שאל את הרב

איך להתמקד במחשבות חיוביות ו'להיפטר' מאלו השליליות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/03/21 23:07 ב בניסן התשפא

שאלה

היי, רציתי לשאול שאלה שקצת מעסיקה אותי לאחרונה..

שמעתי תמיד בשיעורי תורה שמאוד חשוב לשלוט על המחשבות, שמחשבה חיובית יוצרת מציאות, ומאוד חשוב לנתב את המחשבות שלנו למקום טוב וחיובי.

לאחרונה, אולי גם בגלל שדווקא אמרו שזה מאוד חשוב המחשבות החיוביות ולא לחשוב חלילה מחשבות שליליות שיובילו את המציאות שלי לכזאת, אז דווקא בגלל זה כל הזמן אני חושבת על דברים לא טובים שלא בא לי שיקרו.

וזה מבלי שאני רוצה.. כל פעם שאני מנסה לחשוב על מחשבות אחרות וחיוביות זה שוב חוזר.

למשל אם אני רואה תינוק או משהו ושהוא הכי חמוד בעולם אז פתאום אני חושבת שהוא עלול ליפול במדרכה, או על עצמי ועל המשפחה שלי שחס ושלום לא יקרה ככה וככה. וזה רק גורם לי להיכנס לזה עוד יותר, וזה משפיע עלי.

יש לך דרך לעזור לי? אולי להוביל אותי לאיך להוביל את המחשבות שלי למקום הנכון..?

סליחה על השאלה הקצת מוזרה, אני פשוט אשמח לתשובה כי אני לא יודעת כל כך מה לעשות

תודה רבה.!!

תשובה

שלום טליה.

שאלתך לא מוזרה כלל וכלל! שאלת שאלה חשובה וטובה, שתעזור לנו להבין ולדייק דברים על עצמנו ועל העולם, ותודה רבה לך ששלחת לנו את השאלה הזו!

לפני שנצלול לתשובה, אתחיל בלתת לך תרגיל קטן (ומוכר): "אל תחשבי על פילים ורודים".

אצל רוב האנשים, אחרי קריאה או שמיעה של המשפט הזה, כמובן שישר עולים בראש פילים ורודים. למה בעצם זה קורה?

ישנן שתי נקודות שעולות בראשי, כהסבר לתופעה הזו. נסביר קודם את שתי הנקודות הללו, ולאחר מכן נציע דרכי התמודדות אפשריות:

נקודה ראשונה: מחשבה גוררת מחשבה. כאשר אנחנו חושבים על משהו, עצם המחשבה הזו ישר מעלה לנו אסוציאציות וקישורים נוספים בראש, כך שאנחנו ממשיכים לחשוב מחשבות נוספות באותו קו מחשבה.

הנקודה הזו מאוד יעילה עבורנו ברוב המקרים בחיים. למשל, כאשר אנחנו מנסים לחשוב על פתרון לבעיה כלשהי, אנחנו מתחילים במחשבה אחת, ודרך אסוציאציות וקישורים נוספים שעולים בראשנו – אנחנו ממשיכים להתקדם עם המחשבות, שקשורות כולן למחשבה על הבעיה.

עוד דוגמא ליעילות הנקודה הזו: כאשר אנחנו משוחחים עם אנשים ומישהו מספר סיפור, מהר מאוד עולים בראשנו סיפורים דומים שקרו לנו ואז אנחנו מספרים אותם, וכך נוצר רצף נעים של שיחה מתמשכת, שמגיעה מתוך קישורים ואסוציאציות.

אם כן, הנקודה הזו יכולה להסביר למה כשאומרים "אל תחשוב מחשבות שליליות", דווקא אז אנחנו יותר נחשוב עליהם. כי אנחנו חושבים על המחשבות השליליות, וחושבים על זה שהן לא אמורות להיות, אך עצם המחשבה על מחשבות שליליות – גורמת לנו לחשוב עליהן עוד יותר, להנכיח אותן יותר.

נקודה שנייה: מחשבות חיוביות. ישנה תופעה פסיכולוגית לפיה כשאומרים לנו משפט על דרך השלילה, יש לנו נטייה 'להשמיט' מהראש את מילות השלילה, ולהישאר רק עם דרך החיוב. כלומר, אם יגידו לנו "אל תחשוב שאתה לא חשוב", הראש שלנו יסדר שוב את המשפט, כך שנחשוב עליו בדרך החיוב, ויהיה לנו משפט חדש: "תחשוב שאתה חשוב".

למוח שלנו נוח וקל יותר לחשוב על דרך החיוב, ולכן הרבה פעמים אנחנו נסדר לעצמנו את המשפטים על דרך החיוב, או שפשוט 'נשמיט', בחוסר מודעות, את מילות השלילה, ונישאר רק עם מילות החיוב במשפט.

לכן, כאשר אומרים לנו "אל תחשבו מחשבות שליליות" (או – "אל תחשבו על פילים ורודים"), למוח שלנו יש נטייה להשמיט את מילת השלילה "אל", ואנחנו נשארים רק עם חלק החיוב של המשפט: "תחשבו מחשבות שליליות".

יש בזה משהו מקסים שהמוח שלנו חושב בצורה חלקה וטובה יותר כאשר הוא מרוכז בחיובי ולא בשלילי. נחמד לחשוב שהמצב הטבעי של המוח שלנו הוא דרך החיוב של המציאות, ולא דרך השלילה.

אולם, כמו במקרה של שאלתך, לעתים זה דווקא עלול 'לסבך' אותנו עם מחשבות לא טובות, שאנחנו יכולים להתקשות להשתחרר מהן..

אז מה אפשר לעשות כדי להתמקד במחשבות החיוביות?

נציע כאן כמה דרכים, אך כמובן שקיימות דרכים נוספות שאולי תגלי אותן בעצמך עם הזמן, ואולי גם תגלי אותן בעזרת שיח ושיתוף אנשים קרובים אלייך עליהם את סומכת.

הערה מקדימה וחשובה: השיח כאן על מחשבות שליליות הוא על מחשבות שליליות שעולות בראשנו, כאשר אין לנו 'צורך' בהן. כלומר, אנחנו לא מדברים כאן על מחשבות על דברים שקשים לנו ואנחנו צריכים לחשוב עליהם ולהתמודד איתם (כי הסוג הזה של מחשבות הוא כן סוג שראוי להתעסק בו ולחשוב עליו), אלא אנו מדברים כאן על מחשבות שליליות שאין לנו תועלת בלהמשיך לחשוב עליהן, ושהן בעיקר גורמות לנו לראות את המציאות בצורה שלילית ולא חיובית.

ואחרי ההקדמות הללו, נתחיל בהצעות המעשיות להתמודדות:

קודם כל, אחד הדברים המרכזיים שיכולים לסייע בלהפסיק להתמקד במחשבות השליליות הוא פשוט לא להילחם בהן. כלומר, ברגע שעולה מחשבה שלילית, רוב הפעמים עדיף דווקא לאפשר לה להתקיים, ולא להיאבק בה. עצם העיסוק הבלתי פוסק במחשבה השלילית והניסיון שלנו להדוף אותה – עלול לגרום לנו דווקא עוד יותר לחשוב אליה ולהתעסק בה (כמו שהסברנו בנקודה הראשונה של דוגמת הפילים הוורודים). לכן, כשעולה מחשבה שלילית בראשנו, לפעמים עדיף פשוט להניח לה להגיע, ולצאת בעצמה.. לא לחשוב עליה, לא להתמקד בה, לא להתעסק איתה. בעיקר להתעלם ממנה, לתת לה לעבור בתוכנו, כמו בתחנת רכבת שכזו..

בנוסף על כך, כדאי לנסות להוסיף מחשבות חיוביות באופן אקטיבי. להתחיל ליצור לעצמנו מחשבות חיוביות על דברים סביבנו. למשל לומר לעצמנו: "הנה נוף. איזה מחשבות חיוביות אני יכולה לחשוב על הנוף הזה? הממ.. אוקיי: הנוף הזה יפה, נראה שזה מקום טוב להירגע בו, זה נראה מקום שנעים לבלות בו עם אנשים, וזה בטח מקום עם הרבה צלילים יפים של ציפורים וריח של פרחים!"

דוגמת הנוף היא כמובן רק דוגמה, אך האימונים על מחשבות חיוביות באמת יכולים להיות על כל דבר. על חפצים, על צמחים, על סיטואציות, על אנשים.. החיפוש אחר הזדמנויות לחשוב מחשבות חיוביות, המודעות לכך בראש שלך, הניסיון התמידי להתאמן על כך – יכולים בעז"ה להוסיף לעצמך מחשבות חיוביות שפשוט יופיעו לך יותר ויותר, כדרך קבע.

ולא להיבהל אם בהתחלה זה יהיה קשה, ואם בהתחלה המחשבות השליליות יהיו יותר דומיננטיות. בעז"ה עם הזמן, תוך כדי התעלמות מהמחשבות השליליות והתמקדות במחשבות החיוביות – החיובי יהיה הדבר הדומיננטי והמרכזי יותר בראשך ובחייך.

לפני שנסכם, אני מצרפת לך קישור בו מתואר תרגיל הפיל הוורוד (בעמ' 15), ומצורפים שם גם תרגילים נוספים לשיפור צורת החשיבה שלנו:

https://meyda.education.gov.il/files/shefi/cherum/mifgash2.pdf

נסכם: ניסינו להסביר שתי נקודות אפשריות למה החינוך למחשבות חיוביות עלול לגרום דווקא להתמקדות במחשבות שליליות, והסברנו כיצד הנקודות הללו הן גם חיוביות וטובות לנו ברוב הפעמים בחיים. לאחר מכן, הצענו שני דברים שיכולים לסייע בהתמקדות במחשבות חיוביות. אמרנו שחשוב לא לנסות להילחם במחשבות השליליות אלא דווקא "להתעלם" מהן, ואמרנו כי כדאי לנסות להוסיף מחשבות חיוביות באופן אקטיבי.

בהצלחה רבה לך טליה,

הלוואי ותזכי להמשיך בחיפושך וניסיונך להתמקד בטוב במציאות ולהצליח בכך,

ואנחנו כאן לכל דבר נוסף שתרצי.

ריבי

כתבות נוספות