שאל את הרב

להתלבש צנוע בגלל גברים

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 30/01/19 11:57 כד בשבט התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב...

קשה לי להבין ולקבל הרבה דברים שקשורים לצניעות, תמיד אומרים שאישה שהיא לא צנועה אף גבר לא ירצה להתחתן איתה אז איך זה הגיוני שרוב הבנות בעולם הן גויות והן מתחתנות? איך זה הגיוני שבנוסף לכל הכוחות בעולם גם החילוניות מתחתנות? איך זה הגיוני שבגלל עם שמונה חמש עשרה מיליון איש קובעים על פיה שאישה לא צנועה היא לא מוערכת כשרוב העולם נוהג אחרת והם חיים בצורה הזאת דווקא בסדר?

למה תמיד רבנים אומרים שבעולם הבא אישה צריכה לשלם מחיר על זה שהיא החטיאה את הרבים כי היא לא הייתה צנועה? הרי ללבוש צנוע זה לא משהו שאני רוצה לעשות, אני לא רואה את עצמי חיה חיים כאלה אז למה אני צריכה לחיות חיים שלא הייתי רוצה לחיות רק כי יש רבנים שמפחידים על זה?

מה אכפת לי אם גברים חושבים שצנוע זה יותר יפה אני צריכה ללבוש מה שאני אוהבת או מה שגברים חושבים שיפה?

דבר שני למה אסור לפי הדת לדגמן? אם אני מאוד מתחברת לעבודה הזאת אוהבת אותה ומצטלמת חשוף רק כי זה מה שצריך לעשות בעבודה ולא כי אני מחפשת תשומת לב אז מה הבעיה עם זה? אני גם לא מספיק גבוהה אבל אני כל כך רוצה להיות דוגמנית שאני מוכנה לעשות ניתוח שהופך אנשים ליותר גבוהים, אני מרגישה שאם אני לא אהיה דוגמנית אני אהיה בדיכאון כל החיים שלי למרות שאני עובדת במקום מסויים והאחראית שלי אמרה לי, לפי איך שאני מכירה אותך כבר במשך שנה את לא תעמדי בזה, כי את צריכה שתהיה לך תעוזה ואת מאוד ביישנית מה עליי לעשות? אשמח לתשובות

תשובה

לשואלת שלום,

משאלתך ניכר הכאב אותו את חווה, ואני מברך אותך בברכת שמחה ושלווה בהמשך הדרך.

את שואלת שאלות טובות, קשות ונוקבות. אשתדל להשיב כמסת הזמן:

א. לא יודע מי אומר שגבר לא ירצה להתחתן עם אישה לא צנועה. אני לא מסכים עם האמירה הזאת, ואכן מה שאת אומרת נכון, צניעות אינה תנאי לחתונה.

אלא, מה שכן נכון הוא, שחוסר צניעות משפיע ישירות על סיכוייך להתחתן עם אדם ירא שמיים, או עם אדם עניו, או בחור צדיק שומר תורה ומצוות.

ב. למה אנחנו מתלבשים צנוע?

אני רוצה לתת מבט אחר על אותה 'אשמה' בדברייך, שהאישה 'משלמת מחיר', ולהציע שני כיווני מחשבה נוספים להבנת מצוות הצניעות.

עלינו להפנים שיש ערבות מלאה בין כל חלקי עם ישראל. למשל יש מצוות כמו 'לא תעמוד על דם רעך', שאדם מחוייב להציל חברו ממוות אפילו במחיר נזק כלכלי, ועוד מצוות רבות המבטאות את הקשר הזה. מעבר לכך, הערבות מתבטאת גם באחריות של כל אחד גם על עולמו הרוחני של האחר. כמובן שלאחריות זו יש גבול, אבל אי אפשר לומר "אני לא מתאמץ כדי שחברי לא יחטא", זו אמירה אינדיבידואליסטית שאינה עולה בקנה אחד עם ערכי היהדות הרואה בעם ישראל יחידה אורגנית אחת שלמה. לכן כל אחד עושה מאמץ.

מעבר לכך, אציע מבט חדש על הצניעות שיש בו משום ריענון והתחדשות:

1. התורה רואה בצניעות ערך שאיננו נובע מן ההשלכות של לבוש האישה על הגברים ברחוב, אלא מעולם רוחני שמעצים את הפנימי והנסתר, האמיתי והאותנטי על פני ההחצנה המדגישה את הגשמי ומולידה ניכור וזילות של האדם. ההוכחה לכך היא שהאדם נדרש לנהוג בצניעות גם בחדרי חדרים.

2. מהבחינה החברתית, הלבוש שלנו מכתיב (במודע ושלא במודע) את אופי היחסים שייווצרו עם הסביבה: יחסים טכניים וענייניים, או יחסי קרבה שיש בה פתח ליצירת קשר רומנטי. הגישה היהודית סוברת שיחסי אהבה וקרבה פיזית שמורים למסגרת המשפחתית של בני הזוג, והדבר הזה בא לידי ביטוי בהלכות צניעות.

ג. אכן דרך ההפחדות אינה דרכנו, ואני מציע להתרחק ממקומות מפחידים. זה לא בריא, זה אפילו מסוכן.

ד. צניעות לא קשורה ל'סטיילינג'. ההלכה לא אומרת מה יפה או לא, אלא מה צנוע, כערך.

ה. דוגמנות הינה החצנה של הגוף. ביהדות אנחנו תופסים את היופי כביטוי רוחני של שלמות, ולא כחפץ שמציגים אותו תמורת תשלום. ייתכן שהצורך להבליט את הגוף נובע מחוסר בתחום אחר של הערכה עצמית.

על כל זאת, הפלטפורמה האינטרנטית האנונימית מוגבלת. אני ממליץ לך בחום להיות בקשר עם דמות תורנית (רב/רבנית/מדריכה) שמכירה אותך ותוכל לפתוח איתך כל נושא וללבן אותו.

בהצלחה בכל אשר תפני!

כתבות נוספות