שאל את הרב

כל הזמן רב עם אחי: איך יוצאים מזה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/12/19 03:02 ב בטבת התשפ

שאלה

שלום.

אני תמיד רב עם אחי הגדול ויוצאים כל כך הרבה דברים רעים מזה. זה גורם לי לעצבים גדולים מאוד ולעצבות של ההורים,

ואני יודע שאי כיבוד הורים וכעס זה מידה כל כך לא טובה.

אני לא יכול להסתדר איתו. זה לא משהו רגיל, אני פשוט לא יכול להתחבר לאופי ולא יודע מה לעשות.

תשובה

שלום אלון!

דבר ראשון, כל הכבוד על זה שהדבר מעסיק אותך ואתה מחפש פתרון. הכי קל (וטבעי) זה להיות רק תקוע בתוך הריב ובכמה שאחי מעצבן ובלתי נסבל, וזה שאתה מצליח להרים את הראש מעל הריב, ולהגיד שאתה רוצה לפתור את זה ובטח בשביל כיבוד הורים, זה פשוט מדהים, יישר כח!

חשוב לדעת אפילו בשביל ההרגשה האישית שלך: זה כן משהו רגיל. אם מישהו יספר לי שבגיל הזה הוא לא רב עם אחים שלו זה יישמע לי הרבה יותר מוזר. לגופו של עניין, חסרים לי פרטים כדי לענות ספציפית למקרה שלך (בן כמה אחיך? יש עוד אחים? על מה אתם רבים בד"כ? מתי? יש דברים שאתה כן אוהב באחיך? יש דברים שאתם אוהבים לעשות יחד?), לכן אשתדל לכתוב נקודות שיכולות לעזור באופן כללי בריבים.

להורים שלי היה מנהג: כששני אחים רבים, הם פשוט היו מוציאים את שניהם מהבית ומודיעים להם "תסתדרו ביניכם, אתם מוזמנים לחזור כשתשלימו". ויש פה קסם שלא תמיד עובד אבל הרבה פעמים כן. זה עובד רק אם אני תקוע עם אח שלי ואין לי לאן לברוח חוץ מלדבר איתו, ואז יש שתיקה מתוחה כזו וכל אחד מתבשל עם העצבים שלו ומתחיל להגיד משהו ומפסיק, עד שמישהו מרים את הכפפה ואומר משפט שלם והשני עונה לו. מה שהמצב המאתגר הזה נותן לנו הוא אפשרות לבחון יחד למה אנחנו רבים ואז להבין על מה אפשר להתפשר. "אני לא שונא אותך, אבל משגע אותי שאתה בוחר לנגן –דווקא- כשאני עושה שיעורי בית", "אם היית מפסיק לשים לי דברים על המיטה אולי לא הייתי גומר לך את הכריות", וכו' וכו'. ממליץ לך לנסות לעשות עם אחיך את השיחה הזו.

שאלה שאתה צריך לשאול את עצמך ולהיות הוגן לגביה, היא האם יש דברים שאני עושה ואני יודע שהם מפריעים לאח שלי? יכול מאוד להיות שכן. אם כן, יש לי הצעה שנשמעת פראיירית אבל היא עובדת בדוק. תבחר את שני הדברים שאתה יודע שהכי הכי מעצבנים את אחיך ותפסיק לעשות אותם בבת אחת, בלי לדבר איתו בלי להציב לו תנאים ובלי להגיד שום דבר. תן לזה שבועיים ותבדוק מה המצב ביניכם, צפה להפתעות.

יש עוד דרך יותר יעילה לשפר את המצב, אבל היא ממש למיטיבי לכת ודורשת הרבה אומץ וויתור על האגו. אם תרצה תשלח שוב שאלה במערכת ואפרט לך.

נקודה אחרונה, וחשובה: קשר בין אחים הוא מאוד מיוחד. יש על זה הרבה בדיחות ("אני ארביץ לאח שלי כמה שאני רוצה, אבל אם מישהו אחר רק ייגע בו אוי ואבוי לו") וסיפורים. בסוף יש לאחים המון המון במשותף. תחשוב שברוב הרגעים המשמעותיים בחיים שלך אחיך היה בסביבה. עברתם יחד הרבה דברים ואתם גם עוברים עכשיו. חשוב מאוד שתדע שהרבה פעמים כשקצת מתרחקים פיזית (נגיד כשאחיך ילך לישיבה או לצבא) פתאום הקשר מתחזק, או יותר נכון נחשף, כי אין את הריבים היומיומיים שיכסו עליו וכשכבר כן נפגשים למי יש זמן לריב...

מקווה ממש שהדברים יעזרו לך, ואם לא אז אתה מוזמן לשאול שוב.

בהצלחה!

אלי.

כתבות נוספות