שאל את הרב

לענות אמן על תפילה חופשית של בני שלא שמעתי - מותר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/09/21 22:45 ו בתשרי התשפב

שאלה

שלום הרב.

בני מתפלל תפילה חופשית לה' (ראויה) ומבקש מאיתנו לענות אמן, אבל העניין שאנחנו לא שומעים את התפילה שלו. האם אנחנו בכל זאת יכולים לענות אמן כשהוא מבקש? (אנחנו יודעים פחות או יותר על מה הוא מבקש).

תודה רבה!

תשובה

שלום לך.

ראשית, זה דבר נפלא בעיני שילד מתפלל בצורה חופשית לקב"ה. זו צורת החינוך הטובה ביותר, וחשוב לעודד אותו להמשיך בכך. יישר כח.

לא ציינתם בשאלתכם האם הילד בגיל חינוך או לא, ולכן נאמר כך:

אם מדובר בילד שהגיע לגיל חינוך (גיל שש) הרי שיש לענות אחריו אמן רק אם ברך ברכה כלשהי ולא על תפילה פרטית. בפרט אם מדובר בנוסח תפילה חופשי שהוא כדי ללמוד בעזרתו (להתלמד) כיצד להתפלל, ולא נוסח ברכה שנתקן על ידי גדולי ישראל (כמו תפילה לשלום המדינה). אם בנכם עונה אמן אחר ברכות עצמו אין למנוע ממנו.

אם מדובר בילד שלא הגיע לגיל חינוך, הרי שרוב הפוסקים סוברים שאין לענות אמן אפילו אחר ברכה על דבר מאכל כלשהו, ובוודאי שאין לענות אמן על תפילה פרטית הנאמרת בצורה חופשית.

בכל מקרה, אין לענות אמן על ברכה או תפילה שלא שומעים, גם אם יודעים מה הייתה כוונת המברך. בהלכה זו אין הבדל בין קטן שהגיע לגיל חינוך, ובין מבוגר שהגיע אף לגיל זקנה...

חשוב מאוד לחנך את בנכם לענות אמן על ידי דוגמא אישית, שיראה אותכם עונים אמן בקול אחרי ברכות (בקול) שאתם שומעים האחד מהשני...

שתזכו שברכותיו של בניכם יתקיימו בכם לטובה, אמן!

בהצלחה,

אבי

כתבות נוספות