שאל את הרב

כמה שאלות חשובות..בענייני הדרך שבה הקב"ה ברא את העולם

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/09/19 12:36 א באלול התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב, יש לי כמה שאלות שמציקות לי:

1) כאשר שואלים למה הקב"ה לא נתן לנו את כל הטוב ללא העולם הזה הטיעון שישר עולה הוא לחם הבושה, אבל זה ברור שאם הקב"ה כל יכול הוא יכול להעלים לבני אדם את תחושת הבושה והוא זה שברא אותה, מהו הטיעון הנכון לכך שהעולם לא נברא מושלם?

2) מדוע הקב"ה בחר להעניש את האדם הראשון ואת האנושות כולה בסבל כזה אם הוא רוצה להטיב לנו?

3)האם אלוקים יכול לברוא דברים עם כשל לוגי? לדוגמא משולש שהוא מרובע

4)למה ניתן לאדם חופש הבחירה?

5)האם אפשר לשווק תרופות ותוספי תזונה טבעים שמשוויקים אפילו לצמחונים אבל חלקם ללא הכשר

6)אם נקבע לי מראש המשכורת אז זה אומר שאני יכול לא לעשות השתדלות? "מזונותיו קצובים"

7) האם אני יכול לנטול ידיים בשירותים כי אם לא צריך לרדת קומה כל פעם

8) האם אפשר להתייעץ עם רב בעניניים כלכלים?

תודה רבה לך!

תשובה

שלום וברכה

א. אני מכיר היטב את השאלות בדבר הניסיון להבין מפני מה הקב"ה ברא את העולם, ותשובת לחם הבושה וכדו'. ברם, מעולם לא הבנתי לא את הניסיון לענות על השאלה, ולא את התשובות שניתנו לה. לא הבנתי את הניסיון, כי אנחנו לא מסוגלים להיכנס למושגים האלוהיים, ואין לנו כל יכולת להבין את הדברים. מהמדרש עולה כי התורה מבטאת רעיון זה, בכך שהיא פתחה באות "ב", המלמדת שאת ה"א" איננו יודעים. גם את התשובה איני מבין, בדיוק מהנימוקים שהעלית. לכן, אני מציע לעזוב את השאלה, ולהכיר בכך כי לעולם לא נדע מפני מה נברא העולם בדרך שהוא נברא. מה שאנו צריכים לעסוק בו הוא בעולם הזה לאחר שנברא וכפי שהוא עתה, ומה חובתנו בתוך העולם הזה.

ב. הרצון האלוהי להיטיב לנו אינו עומד בסתירה למידת הדין ולמידת האמת. על שלושה דברים העולם עומד – על האמת, על הדין ועל השלום. ולכן, הקב"ה מופיע לעתים כאל מלא רחמים, ולעתים מופיע כאלוהי קנא ונוקם, וזאת כדי לעשות את כל הדברים שלמים.

ג. דברים עם כשל לוגי לא יכולים להיות קיימים בעולם בו הקב"ה ברא. הוא גם לא יכול לשאול את עצמו שו"ת אס אם אס שהוא לא יודע לענות עליו.

ד. כאמור, אנחנו לא יודעים למה ניתן לאדם חופש בחירה. אנחנו רק יודעים שהוא נברא בצלם אלוהים, ואחת המשמעויות של צלם אלוהים הוא הבחירה החופשית. אולם, אין לנו מושג למה הקב"ה בכלל ברא את האדם בצלם אלוהים.

ה. גם דברים מצמחים עשויים להיות אתגריים מבחינה הלכתית, בעיקר אם מדובר בדברים שגדלו בארץ. עדיף אפוא להתרגל לא לשווק שום דבר בלי פיקוח על הכשרות.

ו. בוודאי שיש לעשות השתדלות.

ז. אם מכסים את מכסה האסלה – כן.

ח. אפשר להתייעץ עם רב שמבין בזה, אבל לזכור שזו עצה ולא פסק הלכה.

כל טוב

כתבות נוספות