שאל את הרב

האם עדיף להיוולד גוי או יהודי? איך אפשר לשמוח ביהדות שלנו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/12/21 17:45 יט בטבת התשפב

שאלה

היי.

אם היתה לך/לנו את יכולת הבחירה אם להיוולד גוי, לא מחוייב לכלום, עושה מה באלך, בגבול המוסר האנושי. והקטע הכי טוב שאין לך מצפון על זה או יהודי שמחוייב לתורה וכו' וכו'. מה היית בוחר? זה מעסיק אותי הרבה כי וואלה הייתי מעדיף אחרת כרגע. לא מוצא שמחה בזה שנולדתי דווקא יהודי.

תשובה

שלום נועם, מה שלומך? איזו שאלה נפלאה ומתוקה! אני שמח שפנית ושאלת כדי לקבל תשובה למה שמעסיק אותך הרבה.

ברשותך, נעמוד רגע על מה שאני רואה כשורש השאלה, והוא מה שכתבת שגוי לא מחויב לכלום, עושה "בא שבא לך" ובלי מצפון.

בוא נדמיין שאנחנו צריכים למצוא חפץ מסוים, בתוך חדר גדול וחשוך לגמרי, שאנחנו לא מכירים. אם לא נקבל הדרכה והכוונה – אנחנו נלך לאיבוד. העולם הוא כמו חדר ענק וחשוך. ככה קוראים לו, עולם מלשון העלם.

אם הייתי מבקש ממך להעביר ערימה של בלוקים מקצה אחד של החדר לקצה השני – ובחזרה. כך כל היום כל יום. גם אם הייתי משלם לך הרבה מאד כסף, כמה זמן היית מחזיק מעמד? לא הרבה. כי האדם רוצה לעשות משהו עם מטרה ותכלית, ולא סתם לבזבז את עצמו בשביל כלום, ואפילו בשביל כסף.

לכל אחד יש מטרה ותכלית מסוימת שלשמה הוא נברא, ואותה הוא צריך וגם רוצה להגשים. זכינו, ובתור יהודים, התורה הקדושה ותרי"ג מצוות, מדריכות אותנו ממש צעד אחרי צעד – איך להגיע ולהגשים את התכלית שלנו. יש בה התייחסות לכל פרט, ואפילו הקטן ביותר! החל ממה מותר לי לאכול ומה מותר לי לדבר, ועד להלכות קשירת שרוכים בנעליים ואפילו בית הכיסא. הזכות שניתנה לנו בתור יהודים, מעבר לעניין הסגולי המהותי שבדבר, היא מדהימה. היא מאירה לנו את החיים ומדריכה אותנו איך להגיע אל היעד והתכלית שלנו בצורה הטובה ביותר. אנחנו יודעים בדיוק מה צריך לעשות בכל יום, בכל שעה ובכל דקה ושנייה.

אני מניח שהתלבטת לא פעם, איך לנהוג במקרה מסוים שהיה לך. התלבטות הרבה פעמים היא קשה ואפילו גורלית. לא סתם חז"ל אומרים ש"אין שמחה כהתרת הספיקות". קשה לנו עם המתח הזה שנובע מאי הידיעה לגבי העתיד שלנו. וכשאנחנו בוחרים ומחליטים, כמו יורדת לנו אבן מהלב. אנחנו שמחים! התורה והמצוות מדליקים לנו את האור בחדר הגדול והחשוך. הם פותרים לנו כל התלבטות כיצד לנהוג במקרים מסוימים, וגם נותנת לנו כלים איך להכריע בהתלבטויות או סכסוכים שיבואו. זו ההלכה.

לעומת זאת, הגוי ממש לא זוכה לאור והדרכה שכזו. הגוי, שלכאורה נראה שיכול לעשות מה שהוא רוצה ומה שנוח לו, דווקא הוא הולך בחושך. "אין לך בן חורין, אלא מי שיושב ועוסק בתורה", אומרים חז"ל. למה? העוסק בתורה רואה את המציאות בצורה ברורה ובהירה, יודע בכל רגע מה הקב"ה רוצה ממנו, והוא עושה. הגוי אמנם אוכל מה שהוא רוצה ומדבר מה שהוא רוצה, אבל זו רק מראית העין. הגוי מגשש בעולם חשוך, ומתנהג לפי מה שעושים כולם. הוא עבד לזמן ועבד לכסף, עבד להנאות רגעיות ובלי מטרה ותכלית חשובה. הוא משול למי שמעביר ערימה של בלוקים מפה לשם ומשם לפה, בלי שום תכלית. רק בשביל כסף.

נכון, גם בחיים היהודיים שלנו, אנחנו נתקלים הרבה פעמים בכל מיני "אופנות" ו"טרנדים. ולפעמים באמת צריך לדעת להשתחרר מהם, כדי לזכות לעשות באמת מה שטוב לנו, ולעשות באמת מה שאנחנו רוצים. האם אנחנו באמת רוצים לעשות "מה שבא לנו", או שאנחנו רוצים לעשות מה שטוב לנו? ילד שאבא שלו לוקח אותו לרופא שיניים שמכאיב לו. כרגע מנקודת המבט של הילד – אבא לוקח אותו למישהו שמכאיב לו, ולו בא לו! אבל האבא יודע מה באמת טוב לבן שלו, והוא לוקח אותו לרופא דווקא מתוך אהבה עצומה! אבא שלנו, אבא שבשמים, יודע מה טוב לנו, ולעולם. הוא גילה לנו מה הוא רוצה ומה צריך כדי לעשות את מה שטוב, כדי לראות את האור ולהגיע לתכלית ולמטרה שלנו. גם אם זה נראה לנו קצת כובל או קשה לפעמים, זה רק נראה. ואשרינו שזכינו להיות יהודים, להיוולד לעולם מואר, שכל צעד וצעד שלנו – מוביל אותנו לתכלית אמיתית – לעשות נחת רוח לבורא יתברך שמו.

אם כן, לשאלתך, ודאי שהייתי מעדיף להיוולד יהודי, ולא הייתי בוחר בשום פנים ואופן שום אפשרות אחרת חלילה. שאני אפספס הזדמנות מדהימה לחיים עם משמעות, עם אור, עם תכלית ומטרה גדולה?! חיים בצל השכינה הקדושה, חיים של תורה, חיים של שמירת מצוות. חיים שמדריכים אותי באמת לטוב. ולא חלילה לחיים חשוכים, חסרי תכלית ומרדף אחרי הנאות רגעיות וכסף.

אם מתנה כזו שזכינו לה, אפשר שלא לשמוח?!

והערה לסיום: היהדות מציעה לנו "שדרוג" משמעותי. יחד עם זאת – כולנו בני אדם. גם הגויים, וגם בני הדתות האחרות בעולם. לכולם יש חשיבות ומקום כבני אדם. היהדות לא מצווה עלינו חלילה להילחם בהם או לריב איתם, כיוון שהם שונים. גם בקרב הגויים יש אנשים יותר מוסריים ופחות מוסריים, ויש אפילו כאלה שזוכים להיות "חסידי אומות העולם". יש הרבה מעשים טובים ומשמעות שאפשר למצוא גם מחוץ ליהדות. ויחד עם זאת, לנו כיהודים יש באמת שפע של נתיבים והזדמנויות לממש את עצמנו כחלק מהעם שלנו, מהמסורת ומהתרבות. שווה לנצל את זה. כל אחד לפי דרכו ויכולתו.

מאחל לך לראות את הקדושה הגדולה והאור העצום שיש בך ובכל יהודי, ולשמוח!

בהצלחה רבה

ישראל

כתבות נוספות