שאל את הרב

משמעויות שונות לתפילה ושאלות בנושא תפילה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 29/08/19 16:08 כח באב התשעט

שאלה

בס"ד

שלום לרב

אני מתעניין מאוד בנושא התפילה, כיוון שהוא קרוב מאוד לליבי אשמח אם תוכל להתייחס ולענות לשאלות שעלו לי ( יש הרבה)... אשמח אם תקרא בנחת ובישוב הדעת. השאלות שכרגע הכי חשובות לי הם 11 – 14.

שאלות לברר תשובות - בנושא תפילה: מבחינה הלכתית

1) בברכת "תקע בשופר גדול" וגם "ראה נא בעינינו" בתפילת שמונה עשרה - מפרשים ש "מקבץ נדחי ישראל", זה בבחינת קיבוץ הנשמות והניצוצות האבודות. - פגם הברית

האם זה נכון? והאם ראוי לכוון על זה?

כמובן שצריכים לעשות הפרדה בין מעלות הרוחניות של האדם והרצון לקשר עם ה' לבין הנפילות בעניין זה. הנפילה לא מבטלת את האור האלוקי שיש בי!!- אבל כתוצאה מכך נוצר יותר פער ביני לבין ה' - נוצר מצב הפוך,ניסיתי להתקרב והתרחקתי - ולכן צריך לעשות יותר מעשים טובים כדי לתקן את ההתרחקות - ואז כמובן!, להתקדם הלאה בלי להסתכל על העבר.

2) שלושת הברכות הראשונות והאחרונות (אבות, גבורות, קדושה ה', עבודה, הודאה, שים שלום) - משותפות לכל תפילת עמידה בין "תפילת שבע" ובין תפילת "יום חול". שאר *הברכות (13) האמצעיות - האם יש קשר בין זה שזה דווקא 13 לבין 13 מידותיו של ה'.* האם זה בא ללמד על משהו בכיוון הברכות?

3) "הא לחמא ענייא" - עבר הווה ועתיד.

עבר - זה לחם העוני שאכלו אבותינו בארץ מצרים.

הווה - השנה אנחנו כאן!

עתיד - בשנה הבאה! בירושלים הבנויה! (בית מקדש)

האם זה מקביל ל"השיבנו ה' אליך ונשובה חדש ימינו כקדם"?

עבר - פעם שכינתך הייתה עלינו והיינו קרובים אליך (ה') - בית מקדש

הווה - קירבה לה' אבל לא שלימה

עתיד - בקשה ותחינה שתחזיר את אותם הימים הטובים של אז גם לימנו כיום!!!

4) פגם הברית - האם אפשר *לומר תפילה זכה? להתחזק

5) ידוע שלא מוספים תיאורים בשמונה עשרה לה' - כי כל מה שנוסיף לא יתאר אותו (ה') מספיק ורק יקטין! אז המשנה ברורה אומר שמי שרוצה יכול לומר שבח נוסף בפסוקים - האם אפשר גם סתם בשבח שיושב על הלב או חייבים דווקא פסוקים?

6) מה עדיף הרבה תפילות בלי כוונה או תפילה ארוכה אחת עם כוונה?* (בהנחה שהמתפלל יוכל להתאמץ להתפלל בכוונה רק פעם אחת).

7) דיוק והצבעה על קשיים בתפילה ותסכול של אי התייחסות לשאלות שמציקות:

בתפילה יש 2 רובדים: (קרבת ה')

א. תיקון נפש בהמית ע"י הבאת קורבנות - כיום מלחמה ביצר - ביטוי שלי בתפילה בדמעות / צער / חרטה - נובע מהשורש "ק.ר.ב" כמו מלחמה של תורה.

ב. רגשות של אהבת ה' ויראתו - קרבת אלוקים, כמו האבות - נובע מהשורש "ק.ר.ב.ה"

ממש מוזר לי למה כל הרבנים והשו"תים לא מתיחיסים כל כך לראשון ומתמקדים בעיקר בשני? (שהוא הכי קל לי) - זה ממש פוגע בנפש! אי אפשר להתייחס רק למשהו אחד ולשני לא, זה לא הגיוני?!?!?!

אני חושב ש"קיום מצוות משמחה" יעזור לי לנתב הרגשות אלו. מאבק בין 2 גישות אלו, הוא מתמיד, למעשה זה מה שהקשה עלי בתפילה, ידעתי שהיא צריכה להאימר בשמחה אבל לא הייתי בתחושות אלו.

8)"תפילה בשמחה או בשברון לב?" - מיקוד - עוזר לא לפזר כוחות במקומות רבים. ולצערי, גם לזה אין ממש התייחסות, או שיש מועטה הם אומרים: "חז"ל עשו לנו את העבודה וקבעו שבח..." / "אין צורך עצם התפילה זה מיקוד" / "אין חובה" זה ממש מטריף ומקומם אותי! הרגשה של אי הבנה ותסכול רב!!!!

9) אין התייחסות לתפילת נדבה (זה נושא פחות מדובר)

10) תפילה זה ביטוי הנפש והנשמה = שירת הלב והנשמה. בגלל כל התקופה האחרונה צריך לעבוד על (מיקוד יותר, ועליית מדרגה):

א. איך בונים קשר לה'

ב. איך בונים קרבה לה' ולבורא

ג. איך מחזקים זאת (עשיית מצוות משמחה)

פיוטים / מאמרים / קטעים / פרשנות לתפילה

ד. מה נדרש מהאדם

וגם מה נדרש שליטה או שיחרור (מה מידת האיזון בניהם)

ה. עוגנים תמידיים לייצר לשעת משבר וקושי

ו. להבין שזה בא לטובת האדם

ז. ביטוי הנשמה בא לידי ביטוי ב קשר עם ה' , חברים, בעתיד גם השלמת הנפש, צבא, עבודה(מאפשר מנגנון להתמודד מול שחיקת עבודה), משמעות לחיים , שמחה כלליות לחיים ושמחה ביום יום. דבר שמוביל להיות אדם יותר יעיל ושמח!!!???????????????????? איך ניתן לחזק את ג'?!?!

11) שלום לרב, אני רוצה לעשות סדר בעניין התפילה אצלי, אני חושב שאם אוכל לחלק בצורה ברורה את המשמעויות שלה - דבר זה יקל עליי בשאלות רבות שעולות בנושא התפילה. למעשה, כך ניתן להגדיר כל שאלה ושאלה בתפילה.

ובנוסף זה יקל עליי גם בכוונה לתפילה, יהיה סדר מסוים (תפילה = קורבן: חטאת, שלמים, עולה, זבחים וכו'...)

רציתי לדעת איזו משמעיות שונות יש לתפילה:

האחת - רואה בתפילה גשר פתוח בין האדם לקונו. בכל עת צרה וצוקה פונה האדם לאלוקיו ושופך לפניו תחינתו. גישה זו רואה בתפילה - אמצעי, ומילוי הצרכים - מטרה.

השנייה - רואה את מהות התפילה כמוטיב ליצירת קשר בין האדם לאלוקיו!!! גישה זו רואה בתפילה עיקר ובמילוי הצרכים אמצעי המעורר לתפילה.

השלישית - זו המציבה את האדם במרכז. האדם שופט את עצמו, מטהר ומתמלא בכוחות חיים המסייעים בידו להתמודד עם כל המוצאות אותו.

האם החלוקה נכונה? האם ישנם עוד משמעויות נוספות?

12) האם מותר להגיד "ה' הוא האלוקים" – שנאמר ביוה"כ אחרי שחטאת – זה ממש מחזק ועוזר לחזור בתשובה – זה ממש נחרט עמוק בלב. או שזה נחשב שם ה' לבטלה?

13) האם הרב ממליץ על סידור או ספר על פירושי מילים והסברים עם פירושים לתפילה?!?!?! (לא מצאתי את מה שחיפשתי אז התחלתי לכתוב בעצמי)...

14) האם הרב יכול אולי לעזור לי בעיצות איך לחזק את הכוח לתפילה והרצון לקשר חזק עם ה' – הוא תמיד קיים רק נשחק וצריך תמיד לחזק ולתחזק אותו – מה ניתן לעשות?!?!?!

אשמח לתשובות

מצטער על הטירחה הרבה...

בברכה

אריאל

תשובה

שלום וברכה

שאלותיך הנפלאות מחייבות כתיבת ספר על התפילה. ברם, בשל העובדה שאני לא פנוי, וכנראה גם לא מוכשר, לעשות זאת – אענה בראשי פרקים בלבד, ואם תרצה להאריך בנושא מסוים – אנא שוב:

קיבוץ נדחי עם ישראל: תפילה נאמרת בלשון בני אדם, והיא פשוטה – קיבוץ הנידחים הוא החזרת עם ישראל לארצו. ברם, אפשר ״להלביש״ על בקשת קיבוץ הנידחים גם משמעויות מופשטות יותר, ובהחלט אפשר לכוון גם לרצון לקבץ את כל הנידחים שנידחו, מכל סוג שהוא.

13 ברכות: הדבר תלוי בעמדת המתבונן. יש שיטענו שזה מה שיצא בסופו של דבר. יש שיטענו, כי זו הייתה אפילו אחת הסיבות לתיקון ברכת המינים – שיתאים לכל המשמעויות של המספר 13.

הא לחמא עניא: סביר להניח שכן. אבל זה לא יהיה חידוש גדול, כי תמיד אנו מתפללים מתוך העבר, שההווה יצמיח עתיד מאיר יותר.

פגם הברית: אפשר להתפלל מה שרוצים כדי לתקן את עצמנו.

שבחו של הקב״ה: אפשר כמובן גם בשבח היושב על הלב.

כוונה בתפילה: למה צריך להכריע ? כשיכולים מתפללים תפילות בכוונה עצומה, וכשאין פניות נפשית מתפללים את תפילת החובה, גם אם אינה בכוונה מלאה.

תסכול על אי-התייחסות: אינני חושב שלא מתייחסים לאחד משני המרכיבים שמנית. להפך, מתייחסים גם להיבט של קרב (גם המילה תפילה היא מהשורש ״פלל״, כלומר דינים), וגם כקירבה לפני ריבונו של עולם.

בשמחה או בשברון לב: למה להכריע ? תפילה היא חיי שעה, וכשהלב שבור מתפללים בשברון לבב, וכשהוא אינו שבור אלא שמח – להתפלל בשמחה.

תפילת נדבה: אכן, אנחנו נמנעים ממנה, כי משקיעים את עיקר יחסנו בתפילה לתפילה המחייבת מבחינה הלכתית. את תפילת הנדבה עושים בדרכים אחרות, כגון באמירת תהילים, בהתבודדות מול ה׳, בחיבור תפילה משל עצמנו, ב״שמע קולנו״ וכדו׳.

על מה צריך לעבוד ? על הכל.

על משמעויות התפילה – כתבתי לך תשובה נפרדת.

בוודאי שמותר לומר ה׳ הוא האלוהים.

פירושים לתפילה: הם נועדו לפתוח אופקים. ביסודו של דבר, הפירוש לתפילה צריך להיות של האדם עצמו, וזה ההיבט הסובייקטיבי של התפילה. הפירושים השונים מציעים בפנינו אפשרויות, שאנחנו צריכים להתעצם לאורן.

עצות לתפילה: אשמח אם תקרא את

https://www.tzohar.org.il/?p=1591

ובדרך כלל, מתחילים בהכנת הגוף, ומתוך כך הנפש וכדו׳. ממליץ מאוד על ספר התרגול לתפילה של הרב דב זינגר הי״ו:

https://www.booknet.co.il/prodtxt.asp?id=97209#.XWfOHrIYqhA

כל טוב

כתבות נוספות