שאל את הרב

מרגיש שאני משועבד לאינטרנט ולחדשות: איך יוצאים מזה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/04/20 16:47 כח בניסן התשפ

שאלה

אני משועבד לאינטרנט, חדשות, וגם כשאני שומע שיעורי תורה אני מרוכז בחדשות. מה הרב ממליץ לעשות כדי להתגבר על זה?

תשובה

תשובה: שלום וברכה ארי!

ראשית אציין שאינני רב... ואני מעריך מאוד את ההקשבה העצמית ושימת הלב למקום בו אתה נמצא, ואת הרצון שלך להתקדם, להשתנות ולהשתפר! עצם המודעות שלך למציאות בה אתה נמצא כבר מקנה לך את האפשרות להתגבר ולהצליח בעזרת ה'!

כמעט לכולנו יש בחיים הרגלים שהיינו רוצים לשנות אותם, כל אחד בעניינו הוא. ניתן להגיד שזו הסיבה שהאדם נקרא "מהלך": מפני שזוהי שליחותו בחייו, להשתנות, להשתפר ולצעוד קדימה כל הזמן!

ההרגל לשוטט באינטרנט ובאתרי חדשות ללא הגבלה, יכול לנבוע מכמה וכמה סיבות פנימיות אישיות המשתנות מאדם לאדם. לכן, כצעד ראשון הייתי ממליץ לך להקשיב לעצמך ולנסות להבין מאיפה הצורך הזה מגיע ועל איזה חוסר הוא מנסה לענות. זה יכול להיות לדוגמא מתוך סקרנות סתמית המתפתחת להרגל תמידי, או מרצון להרגיש יציבות ושליטה על ידי שאנו יודעים כל הזמן מה קורה וכדו'. הדברים האלה הינם צרכים אנושיים אשר בבסיסם הם נכונים וטובים אך צריכים איזונים. כמו כן דבר זה יכול להיות מתוך בריחה מהתמודדות מעשית וחוסר רצון להשקיע בעשייה, או מבריחה רגשית ממחשבות המלוות אותנו ביום וכו'. גם על דברים אלו אנו יכולים לעבוד עם עצמנו בכך שנבין מדוע אנו רוצים לברוח מההווה בו אנו נמצאים, ומתוך הבנה זו נתרגל דפוסי מחשבה חיוביים ואופטימיים ואף נמצא דברים מעשיים היכולים לעזור לנו בכך. וכן על זו הדרך בדוגמאות ואפשרויות שונות – כל אחד לפי עניינו.

אם כן, הייתי ממליץ לך לנסות "לדבר עם עצמך" בדיבור ממשי או בכתיבה אישית ולנסות לבחון ולהבין מאיזה מקום ההרגל הזה מגיע. כאשר תצליח להבין מאיזה מקום ההרגל הזה נובע יהיה לך יותר קל בעז"ה להתמודד מולו, מפני שתוכל לתת את הדעת להקשבה ופתרון לאותו צורך ובכך כמעט מאליו ירד משמעותית הרצון להיכנס לאינטרנט ולחדשות.

כמו כן, מדבריך אני מבין שאתה עושה עוד דברים במהלך היום כמו שיעורי תורה וכדו', ולכן הייתי ממליץ לך גם באופן מעשי להמשיך ולנסות למלא את הזמן שלך ביום בדברים שאתה אוהב לעשות ומחייבים אותך לא להיכנס לאינטרנט (פעילות ספורטיבית, הכנת אוכל, התנדבות, חברותא וכדו'), כך תתרגל להיות זמן ניכר בלי להיכנס לחדשות ולאינטרנט.

בנוסף, אתה יכול לעשות לעצמך טבלת יעדים אשר יהיה בה זמן מוגדר ביום שבו אתה לא נכנס לאינטרנט. אמנם, לא כדאי לנסות על ההתחלה להציב יעד של זמן רב, כמו שלימדו אותנו חז"ל "תפסת מרובה – לא תפסת, תפסת מועט – תפסת". לכן עדיף לעשות יעדים שאתה מרגיש שמצד אחד דורשים ממך הקרבה אישית אך מצד שני הם כן אפשריים לך כרגע. הזמן הזה יכול להיות גם הזמן בו אתה עושה דברים שאתה אוהב כמו שהצענו לעיל. כאשר תחווה סיפוק ותחושת הצלחה מעמידה ביעדים שתציב לעצמך, תרגיש שאתה שולט על עצמך ולא "משועבד", ותחושה זו תמנף ותעצים את הכוחות שלך להתגבר עוד ועוד בעזרת ה'!

לסיום: התחושה שאתה מרגיש "משועבד" יכולה להיות דווקא אבן יסוד לקפיצה מעשית משמעותית, משום שדווקא הרצון להרגיש חופשי ומשחורר הוא זה שיכול להיות המנוע שלך להירתמות לתהליך שבעז"ה תעבור – ותצליח!

מחזק את ידך שתצליח למצוא את הדרך הנכונה לך להתגבר ולחיות חיים מלאים ומשוחררים!

בהצלחה רבה ובהערכה גדולה.

ידידיה

כתבות נוספות