שאל את הרב

האם אישה דתייה יכולה ללכת לטיפול נפשי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/04/22 22:38 ט בניסן התשפב

שאלה

שלום לרב,

חוויתי אובדן ואני רוצה ללכת לטיפול.

מצד אחד אני רוצה ללכת ומצד שאני אני מרגישה שזו כפירה באיזשהו מקום.

הרי אני מדבר עם בורא עולם כל יום, למה אני צריכה מישהו אחר בעצם?

ובנוסף חלק מהמטפלים לא בדיוק באותו קו מחשבה שלי מבחינת היהדות ואמונה,

זה עוד יותר מקשה עלי כי מפחיד לקבל עצות מאדם שאולי לא מאמין בקדוש ברוך הוא.

אני מרגישה קצת אובדת עצות בכל העניין הזה..

תודה מראש

תשובה

היי לך יקרה. אני אמנם לא רב, או רבנית, אבל אשמח לנסות לעזור.

ראשית, כואב לי לשמוע שעברת אובדן. אני לא יודעת של מי האובדן היה, או כמה קרוב אותו אדם היה בשבילך, אבל אני יכולה לתאר שאת עוברת ימים קשים, ושהתקופה הזו מאתגרת מאוד בשבילך. חוויה של אובדן של אדם יקר מערערת אותנו, עוצרת וכל כך מכאיבה. לא כתבת הרבה על האובדן שעברת, ואם תהיי מעוניינת- אשמח לשמוע ממך בהמשך עליו, להיות איתך בכאב, יחד.

בנוגע לשאלה הנוכחית שלך, את כותבת שאת רוצה ללכת לטיפול, ושיש לך חששות לגבי כמה הדבר נכון מבחינה דתית, בשני היבטים: הנזקקות למשהו אחר זולת אלוקים, וקבלת עצות והדרכה מאדם שאינו מאמין. את חוששת ששני ההיבטים האלה נוגעים חס וחלילה בכפירה, ואני מבינה שאת עומדת בפני התלבטות חזקה; הרצון והצורך לקבל טיפול ולהרגיש יותר טוב, אל מול החשש מפגיעה באמונתך הדתית. אני איתך עכשיו בקונפליקט. בואי ננסה להבין, ואולי גם לפתור אותו.

ראשית, החשש מפנייה לטיפול הוא לא נדיר בקהילה הדתית. אנשים חוששים שמא הצעד הזה אינו נכון, ועומדים בקונפליקט בו את אוחזת. הסיבות לחשש הן מגוונות ושונות, כשלעת עתה אתייחס בעיקר לשני ההיבטים אותם הצגת, ונתחיל בראשון. שאלת מדוע את צריכה מישהו אחר מלבד בורא עולם, איתו את מדברת בכל יום. השאלה שלך אכן נשמעת חזקה; את הרי נמצאת בקשר ישיר וקרוב עם מלך מלכי המלכים, בורא עולם, האחד שיכול להעניק לך כל שרק תרצי- אז איך את בעצם פונה למישהו אחר? איך את מבקשת עזרה במקום שהוא אינו הוא? ההיבט השני עוסק בחשש לקבל הדרכה ממישהו שאינו מחזיק בפרספקטיבה של תורה ומצוות, וזה, כמו הראשון- מובן ביותר. אני מניחה כי התורה והאמונה חשובות לך מאוד, ולא היית רוצה לפגום בחיבור שלך אליהן דרך טיפול אצל אדם שאינו מאמין. אנסה לענות על שני הדברים;

1. הייתי רוצה לערוך הקבלה בין המטפל (וזה יכול להיות פסיכולוג, פסיכיאטר, עו"ס וכו'), לבין רופא, אינסטלטור, וחשמלאי. אני לא מכירה אותך, אבל אני מנחשת שביקרת במשרדו של הרופא לפחות מספר פעמים בחייך. זה יכול להיות רופא המשפחה, רופא עיניים, או כל רופא אחר- אני מניחה שיצא לך להיעזר בשירותיו. כך גם על האינסטלטור, וכך גם על החשמלאי. כעת אסביר את ההקבלה; מטפל, כמו רופא, או חשמלאי- הינו בעל מקצוע. הוא למד במשך שנים ארוכות כדי להציע לאנשים עזרה נפשית וכלים להתמודדות רגשית טובה יותר. אני לא חושבת שאותו חשש שלך מהנזקקות למישהו אחר זולת אלוקים היה עולה בך כשהיית מצלצלת לחשמלאי, לסוכן הנסיעות, או לכל בעל מקצוע שנצרכת לשירותיו. אכן, אנו מאמינים כי בורא עולם שולט ויכול על הכול, אך בנוסף לכך, אנחנו מאמינים בעולם הפועל בדרך הטבע, בעולם שפועל ע"י שליחים. כשהצנרת בבית נסתמת, אנו לא מחכים לנס מאלוקים, אנו מרימים טלפון לאינסטלטור. כי כך פועל העולם הזה; "על פי ה' ביד משה"- ה' מחליט, ושליחיו מבצעים זאת. במקרה הזה, השליח של הקב"ה שיכול לגרום לך להרגיש יותר טוב- הינו המטפל. איננו חיים בשמיים, איננו מלאכים. אנו בני אדם, הנזקקים אחד לשני, וחיים בעולם גשמי, בעולם של טבע.

2. כעת, לגבי ההיבט השני- אני חושבת שרק הגיוני שנקבל טיפול ע"י אדם המגיע מרקע דומה לשלנו, ומחזיק באמונה זהה. ב"ה, קיימים מטפלים ומטפלות רבים ומקצוענים בציבור הדתי. תוכלי לחפש באינטרנט, בפורומים שונים, לשאול חברות ובני משפחה- ואין לי ספק כי תוכלי למצוא מטפל דתי כלבבך. גם במידה ומאיזו שהיא סיבה תלכי למטפל שהוא אינו דתי- מטפל מקצועי לעולם לא ינסה לפגוע באמונותייך הדתיות, ועיקר פועלו יהיה בפשטות- לגרום לך להרגיש יותר טוב.

לסיכום, יקרה, סיפרת כי בעקבות אובדן שחווית את שוקלת ללכת לטיפול, אך קיימים שני דברים שעוצרים בעדך; נזקקות למישהו שאינו אלוקים, והשאלה האם דבר זה נכון, וכן החשש ממטפל שאינו מאמין, וההשפעה של זה עלייך. הצעתי כיוון חשיבה המביט על המטפל כעל כל בעל מקצוע אחר אליו אנו פונים בעת הצורך, ועל עולמנו כעל עולם של טבע הפועל בעזרת שליחים. לגבי החשש השני שלך- הצעתי לך לפנות למטפל דתי, הגם שכפי שציינתי – כל מטפל מקצועי, ולא משנה אמונתו הדתית- לא יפגע בשלך.

אני רוצה לאחל לך בהצלחה בהתמודדות ובשאלה שלך. אני מקווה שלא תדעי עוד צער ושתרגישי טוב. שיהיה לך טוב.

אני מזמינה אותך לפנות אלינו בהמשך, במידת הצורך, שנוכל להיות איתך בהתלבטות הנוכחית, באובדן שעברת, ובכל צומת אחרת. אנחנו כאן בשבילך. תוכלי לשלוח לנו שאלה נוספת, להתקשר אלינו במספר כוכבית 8298, או בווטסאפ 052-468-3927. תמיד נשמח לשמוע ממך!

בהערכה רבה,

תמר

כתבות נוספות