שאל את הרב

חזרה בתשובה

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 26/06/17 18:11 ב בתמוז התשעז

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב,

קשה לי לשאול את שאלתי ותמיד התלבטתי אם לשאול אותה מפני שאני מאוד מתביישת בכך, אך זה מאוד מפריע לי ולכן החלטתי בכל זאת לשאול.

עברי הלא מאוד רחוק מלא בעבירות בכל מיני תחומים (גם היום), צער בעלי חיים בכוונה, פגיעה בחברות ע"י דיבורים מצערים, ראיית דברים לא צנועים ועוד הרבה חטאים חמורים. אני כל כך מצטערת שעשיתי זאת! אני לא יודעת כיצד לתקן את כל העבירות האלו. אני כ"כ רוצה להתקרב לה' ובאמת לעובדו כראוי ובשמחה, אך אני מרגישה שכל העבירות האלו מפריעות ותמיד נשארות ברקע, כך שאף פעם לא אצליח להתקרב באמת לה' ולתקן את כל החטאים החמורים האלו. האם כבוד הרב יוכל בבקשה לעזור לי במצב זה? איך מתקנים? מה עושים?

תודה רבה.

תשובה

לשואלת שלום!

איזו גבורה ניכרת מדברייך! רצון אמיתי וכנה לשוב בתשובה שלמה לפני בורא עולם. הקדוש ברוך הוא מחכה לך בזרועות פתוחות, אוהב אותך וממתין לך בצפייה גדולה!

התיקון הגדול והמרכזי לחטאים הוא חזרה בתשובה. בכוחה של התשובה לבקוע רקיעים.

וכך כתב הרב קוק זצ"ל: "התורה מבטיחה לשבי פשע סליחה. חטאות היחיד והצבור נמחים ע"י תשובה. הנביאים מלאים הם דברים נשגבים על דבר התשובה. ככלל כל ערך התוכחה התורית בנוי הוא על התשובה האמונית".

הדרך לשוב בתשובה היא פשוטה מבחינה טכנית, אך מאתגרת מבחינה נפשית, וכתב הרמב"ם: "הַתְּשׁוּבָה מְכַפֶּרֶת עַל כָּל הָעֲבֵרוֹת. אֲפִלּוּ רָשָׁע כָּל יָמָיו וְעָשָׂה תְּשׁוּבָה בָּאַחֲרוֹנָה אֵין מַזְכִּירִים לוֹ שׁוּם דָּבָר מֵרִשְׁעוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: (יחזקאל לג-יב) ´רִשְׁעַת הָרָשָׁע לֹא יִכָּשֶׁל בָּהּ בְּיוֹם שׁוּבוֹ מֵרִשְׁעוֹ´".

שלבי התשובה:

א. וידוי - היי עם עצמך, ופרטי את החטא שנעשה, בדיבור מול ה'. לומר בפה במה חטאנו. לחשוב מה הוביל אותנו לחטא, אילו מצבים מקשים עלינו את ההתמודדות? לעשות סייג, הגבלה, כדי לא ליפול שוב.

ב. חרטה - להצטער על שעשינו אותו, לעזוב את החטא. אנחנו לא מעוניינים בו, את לא רוצה בו יותר וסולדת ממנו. כל מאויינו ורצוננו הוא לקיים את מצוות ה´ יתברך.

ג. קבלה לעתיד - השתדלות שלא לשוב עוד ולעשות החטא. אילו דברים עוזרים לנו להתחזק בכך?

בנוסף, במקרה של פגיעה בין אדם לחברו, יש לבקש מחילה מהאדם בו פגענו, ואם לקחנו בלי רשות - להשיב את הגזלה.

מדברייך נראה שעברת כבר את שני השלבים הראשונים, כעת נותר להתקדם לשלב השלישי, לקבל על עצמך לא לשוב לכך ולהתחזק בנסיונות. כך נוכל להיטהר כמו לידה מחדש, והקדוש ברוך הוא מקבל אותך!

ואזכיר כאן את דברי הרמב''ם (פרק ז' מ''הלכות תשובה'' הלכה ד): ''ואל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העוונות והחטאות שעשה. אין הדבר כן! אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם. ולא עוד אלא ששכרו הרבה, שהרי טעם טעם החטא ופרש ממנו וכבש יצרו. אמרו חכמים: 'מקום שבעלי תשובה עומדים, אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד בו' - כלומר: מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם, מפני שהם כובשים יצרם יותר מהם''

(מקורות: תלמוד בבלי יומא דף פו עמוד ב | אורות התשובה פרק א)

בהצלחה! אשרייך על הרצון והעוז!

כתבות נוספות