שאל את הרב

מרגיש חוסר אונים מול כל מה שקורה: איך מתמודדים עם הכעס והתסכול?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/05/21 15:27 ז בסיון התשפא

שאלה

אני מאוד מבין את התושבים שיוצאים לרחובות למחות. כי איך אפשר לשבת בבית כשכל זה קורה? מה עושים עם העצבים שלנו מול הדברים האלה? שכל פעם שיש אזעקה אנחנו צריכים לפחד וללכת לממ"ד?

תשובה

שלום לך.

ימים קשים עוברים על המדינה: התקפות טילים מעזה לצד מהומות בערים המעורבות ובכבישים.

המצב הנוכחי מעלה בנו רגשות מגוונים וחלקם סוערים מאד.

תחושת פחד ואיום קיומי על אוכלוסיה רבה בהתקפות טילים ורקטות. לשמחתנו הפעלת אזעקות ומערכת כיפת ברזל מאפשרות להתמגן ולהישמר, ובמידת מה יכולה לספק לנו מעט תחושת בטחון, אך קול האזעקה עדיין מעורר חרדה.

הרגשות האלו מלווים בתחושת חוסר אונים, תחושה שכל אדם באופן טבעי יעשה הכל כדי להימנע ממנה, והדבר ייעשה לרוב בעזרת מעשים שמחזירים לנו תחושת שליטה.

תחושת חוסר האונים מושפעת מהאופן שבו אנו מספרים לעצמנו את סיפור המציאות, וכמובן שבחלקה תחושה זו נגזרת מהמציאות, שחשוב ללמוד לקבל אותה גם אם היא לא אידיאלית.

האם אנחנו באמת חסרי אונים אל מול מתקפת הטילים?

כשאנחנו יודעים איך לפעול בעת אזעקה, אנו יכולים לפעול כמיטב יכולתנו ובכך להרגיש בעלי תושיה ולהחזיר תחושת שליטה ובטחון. כיצד נקבל את חוסר האונים? בזכות האמונה, כאנשים המתפללים לקדוש ברוך הוא, בידינו הכוח הגדול של אמונה ובטחון בה' השומר עלינו ומנהל את עולמנו בכל עת.

בני נוער רבים חשים כעס ותסכול על כוחות המשטרה, וחשים אוזלת יד אל מול המציאות בערים המעורבות. בעת הזאת עלינו לפעול מתוך אחריות ולשמור על עצמנו ועל האנשים סביבנו, ולעשות כל שניתן כדי להימנע מאלימות. לכעס ותסכול יש כוח אנרגטי עצום! חשוב להכיר בקיומו בתוכנו, ולחשוב יחד עם האנשים סביבנו כיצד לנתב אנרגיה עצומה זו לעשיית טוב, תמיכה במשפחות ובודדים שנפגעו, והתגייסות לפעולות של הגנה ושלום ולא לפעולות של אלימות והסלמה.

כדי להשיב את השקט לערים המעורבות אנו חייבים להשיב את הסמכות לכוחות הביטחון והמשטרה. לקיחת הכוח בידינו תתן לגיטמציה לכל תושבי הערים לקחת את החוק לידיהם, וכך עלול להיווצר כאוס מוחלט ואיבוד שליטה. עלינו לזכור כי אנו בעלי מוסר וערכים, ועל כן לא נגיב באותו אופן שבו פועלים אנשי טרור ואלה הפועלים מתוך תיעוב ושנאה. השתמשו בכוח התסכול והכעס לעשיית טוב, להגנה על עצמכם, אך לא להתקפה יזומה.

יחד נדע ימים טובים יותר.

שירה נעמן

עובדת סוציאלית

מטפלת רגשית בטראומה וחרדה - מרכז חוסן עציון

shiranaa@gmail.com

כתבות נוספות