שאל את הרב

למה בכלל לשמור על העיניים שלנו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/02/21 13:57 ל בשבט התשפא

שאלה

שלום רב!

האם ברשותכם קיימת עצה לטובת הסברה לחבר חילוני בחייו והשקפותיו את משמעות וחשיבות שמירת העיניים, שכן הוא רואה את אלו שבוחרים בחיי אורח שמרני כמסתכלים על נשים כאובייקט מיני.

תודה מראש.

תשובה

שלום לשואל היקר!

שמחים שפנית אלינו. איזה כיף לקבל כזו שאלה! המפגש והשיח עם השונה דורש מאיתנו לחדד ולהפרות את העולם הרוחני שלנו. מקווה שנצליח לגעת בנקודה.

משאלתך אני מבין שאתה כן מחובר לנושא של שמירת העיניים. לך הדברים ברורים ומובנים ואתה שואל איך ניתן להסביר את הדברים לחבר חילוני, שנראה שיש לו דעה נחרצת בנושא זה.

לפני שנתחיל, חשוב לי להבהיר שהעולם הרוחני שלנו לא נמדד ב 'איך אני מצליח להסביר אותו לאדם שאינו דתי בצורה משכנעת'. התפיסה שלנו והחיבור שלנו לאלוקים הוא עניין פנימי ואישי, לא תמיד קל לבוא ולבטא אותו בצורה שתשכנע. מכלול של תובנות, חוויות ותחושת חיבור חזקה – קשה לבטא במילים. אך אין ספק שהמפגש עם אדם שאינו דתי יכול לעורר בתוכנו את השאלה ולגרום לרצון פנימי לברר את הנושא. בירור שיגרום לנו לחדד את תפיסת העולם שלנו ולהרחיב אותה. עד כדי שנצליח להציג אותה גם ל'עיניים החילוניות' ושהם יבינו אותה ויתחברו אליה גם כן.

ונעבור לשאלתך החשובה

אנו רואים במספר מקורות שהתורה נותנת מקום משמעותי ליופי ולאסתטיקה בעבודת ה'. בשירת הים אנו שרים: 'זה אלי ואנוהו', והמדרש מסביר שצריך להתנאות לפני הקב"ה במצוות, לעשות את המצווה הכי יפה ומכובדת שאפשר. בנוסף, חז"ל תקנו לנו ברכות מיוחדות על ראייה של נופים מרהיבים, תופעות טבע מיוחדות ואפילו על אדם יפה. דוד המלך משורר לקב"ה בספר תהילים ומציג את התפעלותו מההרמוניה הנפלאה של הבריאה: 'מה רבו מעשיך ה' מאוד עמקו מחשבותיך'. לפי זה יוצא שזו מצווה להתפעל מהיופי של הבריאה המרהיבה שהקב"ה העניק לנו!

אז למה לא להנות מהיופי של בנות המין השני? הרי הקב"ה ברא אותו. והוא רוצה שנתפעל מיופייה של הבריאה!

העיניים הם החלון דרכו אנו רואים את העולם, המשקפיים שאיתם אנו קולטים את המציאות. כולנו מבינים את זה ששני אנשים יכולים לעמוד מול אותה התמונה בדיוק – אך כל אחד רואה משהו אחר לגמרי! התמונה שתתקבל לנגד עינינו תלויה בסוג המשקפיים אותם אנו מרכיבים. הבחירה בידינו דרך איזה חלון לראות את הדברים. לפעמים נדמה לנו שיש איזשהו לכלוך קטן במקום מסוים ואנחנו מגלים שהוא בכלל נמצא על המשקפיים אותם אנו מרכיבים..

כיום אנו יודעים על החלק 'התת-מודע' שמאחסן את כל המידע שקלטנו במהלך חיינו מהרגע שיצאנו לאוויר העולם. תמונות, ריחות, טעמים- כל הקלט מחמשת החושים נשמר בזיכרון. אנחנו אמנם לא זוכרים בשליפה כל דבר ששמענו או ראינו, אך המידע נשמר ומשפיע על חיינו בצורה לא מודעת. (יש לא מעט תיאוריות פסיכולוגיות שמבוססות על העקרון הזה ומציעות להעלות את הזיכרון מהתת-מודע כדי לפתור כל מיני קשיים בחיים).

ברור לכל שיש להתייחס בכבוד לכל אישה שהיא לא אשתך ולדבר איתה בנימוס. כי לכבד אישה באמת זה לא לתת מקום משמעותי מדי לחיצוניות, וזה נכון גם לגבי אשתך. המיקוד בחיצוניות יכול להסיט את המבט מהאישיות המיוחדת שלה והנשמה הענקית שבה. לשמור על העיניים זה אומר לשמור על התת מודע שלנו כמה שיותר נקי- כדי להצליח לראות את מה שבפנים. זה בדיוק ההיפך מלהסתכל על נשים בתור אובייקט מיני!

הקפדה על תזונה נכונה

ההסתכלות מצד אחד יכולה להראות לנו כמשהו לא משמעותי, בסך הכול מבט, מה עשיתי כבר? מצד שני, הגמרא אומרת 'טוב מראה עיניים יותר מגופו של מעשה'! זה מלמד אותנו על ההשפעה של מה שאנחנו רואים על חיינו. יש הרבה אנשים שמקפידים על תזונה נכונה, ירקות, פירות חלבונים ופחמימות מורכבות. וזה באמת עוזר לנו לשמור על הגוף. מה שאנו רואים ושומעים אולי לא משפיע על הגוף שלנו, אך משפיע מאוד על הנפש היקרה שלנו

התורה מכוונת אותנו אל מטרת העל - קשר זוגי ייחודי. לא קשר תועלתני התלוי בדבר אלא ברית של נאמנות בין איש לאשתו, קשר בריא ושמח, בסיס איתן לבית ומשפחה. המשיכה הטבעית בקשר משמשת כדבק ששומר את הקשר על אש גבוהה ומכניס אליו חיוניות ועומק. ההתרגלות להסתכל על נשים אחרות – יכולה לפגוע ביכולת שלנו לייצר ברית עם אישה אחת, קשר זוגי משמעותי.

לבסוף, חשוב לי לציין את העובדה - יש לנו אפשרות להשפיע על מה שראינו בעבר. גם אם העיניים ראו הרבה מראות- יש דרך מיוחדת לתקן את זה ולגרום להם פחות להשפיע עלינו והיא תשובה. תוכל לראות פירוט בתשובה המצורפת - https://www.makshivim.org.il/answer?id=960214 .

מקווה שהצלחתי לענות. מוזמן לפנות שוב בשמחה. בהצלחה רבה! חזק ואמץ!

כפיר

כתבות נוספות