שאל את הרב

איך לא להיסחף אחרי דעות חילוניות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/05/22 03:25 ד באייר התשפב

שאלה

שלום רב!

דבר ראשון, תודה רבה על האתר הזה! הוא כל כך עוזר ונותן ביטחון..

ולשאלתי:

אני נערה בת 14, בכיתה ח'. עד כיתה ו' למדתי בבית ספר תורני בירושלים ובכיתה ז'עברתי דירה ליישוב אחר, שבו יש רק בית ספר דתי-חילוני שבאופן כללי הרמה הדתית בו די נמוכה. הלכה, לדוגמה, לא לומדים בכלל, והגישה אליה מסתייגת מאוד.

שלא לדבר הילדים שלומדים שם. לא מעטים מהם הם לא דתיים ולפעמים לא מאמינים בכלל, וגם הדתיים הם מאוד פתוחים ו'ליברלים' בהשקפותיהם.

הבית ספר גם מעורב עד כיתה ז', מה שיכול להעיד על הרמה הדתית שלו.

הלכתי לשם בחוסר ברירה, זה היה הבית ספר הקרוב היחיד. אמרתי לעצמי שאלו רק שנתיים וזה לא ישפיע עליי. אבל המציאות הייתה שונה..

מצאתי את עצמי מוקפת בהמון דעות מבלבלות שגמרו לי לפקפק בכל מה שהאמנתי וגדלתי עליו עד היום. התחלתי לפחד שהכל סתם..

מאז קראתי כמה ספרי אמונה שקצת עזרו לי, אבל עדיין, גם כשאני מאמינה "בתאוריה", משהו בי עדיין לא מחובר בקטע הרגשי והעמוק יותר. כי הרי כל יום כשאני באה לבית הספר אני שומעת דברים שסותרים את האמת שלי, את ההשקפות שלי. אני מתחילה לחשוב "אם כל כך הרבה אנשים מחזיקים בדעות כאלה אז זה כנראה נכון.." וכדומה. אני יודעת שזה לא עובד ככה אבל המחשבה הזאת עדיין מאחוד מציקה לי ומבלבלת..

אני מאוד מפחדת שזה ישפיע עליי באופן בלתי הפיך ואני כבר לא אוכל להחזיר לעצמי את האמונה השלמה שעליה גדלתי.

בשנה הבאה אני הולכת בעזרת ה' לעבור לאולפנה תורנית וטובה שאני מקווה שתעזור לי לייצב את עצמי, אבל עד אז- אתם יכולים לעזור לי? לתת לי עצות איך לשמור על הזהות הדתית והמאמינה שלי בתוך הבית ספר הזה?

סליחה על האורך ותודה רבה מראש!

תשובה

שלום תמר.

בשאלתך את מתארת ומעלה שני דברים. דבר ראשון את מתארת את החשש מהחברה בה את נמצאת, שתשפיע עלייך כך שלא תוכלי להחזיר את האמונה שהייתה לך, ומצד שני את מעלה את הבקשה והשאלה איך לשמור על הזהות הדתית והמאמינה שלך.

נראה לי ששתי השאלות שלך נובעות מתהליך מאוד מאוד טבעי שקורה להרבה אנשים סביב גיל ההתבגרות או בכלל, בהקשר של חשיפה לחברה מעורבת. את כנראה אדם סקרן שאוהב לשאול שאלות, ולכן כנראה שכל מפגש עם אנשים קצת אחרים ממך היה מעורר אותך לשאלות אמוניות וטוב שכך! הרבה מאוד אנשים שואלים את עצמם שאלות בשלבים שונים של החיים, וזה מה שהופך אותם דווקא לאנשים הרבה יותר מאמינים, כי הם שאלו וחקרו ובדקו ואז המשיכו להאמין. אז את צריכה להיות גאה בעצמך על השאלות הטובות שלך. נראה לי שיש כמה עצות שיכולות לעזור לך ואכתוב עליהם עוד רגע, אבל במקביל תזכרי שיכול להיות שהאמונה שלך לא תחזור להיות כמו שהייתה וזה טבעי. היא תהיה שונה, מורכבת יותר, אבל גם עמוקה יותר, כי את לא מפחדת להתעמת עם שאלות.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות?

1. הייתי בוחרת כמה מצוות שאת מתחברת אליהן ומקפידה עליהן, זה יכול להיות לך עוגן.

2. הייתי מנסה ללמוד חברותא עם מישהו שאת מעריכה, חברותא קבועה בכל נושא שהוא- עם אבא\ אמא\ אחד האחים או אפילו חברה מבית הספר ( עכשיו או בעבר). חברותא מאפשרת לא רק להוסיף ידע, אלא לפתוח מחשבות ורגשות שלנו לגבי מה שאנחנו לומדות. וזה מאפשר להתחבר עוד יותר, לברר, ולמצוא את מה שעוזר לנו להרגיש טוב.

3. אפשר לקבוע עם עצמך ללמוד פרק ביום בתנך, אמונה או משהו שמעניין אותך, אבל שיהיה קבוע, אפילו לשמוע שיעור באינטרנט , רק שיהיה קבוע. הקביעות גם היא יכולה לעזור לנו להרגיש בנוח עם משהו רצוי. כמו למשל זוג נשוי שקובע לעצמו "ערב דייט" פעם בשבוע.

4. מוזמנת תמיד להתייעץ איתנו במוקד הטלפוני- 8298*, או בווטסאפ: 052-468-3927. את יכולה לשתף מה ניסית ועד כמה זה עזר, ונחשוב יחד על כיוונים נוספים.

לסיכום: העלית פה שאלות מצוינות מתוך החוויות האישיות שלך בעקבות מעבר דירה. תזכרי שאלו שאלות נורמטיביות שהופכות אותך לאדם חושב, סקרן עם אמונה מורכבת יותר. דיברנו על כך שאולי האמונה לא תחזור להיות כמו שהייתה, ותשתנה, אבל זה לא בהכרח משהו שלילי, ואולי אפילו להיפך. נתנו כמה עצות כמו ללמוד חברותא עם מישהו שאת מעריכה, ללמוד משהו קבוע לבד, ואפילו לבחור מצוות שאת אוהבת ועליהן להקפיד. כמובן שאת מוזמנת להתייעץ איתנו במוקד. אלו דברים שיכולים לגרום לכך שהאמונה תהיה חלק משגרת היומיום שלך. תזכרי שאת אמיצה שאת פותחת את השאלות הללו, והן טבעיות מאוד, ומתרחשות אצל הרבה אנשים בשלבים שונים.

כל הכבוד! תמשיכי לשאול שאלות טובות!

נעה

(ns)

כתבות נוספות