק - ומשפחתי חילונית. איך מתנהלים ביום יום?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/03/21 00:34 ג בניסן התשפא

שאלה

שלום,

אני בן 17.5, קיבלתי על עצמי תשובה בסביבות גיל 15. אני מאוד מאוד מאמין בקב"ה ובתורתו, משתדל מאוד לסיים דף גמרא ביום, מתפלל 3 פעמים וכו'. אני יודע שלעולם לא אחזור בשאלה אך יש לי כמה דברים שמטרידים אותי מאוד והייתי שמח לשתף ולקבל תגובה בנושא.

אני לומד כיום בבית ספר חילוני לצערי הרב. תהליך ההתחזקות שלי היה הדרגתי, ובמהלך תהליך ההתחזקות הייתה לי חברה במשך 8 חודשים. אהבנו מאוד אחד את השנייה, אבל היינו עושים דברים חמורים והייתי פוגם בברית איתה. נפרדנו ולאחר מכן עשיתי צעדים גדולים בהתחזקות: שמתי ציצית, הבאתי פלטה ומיחם לשבת ומועדים הביתה, מחקתי את כל הרשתות החברתיות והפסקתי לפגום את הברית ב"ה. אך יש כמה דברים שמאוד קשים לי.

אבא שלי הוא האדם שאני הכי אוהב בעולם, ויש ביננו קשר מאוד מאוד מיוחד. הבעיה היא שהוא מתנגד בכל תוקף לכל צעד שאני עושה עם הדת. לעיתים הוא אף מאיים עלי, ומכריח אותי לנסוע בשבת וחג לקידושים עם המשפחה וכדומה. עד לפני כמה חודשים הוא לא הסכים לי לשים ציצית ולא להביא פלטה ומיחם אך זה הסתדר ב"ה. הוא לא מרשה לי להחליף לטלפון כשר, והוא אינו מרשה לי ללכת למכינה ישיבתית לפני צה"ל. המשפחה כולה עומדת נגדי בתשובה וכולם עושים לי מניפולציות רגשיות ומאוד קשה לי עם זה.

בנוסף לכך, מכיוון שטעמתי את טעם הזוגיות והאהבה, אני מרגיש בודד ואני מאוד רוצה חברה. רבנים אומרים שאסור, שחברה מביאה לידי חטא, שאני אפול לחטא ולפגם הברית, ואינני יודע מה לעשות. בנוסף, אינני יודע מה יקרה כשאני ארצה לצאת לשידוכים. לא למדתי בשום מוסד דתי, ואני בא ממשפחה חילונית לגמרי, ואני מפחד נורא שזה יגרום לי לא למצוא שידוך טוב, משום שאף בחורה לא תרצה אדם מרקע כמו שלי.

תודה רבה על ההקשבה. אשמח לשמוע מה יש לך להגיב בנושא.

נ.ב. סליחה על החפירה, פשוט אני מאוד רוצה לפרוק.

תשובה

שלום לך.

ראשית, מאוד התרגשתי ממה שכתבת, לראות את תהליך ההתקרבות שלך לקב"ה, את מסירות הנפש שלך לשמירת התורה והמצוות, ואת הדאגה שלך לשלב בין שמירת המצוות וכיבוד ההורים, ואת הדאגה שלך לעתיד, כשתרצה להקים בית בישראל. יישר כח!

שתדע שמעלתך גבוהה מאוד בעיני השם יתברך, וכפי שכותב הרמב"ם בעצמו (הלכות תשובה, פרק ז'): "ואל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העונות והחטאות שעשה, אין הדבר כן. אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם, ולא עוד אלא ששכרו הרבה שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו. אמרו חכמים מקום שבעלי תשובה עומדין אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו, כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם מפני שהן כובשים יצרם יותר מהם. " ולכן אל תפול רוחך. כל מצווה ומצווה, כל דף גמרא, וכל מצווה שאתה מקיים שכרך הרבה מאוד, במיוחד בגילך הצעיר שבו הפיתויים גדולים יותר.

אוכל לתת לך כמה עצות בקשר למה שהזכרת בשאלתך:

המשפחה

אני מאמין שהמניעים של משפחתך נובעים מפחד שאתה תשתנה לרעה, או חלילה שתנתק איתם קשר. ייתכן והם חושבים שהתהליך שאתה נמצא בו הוא תוצאה של "שיגעון" חולף, ולכן הם מנסים בדרכם לגרום לך לרדת מתהליך התשובה, או לוודא שאינך הופך להיות 'קיצוני'. המטרה שלך היא להראות שהתורה היא נעימה ולא מאיימת – "דרכיה דרכי נועם, וכל נתיבותיה שלום". לכן כדאי לעשות את הדברים הבאים:

להשתדל לא להיגרר לוויכוחים או התנצחויות. הדבר הזה יכול לגרום לאווירה לא נעימה בבית. גם אם אתה מרגיש שהשיחה נגררת לוויכוח בנושא הדת, או שמתחילים לדבר על הדת, רצוי מאוד לבלום את הפה ולא להגיב, שהרי הקב"ה "תולה ארץ על בלימה", והכוונה שהקב"ה תולה את קיום העולם על מי שבולם את פיו בשעת מריבה, וזו מעלה גדולה מאוד. במקום זה כדאי לדבר על דברים שכולם מסכימים עליהם, ושאינם קשורים לדת בכלל.

לכבד את כללי הבית ולא להעיר שום הערה שקשורה לדת. עליך לזכור שאמנם אתה עברת שינוי מבורך, אך משפחתך אינה מעוניינת בשינוי הזה, בטח שלא אצלם. ולכן גם אם ראית בן משפחה שמחלל שבת או עושה עבירה אחרת, או שאתה מעוניין שמישהו יניח תפילין בבוקר - אין להעיר לו כלל. עליך להאיר להם פנים, לחייך אליהם ולקבל אותם כפי שהם – בנים אהובים של הקב"ה (גם אם הם חוטאים). אם מפריע להם מיחם חשמלי או פלטה בשבת, עליך לכבד את זה (לכל היותר לא תשתה משקה חם, ולא תאכל אוכל חם במשך השבת, יש חלופות טובות לכך). בקיצור, עליך לוודא שהם אינם מרגישים אי נוחות בבית בגלל ההתחזקות שלך....

אמנם אסור לך להסכים בשום אופן לחלל שבת, אך יש לעשות זאת בנימוס ובכבוד. להסביר בצורה רגועה ולא מתלהמת, בחיוך ובמבט ישיר, שאינך יכול לחלל את השבת, ושמאוד תשמח שלא יכפו עליך דברים בניגוד לרצונך. כשם שאינך כופה בבית הוריך את השקפת עולמך, כך אתה מבקש שלא יכפו עליך את השקפת העולם של המשפחה. תוכל גם להציע חלופות לביקור המשפחה במהלך השבוע במידה ויסכימו. אגב, אם יש מישהו מהדודים או מהמשפחה המורחבת ששומר שבת, תוכל להציע להורים שתלך אליהם לשבת, וכך תרוויח גם כיבוד הורים וגם את שמירת השבת....

לגבי טלפון כשר- במידה ויש לך אפשרות לקנות בעצמך טלפון כשר ולהכניס את כרטיס הסים לשם זה מצויין (ישנם מכשירים כשרים ב-300 או 400 ₪). במידה ואין לך אפשרות כזו תוכל בינתיים לנתק את האינטרנט דרך המוקד הטלפוני של החברה, או בעזרת חבר שיחסום לך את הגישה לאינטרנט בעזרת קוד, ותסכם איתו שלעולם לא ייתן לך את קוד הפתיחה לגלישה באינטרנט.

לגבי המכינה הקדם צבאית, אם אתה מעוניין בה כל כך, ומצאת מקום שאתה מעוניין ללמוד שם, תוכל ללכת לשם בעצמך כשתהיה בגיל 18. בגיל הזה אתה ברשות עצמך, ואינך זקוק לאישור ההורים. במידה ותרצה לדחות את הגיוס לצבא כדי ללכת למכינה קדם צבאית, תוכל ליצור קשר עם המוקד שלנו ונוכל לעזור לך בכך. עם זאת חשוב לפתח שיח מול ההורים כדי שיבינו שמדובר במכינה שמעניקה הכנה טובה לצבא, ושאתה מעוניין לבנות את עצמך ואת אישיותך. אני מאמין שהוריך, שאוהבים אותך באמת, לא יסרבו לך.

להתפלל לקב"ה שיעזור לך לעמוד בכל הניסיונות שהיצר הרע מזמן לך, ולהתפלל שהקב"ה יתן לך את הכוחות הנדרשים כדי להמשיך ולהתקרב אליו יתברך. כמובן להתפלל על משפחתך, ובפרט על הוריך, שהקב"ה יפתח את ליבם לאהבת התורה. זה חשוב מאוד.

בדידות

כדי להפיג את הבדידות, ולהרחיק (באופן זמני) את הרצון לחברה, עד החתונה בעזרת השם, אוכל לייעץ לך את הדברים הבאים:

חשוב שלכל אדם, בפרט לחוזר בתשובה, יהיה אדם בוגר תורני (רב, ראש כולל, אברך) כדי לקבוע איתו חברותא ללימוד תורה וליבון של שאלות באמונה. רצוי אדם שיהיה אפשר להתייעץ איתו בכל מיני שאלות הלכתיות שצצות במשך החיים. אדם כזה יכול לתת לך יציבות מול כל הניסיונות להניא אותך וגרום לך לסטות מהדרך הכל כך מבורכת שאתה צועד בה, וכמובן החברותא הקבועה בלימוד התורה תעזור לך להפיג את הבדידות.

להיות עסוק בדברים שממלאים את הזמן הפנוי שלך. בעשייה - כמו עבודה, התנדבות, פעילות גופנית, בילוי עם חברים, חוג, או פיתוח תחביב. בלימוד – כמו לימוד תורה, לימוד בחברותא (בבית הכנסת או בכולל שבשכונה), או הליכה לשיעורים שבועיים. כמובן להשקיע גם בלימודים בבית הספר. זה חשוב לא פחות...

שידוך

כשתרצה באמת להתחתן ולצאת לפגישות ולהכיר בחורות טובות, תוכל לעשות זאת בלי קשר להיכן למדת בעבר או מיהם הוריך. אם תהיה בן תורה אמיתי, בעל מידות טובות, הקובע עתים לתורה ומקפיד על קיום המצוות, אני בטוח שתמצא כלה שתרצה מאוד להתחתן איתך, בלי קשר לרקע הקודם שלך. יהיו לך מספיק ממליצים שיעידו עליך דברים טובים – הרב שלך, החברים שלך מהמכינה ועוד....

אני מאחל לך שתזכה להמשיך ולהתעלות בתורה, במצוות, במידות טובות ויראת שמים, ותזכה להיות בן תורה אמיתי. זכור, כל קושי וכל ניסיון רק יקפיצו אותך למעלה גדולה יותר באמונה. אל תירא ואל תחת.

בהצלחה!

אבי

כתבות נוספות