שאל את הרב

מעמד האשה ביהדות

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 29/06/19 23:58 כו בסיון התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב.

אני בן 19 ומסיים לימודים במכון לב בירושלים. סביב סיום הלימודים, הר"ם שלנו העלה רעיון, שכל אחד יכתוב מאמר באיזשהו נושא שמעניין אותו כדי שניפרד בדברי תורה.

אני בחרתי לכתוב מאמר בנושא מעמד האשה, מתוך מטרה עיקרית להראות שהיהדות לא שונאת נשים ולא מפלה אותן לרעה כמו שאפשר לראות בדיונים מסויימים בעולם בכלל ובתקשורת בפרט. ובמהלך הכתיבה נתקלתי בכל מיני דברים שמעוררים תהיות לגבי מעמד האשה ביהדות. והייתי רוצה לשאול את הרב על שתי דוגמאות ספציפיות שלא הצלחתי למצוא להם תשובה מספקת במקורות קיימים.

הראשונה היא העניין של אונס ביהדות, כל כמה שברור לנו כמה אונס הוא דבר נורא, העונש שהתורה הטילה על אנס נראה קל הרבה יותר מדי. בפסוק כתוב שיש קנס של חמישים כסף, וממה שראיתי, כך גם פוסקים הרמב"ם והשולחן ערוך, וחמישים כסף זה ממש לא הרבה כסף (כ2500 שקל, אם אני לא טועה, אולי אפילו קצת פחות). אמנם אם הנערה רוצה, הוא חייב לישא אותה לאשה, אבל גם זה נראה לא כל כך נורא כי מדין תורה הוא יכול פשוט לישא עוד אשה. ענין נוסף הוא העובדה שכשמדובר בקטנה, הכסף בכלל הולך לאביה והיא עצמה לא מקבלת שום פיצוי, זה יוצר נראות שכאילו כל הענין הזה הוא בכלל כספי, שכיוון שהיא כבר לא בתולה יהיה לה יותר קשה למצוא בעל ואביה יקבל בכסף קידושיה פחות כסף. והוא גם מחליט אם הוא רוצה להשיא אותה לאנס. כלומר מצב שבו ילדה בת 10 נאנסת ואז מאולצת להינשא לאדם שאנס אותה נראה מותר לפי ההלכה (מובן מאליו שזה לא מצב טוב, אבל הוא בכל זאת מותר). וענין אחרון, הרמב"ם מגביל את הקנס הזה רק לנערה, אבל לבוגרת אין קנס בכלל (אמנם משאר דברי הרמב"ם נראה שבוגרת שרוצה להינשא לאנס כן מכריחין אותו).

השאלה השניה עוסקת יותר במחשבה מאשר בהלכה, והיא נסובה סביב המשנה במסכת סוטה פרק ג משנה ד: "רבי יהושע אומר רוצה אשה בקב ותפלות מתשעה קבין ופרישות". יש למשפט הזה כמה פירושים, כמו פירוש תוספות יום טוב שמייחס אותו לענין כספי, אבל אני רוצה לשאול דווקא על פירוש הרמב"ם: " וענין מאמר רבי יהושע הוא שהאשה רוצה באיש זנאי מאנשי השקר ואפילו שאינו נותן לה אלא קב בכל יום למזונותיה יותר מאדם חסיד פרוש מן העבירות ואפילו שנותן לה תשעה קבין בכל יום". אמירה כזאת עלולה להיראות רע מאוד לאדם מבחוץ, כי היא נראית כאילו הרמב"ם אומר שכל מה שיש לאשה בראש זה מין, ולא איכפת לה אם בעלה רשע... הבעיה שלי היא שאני לא אדם מבחוץ, אבל אין לי תשובה לאנשים מבחוץ ששואלים אותי על זה, אני לא מצליח למצוא הסבר לאמירה הזאת שלא נראה כאילו נשים הם איזשהו דבר נחות וחומרי. אשמח מאוד אם תוכל להאיר את עיניי בנושא הזה.

אשמח להסבר בשאלות האלה, כי נושא מעמד האשה הוא נושא שמאוד בוער היום, ונראה לי חשוב שהתשובות יהיו ברורות לנו כדי שנוכל לענות לאחרים.

תודה רבה מראש.

תשובה

שלום

א. ישנה נקודה משמעותי שלדעתי פיספסת.

הסכום שאת המזכיר הוא הקנס המיוחד שהתורה הטילה במקרה כזה. אבל חוץ מזה, האנס (שעבר עבירה חמורה ביותר בין אדם למקום ובין אדם לחבירו) חייב לשלם לה כמו כל מזיק, כלומר נזק, צער ובושת (ריפוי ושבת זה רק במקרים שאכן הם רלוונטיים), ואלו יכולים להיות סכומים משמעותיים (הרמב"ם עוסק בתשלומים אלו בפרק ב' מהלכות נערה בתולה). תשלום זה כמובן רלוונטי גם בבוגרת ובעצם בכל מקרה של אונס.

ב. מכיון שאנחנו יודעים שחז"ל ממש לא זלזלו בנשים, אני חושב שכוונת רבי יהושע על פי פירוש הרמב"ם היא, שהמציאות של פרישות בין איש לאשתו (ואולי הכוונה היא לפרישות יתירה) קשה במיוחד לאישה, לא במובן של עצם ההימנעות מהעניין המיני (שבזה לכאורה הצורך של האיש גדול יותר), אלא במציאות של נישואין בלי ההופעה המעשית הגופנית שלהם, שבזה לכאורה יש לאישה צורך יותר גדול (ולכן אמרו חז"ל שאישה יותר "לחוצה" להתחתן מאשר האיש), כחלק מה שהקשר של האישות הוא ביטוי מאוד משמעותי לקשר הנפשי-רגשי.

מקווה שסייעתי

בהצלחה רבה

כתבות נוספות