שאל את הרב

מכה לילד עם תסמונת דאון

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 10/11/20 16:08 כג בחשון התשפא

שאלה

1.אני מרפאה בעיסוק. אני אוהבת את העבודה שלי מאוד

עובדת גם עם ילדי תסמונת דאון. כבר 11 שנים.

קיבלתי לטיפול ראשון ילדה עם תסמונת דאון ברמת הבנה נמוכה.במהלך המפגש היא התחילה להתנגד לשתף פעולה (מאוד אופייני) ואפילו להרביץ לי (גם אופייני) הבעיה היתה שלא הצלחתי להוציא אותה מהמצב רוח שטותניקי הזה ולא רציתי עדיין לסיים את הטיפול והיא המשיכה להחטיף לי ולצחוק.

נתתי לה פליק על היד. היא היתה בשוק. נראה לי שזה הדבר היחיד שהיה יכול לגרום לה להלם כזה. נראה שאף אחד אף פעם לא עשה לה את זה כי היא היתה ממש בשוק.

אח״כ היא המשיכה לעבוד ואפילו שזה היה לה קשה וראיתי שהיא שלחה את היד שוב להרביץ לי, היא עצרה את עצמה ולא החטיפה בסוף ואני יודעת שזה בזכות שאני הרבצתי לה.

זה עדיין לא בסדר. לא הייתי צריכה לעשות את זה. היה עדיף אפילו לסיים את הטיפול. דיברתי עם האמא טלפונית לשיחת הכרות והתרשמתי שהאמא כל כך מסורה וסבלנית איתה ועוד יותר התכווצתי. היא לא ילדה קלה בכלל. שובבה וקפיצית עם רמה נמוכה. רציתי לספר לה כדי לפרוק אבל לא ראיתי בזה תועלת להמשך תהליך הטיפול..

אחרי הפליק ליטפתי לה את היד וחייכתי אליה והמשכנו. לא שייך כאן סליחה. היא לא מבינה. אבל לי רע לי עם זה. כבר חשבתי על כמה דרכים איך לא להגיע למצב הזה איתה להבא. יש לי ניסיון עם זה בע״ה אבל איך לעשות תשובה?

2. בשבת אחת נפלה פתאום מברשת שיניים חשמלית יקרה וחדשה שהתקמצנתי להשתמש בה מהכיור לתוך הכיור, נלחצה והתחילה לעבוד. לא ידעתי מה לעשות. בעלי יודע טוב הלכות שבת (רב) יכולתי לשאול אותו ולא שאלתי (כנראה שידעתי את התשובה...) החזקתי אותה בשינוי ולחצתי אותה כנגד הכיור כך שנכבתה גיוועלד ממש חיללתי שבת מה קרה לי?! כולה בטריה היתה הולכת?! אולי זה בגלל שאני מבואסת על עצמי שאני כזו מסורבלת ולא רציתי שיגלו לא יודעת מה זה היה. איך עושים תשובה?

סליחה על האריכות

תשובה

לשואלת שלום,

ראשית כל יישר כח עצום על עבודת הקודש בה את עסוקה. זאת ממש זכות עצומה, ושליחות חשובה.

1. משיחה עם אנשי מקצוע בתחום, נאמר לי שפליק על היד זאת פעולה לגיטימית במקרה טיפולי כזה. עשית עמה חסד גדול, ובצורה כזאת הטיפול יוכל להיות ממוקד ויעיל. לכן למעשה עליך להמשיך כרגיל, באמונה גדולה שהבורא ייתן בפיך את המילים הנכונות.

2. כיבוי חשמל אסור בשבת מדברי חכמים. כיבוי אש לצורך גחלים אסורה מן התורה, וחכמים גזרו על כיבוי סתם מפני שקרוב לדין התורה. הפעולה שביצעת היא כיבוי בשינוי, יותר רחוק מדין התורה - ואסורה מדרבנן.

אמנם שׁגית, אבל אל לך להיות נסערת יתר על המידה. ה' אוהב אותך, ואפילו כשאנחנו טועים, הוא מוחל וסולח.

חזרה בתשובה במקרה כזה יכולה להיות לימוד הלכות חשמל בשבת. אני ממליץ על עיון בספר פניני הלכה, אולי עיון משותף עם המשפחה בשבתות. (הספר זמין גם ברשת)

בהצלחה בכל מעשה ידיך, בשורות טובות!

כתבות נוספות