שאל את הרב

כשרות

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 20/05/21 14:34 ט בסיון התשפא

שאלה

בס״ד

שלום כבוד הרב,

כלי בשרי שבושל בו מאכל פרווה למשל ספגטי, וערבבו אותו בעודו על האש באמצעות מזלג או כף או סכין חלבי, ואכלו את המאכל עם המזלג/ כף/ סכין חלבי מתוך הסיר, כיצד מכשירים את הסיר הבשרי ואת הכלים החלביים? האם הם נחשבים כלי שני ויש לשפוך עליהם מים רותחים כדי להכשירם? או שדרושה הגעלה? וכיצד יש להכשיר כלים במקרה בו מאכל פרווה שבושל בסיר בשרי עורבב בעודו על האש באמצעות כלי חלבי ואחר כך גם הונח בצלחת חלבית? והאם יש הבדל בין ערבוב מאכל פרווה בסיר בשרי באמצעות כלי חלבי בזמן שהמאכל מתבשל לבין ערבובו אחרי שהמאכל כבר בושל כלומר בחימום של המאכל?

אני פשוט נזכרתי במשהו שהיה לפני בערך חצי שנה קצת יותר אפילו… אם זכור לי נכון היה ספגטי פרווה שבושל בסיר בשרי שאמא שלי הביאה לי ואז אצלי בבית בעלי חשב שהסיר הוא חלבי אז הוא אכל את הספגטי עם כלי חלבי עם מזלג כנראה, וייתכן שהוא גם ערבב את הספגטי עם המזלג החלבי בזמן שהסיר היה על הכיריים החשמליים כך שהוא היה מאוד חם באותו הזמן. בנוסף אני לא יודעת אם הוא העביר את הספגטי לצלחת חלבית או שהוא אכל אותו מתוך הסיר הבשרי (כאמור עם מזלג או כלי אחר שהוא חלבי) ומה שעשינו אז, מה שחשבנו שנחשב להכשרת הכלים, הוא ששפכנו מים רותחים מקומקום על הכלים האלה שהיה איתם את הבלבול. אבל אני לא בטוחה אם לפי ההלכה כך היה נכון לעשות ואם אכן זה הכשיר את הכלים או לא. ואם לא - אז מה יש לעשות איתם עכשיו? ועם כל שאר הכלים החלביים במטבח שבאו במגע אחר כך עם המזלג ואולי גם צלחת שהם חלביים? שהרי אם המזלג ואולי גם צלחת (אם היה שימוש בצלחת) היו צריכים הכשרה אחרת ממה שעשינו ואז השתמשנו בהם מאז כמובן בהכנת מאכלים וכו׳ אז אולי כל כלי שבא איתם במגע מאז צריך הכשרה גם כן. ואם כן - איזו הכשרה? אשמח לקבל הסבר מפורט גם על אופן ההכשרה, אם צריך הכשרה מכלי ראשון, אז פירוט של איך בדיוק עושים את זה, האם בתוך כלי שהוא חלבי אם רוצים שהכלים האלה יהיו בשימוש חלבי אחר כך? והאם זה בסדר לחמם את המים בסיר על כיריים חשמליים האם זה מספיק חם? (כדי לשים אחר כך את הכלים בתוך הסיר עם המים ולהכשירם)? והאם ניתן לשים כמה כלים ביחד או שצריך כל אחד בנפרד? ולגבי שפיכת מים רותחים על כלי - מתי זו כן ההכשרה הנכונה? (אם זו לא ההכשרה הנכונה במקרה הזה) וכיצד נכון לעשותה? (להניח את הכלי בכיור למשל ולשפוך עליו מים רותחים זה בסדר? ואז להופכו ולשפוך גם על הצד השני שלו מים רותחים - זה נראה לי מה שעשינו אז עם הכלים במקרה שתיארתי).

תודה מראש, סליחה על האריכות פשוט יש הרבה שאלות לגבי זה…. תודה.

תשובה

שלום

שאלה בסיסית בדברים האלה זה האם הכלים היו בני יומן, כלומר האם בישלו בסיר הבשרי משהו בשרי ב 24 שעות שקדמו למקרה, ואותו דבר לגבי הכלי החלבי.

בהנחה שהם לא היו בני יומן (וכך אנו מניחים כשזה לא ידוע), הכלים מותרים.

יש עוד דברים שצריך לברר בעניין.

מציע לך להכיר את האתר של ארגון כושרות. יש שם הרבה מידע וגם סימולטור שמאוד עוזר במקרים כאלה

https://www.kosharot.co.il/index2.php?id=410002&lang=HEB

יש שם גם הנחיות לגבי אופן ההכשרה במקרי הצורך.

בגדול, מכשירים בכלי שהוא לא בן יומו, כשהוא מגיע לרתיחה (סכום אפשר גם בתוך קומקום). כאשר כלי הוטרף וזה לא היה בכלי שבו האוכל בושל, עושים את ההערה של המים שדיברת עליה מכלי רותח כמו קומקום. אבל יש בזה עוד כמה פרטים.

אם יש עוד דברים לא ברורים את מוזמנת לשלוח.

בהצלחה רבה

כתבות נוספות