שאל את הרב

עליות וירידות במצוות - איך להצליח לשמור בשמחה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/12/21 19:27 כד בטבת התשפב

שאלה

שלום!

וערב טוב!

קשה לי לשמור את התורה והמצוות.

אני עוברת על כל כך הרבה מצוות וזה עושה לי הרגשה רעה אני בוכה על זה בלילות ומצטערת אבל בבוקר אני כמה כמו חדשה וכאילו שוכחת את כל העבירות של אתמול.

ואני לא יודעת מה לעשות שאני יודעת שאני עוברת על כל כך הרבה מצוות אבל לא עושה עם זה כלום.

אשמח לעצה שתעזור לי יותר לשמור על המצוות בשמחה.

תשובה

שלום יקרה.

את מתארת מקום כואב. יש בך רצון עז לשמור מצוות בשמחה אבל יש פעמים שאת לא מצליחה ואת בוכה על זה ורוצה אחרת. בבוקר את קמה חדשה כשפשוט ובהיר לף איפה את רוצה להיות אבל בלילה זה שוב חוזר..

קודם כל, אני מעריכה אותך על הפנייה אלינו, אני מעריכה אותך על זה שיש בך צער ובכי על הירידות. זה מראה כמה רצון אמתי וכנה יש בך לצלוח את האתגר, לשמור על המצוות ברוחב הלב של שמחה.

מאתגר אותי?!

יש לנו את הגוף ויש לנו את הנשמה. הנשמה כולה רוצה למעלה, היא נקיה וטהורה מיסודה, אין אפשרות לפגום בה. הגוף הוא חומר ומושך פעמים למטה.

הנשמה בגוף מצויים בעולם הזה.. עולם חומרי ובנוסף, תרבות שיש בה כל כך הרבה מה להציע... בילויים, אוכל, כסף, סרטים.. לא חסר דבר.

לא סתם הקב"ה שם אותנו בעולם הזה, עולם שמזמן לנו ניסיונות ואתגרים רבים. החיים שלנו בנויים על עליות וירידות. כל ירידה מביאה אותנו למקום יותר גבוה, 'כל ירידה היא צורך עליה' כי היא מבררת לנו את הרצונות והשאיפות שלנו- איפה אנחנו רוצים להיות באמת, מי אנחנו רוצים להיות.

ולכן, רוצה לחזק אותך. כולנו בני אדם שעשויים מחומר ורוח ואנחנו לפעמים נופלים, אנחנו לפעמים לא מצליחים להתגבר. לפעמים זה בצניעות, לפעמים זה בתפילה, בלשון הרע ובעוד הרבה הרבה... זה אנושי הכי בעולם. "שבע יפול צדיק וקם".

וזה לא סתם. הרי הקב"ה היה יכול לברוא אותנו מלאכים אבל בכוונה לא. מה חזק ומיוחד בנו?

כח הבחירה- "נתתי לפניך הברכה והקללה ובחרת בחיים". אנחנו בוחרים כל פעם מחדש. בידינו לבחור אם לגדול ולצמוח מהמציאות הנתונה או להישבר לתוכה ולהתייאש מעצמנו שאנחנו מסוגלים אחרת. (הפנייה שלך אלינו כל כך מעידה על הבחירה והרצון לצמוח ולגדול).

אני באמת רוצה?!

עם הנקודה שכתבתי הרגע, יש נקודה נוספת חשובה-

חז"ל במשנה כותבים כך: "האומר אחטא ואשוב, אחטא ואשוב, אין מספיקין בידו לעשות תשובה"

לפעמים אנחנו עושים תשובה על חטא שעשינו אבל בתוך ליבנו אנחנו יודעים שנרצה לעשות אותו שוב.. יש בנו רצון לחזור על המעשה הלא טוב שוב. (למה? כי הוא סיפק לנו הנאה, כבוד ועוד..)

אם כך, אומרים חז"ל, התשובה והצער של האדם על חטאו- הם לא באמת תשובה.

ואני יסביר. כשאנחנו חוזרים בתשובה על מעשה לא טוב שעשינו- שאנחנו מתחרטים ורוצים אחרת, ומקבלים על עצמנו אחרת... כל אלו מתקבלים ונחשבים רק אם אנחנו באמת רוצים אחרת. אנושי כל כך שכולנו ניפול שוב לפעמים אבל השאלה היא האם אנחנו באמת רוצים אחרת..

ולכן, בעיני צריך להיות כנה עם עצמי ולחשוב, האם אני באמת רוצה לבחור אחרת.

אז למעשה...

ממליצה לך:

- לשבת ולכתוב לעצמך על הרצון שלך, לברר אותו לעצמך. איפה היית רוצה להיות, מי את רוצה להיות. לחשוב האם את באמת רוצה לבחור אחרת, האם את באמת רוצה לא לעבור על המצוות האלו. (גם אם הבירור הזה קשה וכואב הוא יוביל למקומות טובים, אני בטוחה).

- לכתוב לך תפילה במילים שלך לרבש"ע. לכתוב על האתגר הזה בשמירת המצוות ועל הרצון והבקשה שיהיה איתך בדרך הזו ויסייע בידך. להתפלל אותה פעם ביום וללכת איתה בארנק או במקום קרוב..

- לעשות דברים טובים שמשמחים את הלב וממלאים אותו במשמעות ורצונות טובים.

כשאנחנו עושים טוב אז אנחנו גם נמשכים בקלות יותר לטוב.

לדוגמא, התנדבות אצל מבוגרת או משפחה שזקוקה לעזרה, לימוד קבוע עם חברה..

- כל יום תכתבי לעצמך 2-5 דברים טובים שעשית היום. מצוות שעשית אותם בשמחה. כדי לחזק אותך מהמקום החיובי. להתמקד ולהתעסק בטוב.

- טוב שתהיה דמות שאנחנו מעריכים אותה והיא יכולה ללוות אותנו.. לפנות אליה, לשתף ולהתייעץ ויחד לחשוב מה הלאה...

בהצלחה!

את יקרה ואהובה לקב"ה מאד והוא שמח בך, אני בטוחה!

אנחנו פה לכל שאלה...

יהודית

כתבות נוספות