שאל את הרב

פלורליזם: האם אנחנו כבני אדם מסוגלים להגיע לאמת המוחלטת?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/07/19 15:54 כב בתמוז התשעט

שאלה

שלום.

אני לומד באחת הישיבות הקטנות במגזר, וכבר מגיל צעיר יש לי שאלות באמונה, במיוחד סביב הנושא של הפלורליזם. בעולם יש רבים שחושבים שהם צודקים, וגם האדם עצמו משנה את דעתו רבות. והמסקנה מכך היא שדעתו של האדם מוגבלת, ואין באפשרותנו להגיע לאמת המוחלטת. ולכן אין דרך להאמין, והדבר הזה קשה לי מאוד. ואף מה שרבים משיבים שיש להאמין ברגש או בטביעת עין קשה לי, כי רגש הוא גם דבר לא מוחלט.

בתודה מראש

נריה

תשובה

שלום נריה.

אתה משתף אותנו בתהייה מאד בסיסית באמונה, שמלווה אותך יחד עם עמל מאד משמעותי בתורה ובעבודת ה'. אנחנו שמחים מאד שאתה שואל ומברר. שאלות הן דבר טבעי, גם אצל אנשים שאולי נראה מבחוץ שהם מאד 'חזקים' או בטוחים בדרכם. חשוב מאד לא להדחיק את השאלות האלו אלא לברר אותן באמת ובכנות.

יש כמה דרכים לענות על השאלה שאתה שואל, ואני חושב שהדרך הנכונה ביותר הוא בדרכו של ה'כוזרי'. אני יכול להמליץ לך על ספרו של פרופסור שלום רוזנברג, "בעקבות הכוזרי", שעוסק בדיוק בשאלה הזאת ובשאלות דומות לה. ספר נוסף ומועיל בנושא הוא "פלורליזם, פנאטיזם וכלליות" של הרב יוסף קלנר.

אני חושב שהשאלה הכי בסיסית היא - האם יש לעולם משמעות או לא. האם יש אמת מוחלטת או לא? האם יש טוב ורע מוחלטים או שלא? עוד לפני השאלה איך מגיעים ואיך מזהים בדיוק את האמת, צריך קודם כל להחליט - האם בכלל יש משהו 'מעבר' לעולם, או שהעולם הוא אך ורק חומר ותו לא. האם האדם באמת נברא בצלם אלוקים, או שאדם אינו אלא קוף מפותח במיוחד, וממילא אין לחיים שלו כל משמעות. כאן לא מדובר ב'פלולריזם'. כאן מדובר בשאלת יסוד שהיא קוטבית - או שיש או שאין. אם ברור שיש אמת מוחלטת, אז הדרך לברר אותה היא כבר הרבה יותר פשוטה.

זה רק תחילתו של הבירור. באופן טבעי, כדי להמשיך אותו נדרש לימוד עמוק ונרחב. יכול להיות שתרצה לקבוע חברותא בנושא המעניין הזה עם חבר או בן משפחה, וללמוד איתו יחד באופן שיטתי. אתה מאוד צודק בכך שמדובר בשאלה עמוקה וסבוכה שרבים מתלבטים שנים רבות בהבנתה ובדרך הטובה ביותר להסביר אותה, ולכן העמקה לוקחת זמן. יחד עם זאת, בהחלט אפשר להתחיל, עם סבלנות, וגם ליהנות בדרך מהלימוד, החברותא, השיחה והבירור.

בהצלחה!

טוביה

כתבות נוספות