שאל את הרב

כללי

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 10/10/19 15:10 יא בתשרי התשפ

שאלה

שלום רב,

רציתי לשאול מספר שאלות כלליות, אין קשר ביניהם.

1. בלימוד יומי של נ"ך נתקלתי בסיפור שהביאו את אבישג השונמית לחמם את דוד המלך. קצת לא מובן לי העניין, האם אין פה בעיית צניעות? למה הוא היה צריך נערה בתולה ויפה ולא יכל להיעזר באחת מנשותיו?

2. אדם המאחר לשחרית של שבת ומחמת הזמן באפשרותו או להספיק לומר קורבנות ולדלג על המזמורים המוספים בשבת או להיפך, מה עדיף לומר?

3.עוגייה שרובה קרם, האם באכילת כזית יש לברך מעין שלוש כאשר ברור שחלק ניכר ממשקלה נובע מהקרם (אע"פ שקשה להפריד ולבדוק)?

תשובה

בס"ד

שלום רב,

1. ר"י קרא על אתר:

יבקשו לאדוני – המלך נערה בתולה ועמדה לפני המלך ותהי לו סוכנת, מחממת, שכל זמן שהאשה נערה בתולה בשרה חם לפי שלא יצא עדיין מקור דמיה ממנה והדם מחמם את כל הגוף, ולא תאמר היא בלבד חמה אלא כל הרואה אותה מתחמם מחמת יופיה שכל זמן שלא נבעלה האשה מראה יפה והרואה אותה מתחמם, לפיכך אפילו בלא שכיבה תהי לו סוכנת ובלבד שתעמוד לפני המלך, אבל משנבעלה היא מצטננת ומתכערת לפי שדם בתולים נוטל שני דברים, נוטלין את היופי ונוטלין את החמימות שבה לפיכך הוא אומר בסמוך והמלך לא ידעה, שאילו ידעה שוב לא היה מתחמם ממנה שאפילו היא תצטנן מחמת דם בתולים שניטלו ממנה. ודע שלשון סוכן הוא כשמחמם במקצת כמא דתימא ובוקע עצים יסכן בם (קהלת י׳:ט׳), ולשון חם נשמע חמימות יותר מסוכן, ותדע שכן שבעמידתה לפניו בלבד הוא אומר ועמדה לפני המלך ותהי לו סוכנת, ובשכבה בחיקו הוא אומר ושכבה בחיקך וחם לאדוני המלך.

2. יש בעניין דעות שונות. עיין דברי הרב אליעזר מלמד בעניין: https://ph.yhb.org.il/02-14-06/

3. באכילת כ-'זית' יש לשים לב שאכלנו מזונות ולא קרם. לכן אם מתקשה לדעת כמה קרם וכמה מזונות, יאכל עוד עוגיה וכד' כדי שיהיה בטוח שאחר כזית מזונות.

כתבות נוספות