שאל את הרב

למה קיימות מחלות בעולם? ומתי כבר יגיע המשיח?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/01/22 00:57 ב בשבט התשפב

שאלה

שלום רב.

בעקבות מגפת הקורונה עלו לי הרבה שאלות בנוגע להרבה נושאים אבל השאלה שהכי הפריעה לי היא למה בעצם קיימות מחלות? הרי אם האדם מת למה שיסבול?

בנוסף זה לא סבל רק לו. זה סבל לכל המשפחה והחברים שדואגים לשלומו. אז למה אי אפשר פשוט למות מוות ללא ייסורים?

תודה מראש

תשובה

שלום נועה, מה שלומך?

את שואלת שאלות מעולות וחשובות מאד. אני שמח מאד לראות שאלה הנושאים שמעסיקים אותך, והלוואי וכולם כמוך ישאלו, יבררו ויבקשו תשובות למה שמפריע להם. כל הכבוד!

מגפת הקורונה העלתה לנו באמת הרבה תהיות ומחשבות. השאלה הבסיסית ביותר היא: למה? למה הקב"ה הביא עלינו מחלה שכזו? הרבה מאיתנו היו בבידוד, חלק גם היו חולים, ולצערנו אנחנו גם מכירים אנשים שנפגעו ממנה. הקב"ה הוא טוב. ולכן רק טבעי שנשאל ונרצה לראות את הטוב גם במחלות שהקב"ה לפעמים מביא עלינו.

קודם כל, בואי נסתכל על התמונה הרחבה יותר: רוב הזמן אנחנו בריאים ב"ה! זה נפלא, וכבר על זה אפשר להגיד תודה רבה לקב"ה. וכשאנחנו חלילה חולים, מערכת הבריאות שלנו מצוינת, משוכללת, עם טכנולוגיה מדהימה ומיטב הרופאים שמשקיעים במסירות נפש גדולה ובאהבה עצומה. וכמובן המדענים בארץ ובעולם שעובדים כל הזמן וחוקרים, בודקים ומנסים – כדי לעזור ולתת את חלקם, ובזכותם אנחנו לא מפסיקים להתקדם.

נכון, עדיין יש סדקים ולא הכל אנחנו יודעים. יש מחלות ואפילו קשות לפעמים. אנחנו עושים את ההשתדלות שלנו כדי להגיע להכי הרבה שאנחנו יכולים, ומקווים ומתפללים שהקב"ה יעזור לנו מלמעלה. אנחנו לא מלאכים ולהבדיל גם לא קוסמים. לא נדרש מאיתנו לעשות מה שאנחנו לא יודעים לעשות, ואנחנו לא צריכים להיות מה שאנחנו לא. כבני אדם משתלמים, כלומר, הולכים ונהיים שלמים בתהליך ארוך של חיים – זה כל התפקיד שלנו. להשתדל. אנחנו יכולים להתאמץ ולרצות, לעשות מה שאפשר – ולהתפלל שתהיה לנו גם סייעתא דשמיא, עזרה מלמעלה.

אנחנו מאמינים שכל מה שה' עושה, הוא ודאי טוב. אפילו במחלות, שהן לא דבר חיובי מבחינתנו, יכול להיות משהו שהוא טוב. אמנם אנחנו לא תמיד רואים את זה בעיניים, אבל לפעמים, אם נתבונן, גם את זה נוכל לראות. כמה ארגוני חסד קמו בתקופת הקורונה? הערבות ההדדית בין אדם לחברו, ההתעניינות, הדאגה. וגם זכינו להכיר יותר את עצמנו. בבידוד היה לנו זמן לחשוב יותר, ללמוד מה שרצינו, לקרוא מה שלא הספקנו, לדבר עם חברים בטלפון או אפילו לראות אותם בזום. ואולי גם לגלות ולפתח כישרונות שלא ידענו שיש בנו. אנחנו לא יודעים מה בדיוק ה' רוצה להגיד לנו בזה, אבל אם ניקח לנו נקודה אחת מהתקופה הזו, גם זה ודאי טוב וחשוב, ודיינו. גם אם זה |טוב בדיעבד", ובוודאי לא טוב לכתחילה. לא נדביק חלילה אנשים במחלה כדי שיקרה ה"טוב" הזה! אבל אם זה כבר קרה למרות כל המאמצים שלנו, נוכל למצוא גם את הצד החיובי.

אותם הדברים ודאי נכונים גם לגבי שאלתך השנייה. אנחנו מצפים למשיח, רוצים שיבוא כבר, מאמינים שיגיע בכל רגע בעז"ה. אבל הוא עוד לא התגלה. חשבונות שמים אנחנו לא יודעים. כאמור, אנחנו לא מלאכים ולא נביאים, אנחנו בני אדם. זכינו לעבוד את ה' כאן בעולם הזה, מה שמלאכים לא זוכים לו! הכוח שלנו מוגבל ואנחנו יכולים לעשות עד היכן שידענו מגעת. ההשתדלות היא מילת המפתח, והאמונה החזקה והתפילות הרבות ודאי לא חוזרת ריקם. הקב"ה יודע מה הכי נכון וטוב לנו ברגע זה, והוא מנתב את התפילות לאן שאנחנו צריכים אותן. אמנם אנחנו לא יודעים את זה ורואים את זה בחוש ובעיניים שלנו, אבל זה קורה.

ה' אוהב אותנו, ורוצה שניגאל אפילו יותר ממה שאנחנו רוצים. אז למה הוא עוד לא עושה את זה? קודם כל – אנחנו בהחלט באמצע תהליך של גאולה! ארץ ישראל נותנת יבולה בשפע, יש לנו מדינה משלנו, וצבא חזק. התורה ב"ה הולכת ומתרחבת, גדלה ונפוצה בכל העולם כולו – ובשניות בודדות. מה זה אם לא גאולה? אנחנו מחכים ומצפים למשיח, לגאולה השלימה. אנחנו משתדלים ועושים ככל יכולתנו כדי לקרב את הזמן הזה, ומאמינים בכל יום שיבוא אף על פי שהוא מתמהמה.

אנחנו יכולים לבחור: האם אנחנו מסתכלים על העולם והמציאות שלנו בצורה טובה ובעיניים של גאולה, או להיפך. אנחנו יכולים לקחת וללמוד דברים טובים, אפילו מהדברים הפחות טובים שקורים לנו. אנחנו מסוגלים לקחת על עצמנו עוד קבלה טובה כלשהי – עזרה לחברה, עוד ברכה או מעשה טוב אחר, כדי לקרב את הגאולה השלמה והמשיח. זה מה שאנחנו יכולים לעשות, וכמובן להאמין ולא להפסיק להתפלל לסייעתא דשמיא.

מאחל לך ולכולנו, שנזכה לבריאות טובה ולגאולה שלימה במהרה בימינו בעז"ה.

בהצלחה רבה!

ישראל

כתבות נוספות