שאל את הרב

ההורים שלי מחנכים עם מכות - מה לעשות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/04/21 18:38 כד בניסן התשפא

שאלה

ההורים שלי מרביצים לי ולאחים שלי. לא מכות רצח אלא מה שנקרא "מכות חינוך". פעם דיברתי על זה עם אבא שלי והוא אמר שהוא מרביץ רק כשאין לו ברירה אבל בתכלס זה לא נכון. זה ממש דופק את האווירה בבית בגלל הפחד מההורים וגם מהאיומים וגם כי זה עושה אלימות בין האחים. אני לא יודעת מה לעשות וניסיתי לדבר איתם והם אמרו לי שככה מחנכים וככה זה אצל כולם אבל אני יודעת שיש בתים שההורים לא מרביצים לילדים שלהם וזה ממש לא נעים לחיות ככה

תשובה

שלום שואלת יקרה, ותודה שפנית אלינו עם השאלה שלך.

נשמע שהמציאות בבית לא נעימה ושאת סובלת מהמצב וגם האחים שלך. אווירה קשה בבית של איומים ומכות זה לא פשוט בכלל, אני מקווה שנצליח לעזור לך להתמודד בצורה טובה יותר.

פגיעה שבאה מהקרובים אלינו כואבת פי כמה מכל פגיעה רגילה, על אחת כמה וכמה כשהיא מגיעה מהאנשים הכי קרובים: אבא ואמא. יש כל מיני סוגים של אלימות, מילולית, פיזית ועוד. אלימות פיזית בהחלט נחשבת כיום לקו אדום, ועדיין היא קיימת ככלי חינוכי. זה לא נפוץ כמו שאמרת אבל זה קיים.

אולי יצא לך לנסות לחנך בתור מדריכה בתנועה או בקייטנה? גם אם לא את יכולה להסתכל על המורות והמדריכות שלך ולהבין שזה ממש לא פשוט לחנך. קשה מאוד לשמור על משמעת בלי להשתמש גם בחיזוקים שליליים. יכול להיות שההורים שלך מגיעים לזה כי הם מרגישים שאין להם עוד אפשרות אחרת לחנך, יכול להיות וגם סביר שכך הם מחנכים אתכם פשוט כי זו הדרך שהם מכירים - ככה ההורים שלהם גדלו אותם.

חשוב לי להגיד כבר בשלב הזה ועוד נחזור לכך בהמשך, גם בשבילך וגם בשביל מי שיקרא את התשובה הזו: אלימות במשפחה היא תמיד פסולה, ויש מקרים שבהם חייבים לערב גורמים חיצוניים לפני שחס וחלילה יקרה אסון. רק את יודעת מה בדיוק המצב אצלך בבית, אך מהתוכן של השאלה נשמע שהעיקר הוא האווירה שנוצרת בגלל המכות והאיומים.

מה אפשר לעשות? לחנך את ההורים שלנו זאת לא אופציה, ניסיון כזה כנראה יביא ליותר נזק. אבל את יכולה לחשוב על הדברים הטובים שאבא ואמא עושים בשבילכם (אנחנו בטוח שיש כאלה) ולהשתדל להודות עליהם ולהראות להורים שאת מעריכה אותם על הדברים הטובים. אם תצליחי באמת, אפילו בינך לבין עצמך, להכיר בטוב שאת מקבלת מההורים שלך - תתפלאי לגלות איזה אפקט משמעותי יהיה לזה על היחסים שלכם.

ספרת שהאווירה בבית גם גורמת למתח ואלימות בין האחים, ובתחום הזה יש לך הרבה מה לעשות. אני מניח לפי השאלה שיש לך גם אחים קטנים, וכאן יש לך הזדמנות ואחריות להראות להם שאפשר לחיות יחד באווירה טובה ונינוחה למרות הקשיים. אל תצפי לחולל ניסים! אפילו שיפור קטן שתצליחי לעשות באווירה המשפחתית הוא בעל משמעות עצומה לכל מי שמרגיש אותו, וכולם מרגישים.

אחד הרבנים שלי בישיבה סיפור לנו שמאז גיל צעיר כל פעם שההורים שלו עשו משהו שלא מצא חן בעיניו הוא רשם לעצמו את זה כדי לזכור לא לחזור על אותם מעשים בתור אבא. יש לך הזדמנות לחשוב איך את רוצה לחנך את הילדים שלך בעזרת ה' בתור אמא בעתיד, אילו ערכים ועקרונות תרצי לאמץ מההורים שלך ומאילו שיטות תרצי להיפרד.

ועוד מילה על עניין האלימות, אני מזמין אותך בחום לפנות למוקד הטלפוני של חברים מקשיבים (כל הפרטים באתר), בשיחה חיה יותר פשוט לברר ולהבין את הסיטואציה ולהחליט יחד מה אפשר לעשות. את יכולה להתקשר להתייעץ ולשמור על אנונימיות מוחלטת.

אז לסיכום, דברנו על הכאב הגדול שבפגיעה מצד ההורים. הבנו שאם המצב לא מצריך התערבות חיצונית של גורמי מקצועיים - זאת לא אחריות שלנו לחנך את ההורים אבל יש דברים שכן אפשר לעשות: להודות על הטוב, לשפר את האווירה בין האחים, ולחשוב על החינוך שתתני לילדים שלך. אני מאחל לך המון בהצלחה ומקווה שהמצב ישתפר, את מוזמנת לפנות אלינו שוב בשאלה או רק כדי לעדכן מה שלומך.

אלי

כתבות נוספות