שאל את הרב

להחליף לכשר או להמשיך עם סינון

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/04/20 22:04 יב בניסן התשפ

שאלה

שלום

אני מעדיף שלא לפרסם את שמי(סליחה(; ) וישנה בעיה שמטרידה אותי.

כאשר אני הייתי ילד קטן לא שמענו על המושג הזה "סמארט פון". אני נולדתי בשנת 2003 מה שאומר שנולדתי לפני כל ההמצאות האלו עד גיל 13 היה לי טלפון כשר אם מקשים וזה לא הפריע לי.

הבעיה התחילה כאשר עליתי לכיתה ח' ובבית ספר שלי אפשרו להביא סמארט פונים. באותו זמן ביקשתי מההורים שלי טלפון כמו חברים שלי, שלא יהיו לי בעיות בחברה, והורי הסכימו. בהתחלה היה לי טלפון פשוט מאוד אבל לאט לאט זה משתדרג ומשתדרג, ואז ההורים רוצים סינון ואני מסכים. ולאט לאט אני מדרדר לתמונות לא צנועות ואז החלטתי שמספיק. אני בכיתה ט' החלפתי לטלפון מקשים בלי אינטרנט ובלי כלום והיה לי טוב. ואז לאט לאט נשבר הטלפון ומשדרגים ומשדרגים עד שהייתה לי אופציה אם להמשיך אם הטלפון הכשר (מה ש די דפק לי את הלימודים כי אין לי דרך לקבל עדכונים מהמורה, שיעורי בית ותרגולים) או לחזור לסמארט פון(שדפק לי את החיים) לצורך לימודים.

תשובה

שלום לך.

ראשית אתה מעלה כאן דילמה מאד משמעותית בדור הזה, מעריך אותך מאד על זה. רבים "שועטים" לקניית המכשיר הזה, ומאבדים לא מעט.

ראשית, צריך לומר ביושר, סמארטפון הוא דבר מדהים – חוסך זמן, מתכלל בתוכו פונקציות רבות, נותן גישה למידע בזמן מהיר ויעיל, מייצר קשרים חברתיים ענפים. ומה לא?

אלא מה, ש"אליה וקוץ בה" באותה מידה שהוא כל כך מסייע לנו, בלימוד, בחסכון בזמן בקשרים הוא יכול – להרוס לנו את הקשרים החברתיים(ראית פעם אנשים שבמשך שיחה שלימה נמצאים בתוך המכשיר?), להרוס את הלימודים(ראית כבר אנשים שמתמכרים לסדרות) וגוזל לנו זמן(ראית אנשים שמתמכרים למשחקים?) וכמובן מלהיות ממוקדים הוא יכול לשלוח אותנו גם לעולמות שלא היינו רוצים ולעיתים גם לא היינו מאמינים שנגיע אליהם.

אם כך מה עושים? אעלה כאן כמה אופציות:

1. "משל הרישיון" – המיוחד ברישיון, שמדובר גם כן ברישיון לכלי מדהים – הוא יכול לחסוך בזמן, לקדם אותך ממקום למקום ולהיות הדבר הנח ביותר ומצד שני – הוא גם יכול לגרום לך לחדול מלהתקיים. אם כך מה גורם לכך שמגיל מסוים אפשר לעשות רישיון וממתי לא? התשובה די ברורה – ממד האחריות.

האדם צריך לבחון את עצמו ולשאול את עצמו כל הזמן, האם אני יכול להיות אחראי על המכשיר הזה, האם הוא יסייע לי או יפגע בי? זה דורש הרבה בגרות, בעיקר כי בנושא של סמארטפונים, אין "חוק", אך אם אדם ישר עם עצמו, הוא יוכל לבחון – האם זה יועיל לי בשלב הזה של חיי, או האם יזיק?

2. פתרונות מחוץ לקופסא – לעיתים אדם יכול לרצות רק חלק מהדבר ולא את כולו, למשל שיעורים או דברים כאלו, ניתן אולי לבקש שיהיה מכשיר אצל ההורים – או בכלל להשתמש במכשיר של ההורים? לפתוח מייל ושישלחו דברים למייל? יתכנו כל מיני פתרונות ביניים ששווה לנסות ולהגיע אליהם, כי אנחנו הרבה פעמים חושבים "הכל או כלום" ולעיתים זה בין "הכל לחלק" יש לעיתים גם דרך אמצע – שוב האדם צריך להיות בטוח בעצמו, שזו אכן הדרך הנכונה לו.

3. כף המאזניים – ובסוף, בכל דבר בחיים האדם צריך לחשוב עם עצמו, מה המחיר מול התועלת. ואם המחיר כבד מנשוא – אז לעיתים אין שאלה. כמו גם אם התועלת היא מהותית כל כך – גם אז לעתים אין שאלה, האדם צריך להישיר מבט לחייו ולהכריע, האם התועלת עולה על המחיר או שהמחיר כבד, ואז כאמור נמחקת בכלל השאלה.

זהו צדיק, מקווה שהדברים יעלו לך נקודות למחשבה. נראה כי מציאות הסמארטפון מעלה נקודות מאד משמעותיות ביחס לעצמנו, ולחיינו. כי כפי שאמרנו סמארטפון יכול להיות טוב מאד(!) רק לעיתים השאלות הן מתי? איך? כמה? ולמה? שאלות שתמיד שווה לנו לשאול את עצמנו.

אז תודה על השאלה הזו,

ובהצלחה,

חנן

כתבות נוספות