שאל את הרב

יש חיוב להגיד כל הזמן "בעזרת השם"?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 28/06/17 09:03 ד בתמוז התשעז

שאלה

האם יש חיוב להגיד כל הזמן "בעזרת השם"?

תשובה

ב"ה.

שלום.

נהוג בעם ישראל לעשות הכל ולומר הכל בעזרת שם .

המקור לכך נמצא בדברי המדרש " לעולם אל יאמר אדם לעשות דבר אלא בגזרת המקום שנאמר רבות מחשבות בלב איש וגו' (משלי י"ט כ"א). לעולם יהא אדם ירא שמים בסתר ומודה על האמת ודובר אמת בלבבו. "

והפוסקים הביאו את המדרש הזה בדיון לגבי נוסח הכתובה שם הבעל מתחייב "ואנא בממרא ובסיעתא דישמייא אפלח ואיזון "וכ"ו וכ"ו

וכך הנוסח של הכתובה כפי שמביא הרמב"ם בהלכות יבום הלכה יג ועיין ב

יש מדרש ידוע שמופיע בפרשת וילך עם סיפור קצת מזעזע שממחיש את הצורך לעשות ולהשתדל ולבטוח בה' ואני אצטט לך את הסיפור בעזר השם יתברך:

" אמרו רבותינו מעשה היה בימי ר"ש בן חלפתא שהלך לברית מילה וסעד שם אביו של תינוק והשקה אותן יין ישן בן ז' שנים אמר להן מן היין הזה אני מיישן לשמחתו של בני היו סועדין עד חצי הלילה,

ר"ש בן חלפתא שהיה בטוח על כחו יצא לו בחצי הלילה לילך לעירו, מצא שם מלאך המות בדרך וראה אותו משונה א"ל מי אתה א"ל שלוחו של מקום א"ל ומפני מה אתה משונה?

א"ל אני משיחתן של בריות שהן אומרים כך וכך אנו עתידין לעשות ואינו יודע אימתי הוא נקרא למות אותו האיש שהיית סועד אצלו ואמר לכם מן היין הזה אני מיישן לשמחת בני והרי הגיע פרקו ליטול אחר ל' יום, אמר לו הראה לי את פרקי אמר לו לא עליך ולא על כיוצא בך אני שולט פעמים שהקב"ה חפץ במעשים הטובים ומוסיף בכם חיים שנאמר (משלי י) יראת ה' תוסיף ימים "

ולכן אם נתרגל לסמוך בכל חיינו על ה' ולא על כוחנו הרי שה' יעזור ויגן ויושיע לכל החוסים בו ולכל העושים והשתדלים שהרי ה' לא עוזר למי שלא עוזר לעצמו.

בברכה,

עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות