שאל את הרב

מחשבות טורדניות

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 10/09/17 20:57 יט באלול התשעז

שאלה

שלום כבוד הרב,

לפני כמה שנים התחלתי לסבול מדבר שנקרא ״ocd" שמתבטא אצלי בעיקר במחשבות מטרידות ולא רצוניות. הן יכולות להופיע לרוב בזמן עבודה או עיסוקים אחרים, אך לרוב-בזמן תפילות/ברכות.

משתדלת מבחינת הדברים הללו לעשות רק מה שביכולתי ולא מעבר לכך אך לפעמים יוצא שמחשבה טורדנית מופיעה ואומרת שאם לא אקרא תפילה מסויימת או ברכה מסויימת אז יקרה משהו רע לאחד הסובבים אותי. אז אני כאילו ״נאלצת״ לעיתים להיכנע למחשבה ולקרוא עוד משהו אבל גם אז, לאורך התפילה מופיעות מחשבות טורדניות מאיימות. מדגישה שהן ממש לא רצוניות, ואין להם ביטוי חיצוני כלפי חוץ. אף אחד לא רואה ולא שם לב, אך זה גורם לי ללחץ רב, עצבנות ומתח נפשי. לעיתים רבות אני נאלצת להפסיק את התפילה באמצע ולהתחיל מהתחלה כי הופיעה מחשבה למרות שיודעת שזה אסור כי מוזכר שם ה' יותר ממה שצריך. הייתי בטיפול פסיכולוגי לפני כמה שנים, היו תקופות שבהן היה מעט שיפור אך לא לחלוטין. כעת אני בהריון והמצב קצת החמיר מבחינת תדירות המחשבות.

לפעמים אני חושבת האם יש טעם בכלל בתפילות שלי ובברכות שלי אם המחשבות המטרידות לא מפסיקות להופיע תוך כדי?

מה דעתך כבוד הרב?

תשובה

בס"ד,

שלום וברכה,

ראשית, אשרייך שחשוב לך לעשות את רצון ה' באופן שלם וטוב. זוהי מעלה גדולה וחשובה.

שנית, חשוב לי להדגיש שאינני פסיכולוג, ואף שעברתי השתלמות בנושא, לא אוכל לעזור באופן מקצועי לקושי של הטורדנות הכפייתית. אם הקושי הזה מטריד אותך ומפריע לך בתפקוד, הייתי ממליץ לפנות לאיש מקצוע שמכיר את התחום ועוסק בו באופן רציני ומסודר שיעזור לך להתגבר על הקושי.

שלישית, בשולי הדברים רציתי רק להאיר איזו נקודה קטנה:

ה' יודע שאנו בני אדם ויש לנו חולשות. הוא יודע שאנו לא מסוגלים להיות מושלמים בכל, והוא מצפה מאתנו להשתדל, אך לא להיכנס ללחץ.

אם נפנים זאת כל הזמן שעלינו רק להשתדל, אך השאר לא תלוי בנו, תהיה לנו תחושת רווחה יותר גדולה.

רביעית, ה' אוהב את תפילתנו ורוצה בה. גם אם היא לא מושלמת. כפי שהורים אוהבים את הציור של הילד שלהם, גם אם פיקסו מצייר יותר יפה מבנם. ולכן את צריכה להאמין שה' שמח בתפילות שלך ורוצה בהם אפילו אם הם לא מושלמות.

בתפילה שה' יעזור לך להשתחרר מהמחשבות הלא טובות שפוקדות אותך.

ותזכו ללידה טובה, ולתינוק בריא בגופו ונפשו.

בברכה רבה,

הלל

כתבות נוספות