שאל את הרב

יחס ההלכה לטרנסג'נדרית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 03/07/19 20:22 ל בסיון התשעט

שאלה

שלום הרב.

אני טרנסג'נדרית כלומר אני מרגישה שאני בת בגוף של בן ואני באמת לא מבינה מה היהדות מצפה ממני לעשות.

בניגוד לנטיות חד מיניות רוב הרבנים אומרים שזה סתם "בלבול" וכיוצא מזה לא מציעים שום פתרון חוץ מאמרה שאנחנו צריכים להתיישר אבל אין לי באמת את היכולת לעשות את זה כי טיפולי המרה מיועדים לנטיות מיניות ולא למגדר וגם הפיסוכולוגיה הקונבנציונלית דווקא בעד לעבור שינוי מין ככה שאי אפשר למצוא שם מענה.

אני באמת רוצה לשמוע מצופה ממני לעשות כי אני באמת לא רוצה לעבור על ההלכה אבל להישאר במצב שבו אני עכשיו במשך כל החיים זה באמת לא הגיוני ואני בטוחה שכל מי שיגיע למצב כזה ירגיש ככה (ואני לא מאחלת זאת לאף אחד ואחת) אז אני מרגישה שבגלל חוסר הפתרון אני אאלץ לעבור דברים שבעייתים במידה מסויימת בשביל לא לחיות בסבל

תשובה

שלום וברכה

לפני כל דבר אחר – אני מבקש להיות אתך במסע הארוך והמסובך שאת נמצאת בו. אני כותב בשפה שאת מבקשת שיכתבו אלייך, וכבר מעצם העובדה הזו ניתן להבין את המורכבות ואת הסערה שנושא זה מעורר. מעבר לכך, היכולת של מי שאינו נמצא במצב שאת נמצאת בו להבין את שעובר עלייך – היא חלקית בלבד, אם בכלל, ולכן אפשר שחלק מהדברים יהיו לא רלוונטיים, ועל כך אני מצטער מראש.

אין לנו מסורת יהודית ממוקדת בנושא זה. ׳טרנסג'נדרית׳ אינו מוכר בהלכה. העובדה שאדם מרגיש שזהותו המגדרית שונה מזהותו המינית לא נידונה. ניתן לומר באופן ברור כי ההלכה מזהה את שתי הזהויות – המינית והמגדרית – וממילא מצפה ומחייבת את האדם לנהוג לאור זהותו המאוחדת הזו. עצם ההבחנה בין זהות למגדר היא הכרעה תרבותית של מי שתומך בהבחנה זו, אולם תרבותה של ההלכה טוענת שהבחנה זו אינה רלוונטית, והיא משחק בזהויות ולא הקשבה לזהות המאוחדת.

ההלכה בדרכה גם אינה נרתעת מקשיים – תחומים הלכתיים רבים ומגוונים מפגישים את האדם עם קשיים גדולים, חלקם מעשיים, חלקם מוסריים, חלקם פילוסופיים, חלקם תובעים ממנו תביעות גדולות מכוח הקדושה וכדו׳, וזו שפה שההלכה מדבר בה היטב. היא בוודאי מתנגדת באופן נחרץ לניתוחים לשינוי מין (ההתנגדות כיום היא כפולה: גם בשל האיסור לשנות את אבריו של אדם, וגם בשל העובדות הצפות ועולות ששינויים ניתוחיים אלה אינם פותרים את מאבק הזהויות הפנימי, ופעמים רבות אף מחריפים אותו, והרצון למנוע סבל מתגלה כפעולה הפוכה לחלוטין).

אינני חושב שמדובר בבלבול; נראה גם שחווייתך הפנימית היא כואבת מאוד, ואינה רואה לא בטיפולי המרה אופק, ומאידך גם לא בשינוי מין. זהו החלק הקשה במסע החיים שנמצא כעת על כתפייך.

מה עושים ? הלוואי וידעתי.

אני יכול לעזור לחפש ביחד דרך, ונתחיל בעזרה ראשונה:

להתחיל בבניית מעטפת. אין ספק שמדובר באחת משאלות הזהות הקשות ביותר האפשריות, אבל הזהות הכוללת שלך אינה עוסקת רק בנושא הזה. יש זהות רחבה יותר – זהות אמונית, מוסרית, אנושית וכדו׳. ככל שאדם בונה את מעטפת הזהות שלו בנושאים נוספים, ומממש את משמעות החיים בנושאים אלה – כך יש בו כוחות גדולים יותר לשאת את המשא שעל כתפיו במסע החיים המרתק.

מתוך כך, לחפש דרכי התיידדות. התיידדות שלך עם עצמך. התיידדות עם החלקים שכעת זרים לך. משם עשויה לצאת ברכה גדולה, ולא מתוך ביטול זהות, אלא מתוך מפגש עימה.

וזו רק עזרה ראשונה. וביחד לחפש עוד דרכים.

כל טוב וחיזוק

כתבות נוספות