שאל את הרב

מה עושים כשכבר אין רצון להתפלל?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/08/19 14:13 יב באב התשעט

שאלה

שלום. בזמן האחרון אני כבר מרגישה שאין לי רצון ללמוד אמונה, להתפלל, ובכללי אני מרגישה שאני כל הזמן בורחת מזה...

מה לעשות?

תשובה

קורה לפעמים שיש תקופות שהרצון שלנו קצת נחלש, שמרגישים שאין כוח וחשק. טבעי שדבר כזה יקרה. המקום שלנו הוא להתבונן על המצב ולשאול- למה זה קורה? מה הסיבות שבגללן את מרגישה שאת כל הזמן בורחת מהמקום של הלימוד והתפילה? את מרגישה שאת לא מתחברת- לא מוצאת את המקום האישי שלך? קרה לך אירוע שהשפיע על ההרגשה? את מרגישה שאת לא מבינה מספיק את המשמעות?

לכל אחת מהסיבות האלה יש דרך אחרת להתמודדות, ולכן לפני הכל כדאי לנסות לברר לעצמך מה הדברים שבאמת מפריעים לך. (את גם מוזמנת לחזור ולשתף אותנו באתר או במוקד הטלפוני..)

מעבר לבירור הסיבות שבגללן את מרגישה ככה, שאלת מה לעשות. אז יש דרך שהרב קוק מציע, וככה הוא כותב-

"בכל המצבים צריכים למצוא את הרצון הטוב שבאדם, ואם עומם אורו מלהבים אותו בתורה ובתפילה" (מידות הראי"ה, רצון)

הרב אומר לנו שהרצון הוא כמו אש שמאירה לנו כל הזמן. בכל מצב בחיים- תמיד הרצון נמצא. השאלה היא מה העוצמה שלו. ויש מצבים שבהם האש קצת נחלשת ודועכת, ומתחילים להרגיש שיש יותר חושך. ומה עושים כשאש נחלשת? מחזקים אותה, מוסיפים לה חומר בעירה. הרב אומר כאן שמה שמדליק את הרצון ומחזק אותו זה תורה ותפילה.

אבל רגע... זה בדיוק מה שאמרנו שקשה ואין חשק ורצון לעשות. איך זה מסתדר?

!

זה בדיוק העניין, אש צריכה חומרים שמבעירים אותה כדי לדלוק יותר טוב, והרצון שלנו- שהוא תמיד שואף לטוב, וכמו שהרב אומר- הוא גם תמיד נמצא, בוער ע"י החיבור לתורה ולתפילה. ולכן, גם כזה נראה לנו שאנחנו הכי רחוקים והכי לא רוצים לעשות את זה, מה צריך לעשות זה פשוט- לעשות.

אפשר להתחיל בתפילה- להתפלל קודם כל לפני הכל על הרצון. לבקש מהקב"ה עזרה להדליק אותו. כי אם לא היה את הרצון הזה- לא היה מפריע כל המצב של החוסר רצון. לכן זה המקום להתפלל לקב"ה שיעזור לנו לצאת מהחוסר רצון הזה ולהצליח להתפלל.

באותה מידה אפשר להתחיל ללמוד משהו קטן, לא כבד. משהו שעושה טוב על הנשמה. ולאט לאט כשמרגישים יותר טוב גם יותר קל להפתח וללמוד יותר ברצינות. לא סתם אומרים "אחרי המעשים נמשים הלבבות"

גם בתפילה וגם בלימוד תורה המקום של הלב חשוב ומשמעותי. אם הלב לא פנוי, אם הוא עמוס בדברים אחרים, קשה מאוד להצליח בזה. לכן הצעד הראשון הוא לפנות את הלב, לעשות משהו שעושה לו טוב, ומשם אפשר להתקדם.

וזה מחזיר אותנו לנקודת ההתחלה, שכדי לפנות את הלב באמת צריך להבין מה יושב עליו, מה הסיבות שגורמות לכל החוסר רצון, וכשמבינים את הסיבות הדרך לפתרון קלה יותר...

שיהיה בהצלחה גדולה!!

נעמה

כתבות נוספות