שאל את הרב

כמה שאלות בענייני צניעות וכיבוד הורים

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 15/07/21 12:22 ו באב התשפא

שאלה

שלום הרב,

לצערנו היום חלק מהנשים מסתובבת בלבוש לא צנוע ,שאינו תואם בשום צורה את גדרי ההלכה. השאלה שלי היא, האם כדאי לצאת לדבר שאיננו חובה.

לדוגמה, אם למשל אבא שלי הולך לקנות הולך לסעודה לפני הצום ממסעדה, ואני יכול פשוט להגיד לו מה אני רוצה שיביא בשבילי, ואיני חייב ללכת עמו. אך מצד שני, טוב לצאת ולנשום אוויר ולהסתובב עם אבא. אך הבעיה היא שפאשה נמצאת בתלפיות, ויש חשש למראות אסורים. מה עדיף לצאת, למרות שבסופו של דבר איני חייב אבל יש חשש שיסתובבו בחוץ בלבוש פחות צנוע. או פשוט להגיד לאבא שלי מה שיביא בשבילי ועדיף שלא לצאת?

ב) לצערי הרב אמא שלי אינה מקפידה ללכת עם כיסוי ראש, וזה גורם לי צער, והזוהר אומר על כך דברים חמורים. ב"ה אנחנו משפחה דתייה. ואיני מבין למה אמי אינה הולכת בכיסוי ראש. אפשר לדון לכף זכות ובאמת ברוב השבת, וכשאנחנו יוצאים לסבא וסבתא היא כן שמה כובע

(של כיסוי ראש), אך בעבודה,יציאה למכולת,יציאה לטיול וכדו' אינה שמה. גם איני יכול להעיר לה על כך-כי זה לא מכובד. בשבת פעם שאלתי אותה למה היא לא שמה בעדינות כזה בדרך אגב, ואמא שלי ענתה תנסה אתה לשים כיסוי ראש כל היום??........

מה אפשר לעשות?

ג)ב"ה אנחנו משפחה דתייה, ואבא שלי יודע הלכה ובקי בתורה.

לפני חודש בערך אבא שלי ואמא שלי הלכו לטיול כי לאמי היה חופש וגם לאבי, ולטייל בתל אביב, עכשיו אני שואל את עצמי אין מקום אחר שאפשר ללכת אליו? תל אביב זה מקום שבחלקו יש פריצות וזה לא מתאים. ואף אמא שלי רצתה שנלך *לים* (לא חוף נפרד) אז בדיוק כאבה לי הברך אז אמרתי לה שלא. ואז היא אמרה שאולי נלך לים אחרי תשעה באב. כשאנחנו הולכים אז בד"כ אבא שלי יושב בצל על החוף. אבל באמת אני שואל את עצמי, הם לא מבינים את החומרה בדבר ואת הבעיה בללכת לחוף מעורב?? זה מתמיה אותי מאוד.

מה לעשות?

ד) בערב שבת אנחנו אוכלים בתחילת הארוחה דג, בד"כ אבא שלי מביא דג אמנון לתחילת הארוחה בד"כ אגב הוא כשר בבד"צ העדה החרדית, כשרות שאני סומך עליה. אך עכשיו הוא הביא המון המון המון דגי אמנון בכשרות של: מאסטר פוד מנצסטר, וכשרות של חוג חתם סופר *פתח תקווה*. האם אפשר לסמוך על זה?

בנוסף, בזמן האחרון אני רואה שעל יותר ויותר מוצרים נמצאת הכשרות של "הבדץ" חוג חתם סופר פתח תקווה, עוגיות ארטיק מסטיק וכו'. אני משתדל להימנע מכשרות זו עקב שלא מצאתי עליה מידע באינטנרט והיא לא מוכרת כל כך. על חוג חתם סופר בני ברק הבנתי שאפשר לסמוך.

מה לעשות?

תודה הרב.

תשובה

שלום

א. לצאת עם אבא זה דבר חשוב מאוד. אבל את ה צריך לעשות את ההערכה שלך - אם יש לך חשש סביר שזה יגרום לך לעבור על שמירת העיניים המחשבה, אז כדאי לוותר (ולדאוג שתהיה הזדמנות אחרת לצאת עם אבא).

ב. אתה אחראי ליראת שמים ולעבודת ה' שלך. אמא שלך אחראית על עבודת ה' ויראת השמים שלה. זו לא אחריות שלך. אתה בהחלט יכול וגם כדאי להתפלל על זה, כמו על חסרונות אחרים במציאות, אבל המיקוד שלך צריך להיות לקדם ולרומם את עצמך.

ג. שוב. אתה לא אחראי על עבודת ה' שלהם. אבל אתה כן אחראי על עבודת ה' שלך, ולכן אתה לא צריך ללכת למקומות בעייתיים. כמובן, שאם אתה מחליט לא ללכת, תסביר את זה בצורה עדינה ומכבדת, ובאופן שיהיה ברור שאתה מדבר על עצמך, ולא חלילה בביקורת עליהם.

ד. שאלות ספציפיות בכשרות אני ממליץ לפנות לארגון כושרות באתר שלהם. אני מניח שעל הדג יש גם כשרות של רבנות מקומית. וממילא כשאתה בבית הוריך אתה יכול לסמוך על כל כשרות מוכרת (אפילו אם היא לא הכי מהודרת).

כל טוב

כתבות נוספות