שאל את הרב

יש רב שהעליב אותי

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 28/06/19 11:38 כה בסיון התשעט

שאלה

שלום לרב,

גדלתי בבית חילוני לא שומר תורה ומצוות, ועברתי המון מצבים לא פשוטים בחיים שלי שהתגברתי עליהם, אם בבית ספר קשה מאוד שהייתי בו , אם בצבא שעברתי פעמיים מסלול בגלל פציעה , מסלול קרבי ביחידה שסוחבת משקל רב, ואחר כך בתחום הכושר, אני שיקמתי את הגב שלי לבד לאחר סבל רב שנגרם לי לגב בצבא. עכשיו אני לומד תורה ומתחבר מצב שאליו הגעתי מחקר באמת עצום, והמון חוויות שליליות שלא אפרט עליהם.. בכל מקרה התחלתי ללמוד גמרא ובאמת ניסיתי לנקות את עצמי מכל עוונות העבר ולהיות אדם טוב יותר לזולת, נחמד יותר , קראתי המון על תיקון מידות בגלל סכסוכים רבים שסבלתי מהם, גם עם ההורים עקב התקרבות לדת , אך כאשר אני מרגיש משהו אמיתי אני נאבק עליו בכל כוחי ולא מתפשר. בכל מקרה,שיעור האחרון בסוף השיעור הרב שאל אותי מה שמי ואמרתי לו -"דן" הוא אמר שמוזר כי דן זה שם שמסמל כוח ועמידה על עקרונות ואני רכרוכי.. עכשיו, איך זה הגיוני שבן אדם שהוא רב מרשה לעצמו לשפוט אותי בלי להכיר אותי ולדעת מה עברתי בחיים? באותו רגע הייתי בהלם אבל רק לאחר כחצי שעה קלטתי מה קרה והאמת זה הוריד את החשק שלי מלהתקרב לדת ובכלל מאמונה ברבנים כאלה ואחרים.. איך אנשים מצפים שתיהיה גאולה כשרבנים מרשים לעצמם לדבר בצורה הזאת ולפגוע באנשים ולשפוט אותם? אז השאלה, מה ההתנהלות הנכונה לדעתך במקרה הזה? ותסביר לי בבקשה למה אנשים בדרגה רוחנית גבוה כביכול מתנהלים בצורה הזאת? אני לא מבין את זה..זה גורם לי לפקפק ולא לרצות ללמוד.. תודה מראש ואשמח לתשובה מלאה כנה ועניינית

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

אענה לך אי"ה בצורה כללית ופרטית.

כתבת במכתך שהמקרה הוריד לך את החשק "להתקרב לדת ובכלל מאמונה ברבנים כאלה ואחרים". מכיוון שאתה כעת בשלב ההתחזקות, עליך לדעת שאין ביהדות "אמונה" באדם. האמונה היחידה שהתורה מכירה ומצווה היא להאמין בקב"ה בורא הכל ומחייה הכל. אמונה באדם אסורה ביהדות. אמנם על משרע"ה הוא היחיד שנאמר עליו "ויאמינו במשה" אבל כבר הוסבר במשך חכמה שמשרע"ה ניטלה ממנו כח הבחירה. וזה לרום מעלתו וקדושתו של משה רבינו. כל האנשים האחרים, מגדולי הרבנים ועד אחרון היהודים אין להאמין בהם. הרבנים הם מוסרי דבר ד' מדור דור ומעבירים את השמועה לעם ישראל, אבל כל אדם "אין צדיק שיעשה טוב ולא יחטא". היהדות מאמינה בכך שאדם יכול לחטוא ויכול לחזור בתשובה שלמה, יש מציאות כזאת גם לגדולי הרבנים והחכמים. על כן אשריך שאתה מתקרב לדת, אבל לא להאמין אלא לקבל מהרבנים והחכמים.

בצד הפרטי. מכיוון שנפגעת מדברי הרב עליך לגשת אליו ולא להתבייש, שאין הביישן למד, אלא לגשת אליו בכבוד ובדרך ארץ ולומר לו שנפגעת מכך שאמר עליך דבר שהוא לא בדוק ואתה רוצה לעדכן אותו. יתכן שגם דבריו לא הובנו על ידיך, אולי הוא התכוון בכלל לשבח אותך, יכולים להיות הרבה הסברים לדברים שנאמרו, אבל הדרך הנכונה היא לגשת לברר את הדברים מתוך כבוד ודרך ארץ.

שבת שלום

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות