שאל את הרב

חזרה בתשובה בסביבה חילונית

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/07/21 02:20 ו באב התשפא

שאלה

שלום רב, אני בת 14 גרה בסביבה ומשפחה חילונית-מסורתית, שלא הכי תומכת בתהליך החזרה בתשובה שאני עוברת במשך שנתיים. אני מתלבשת בצניעות, שומרת שבת, קוראת קריאת שמע, ברכות השחר.. אני לא מצליחה להיכנס לעניין שיעורי התורה ואני רוצה להתחזק עוד אבל לא יודעת איך.. אשמח לעזרה כדי שאוכל להתחזק ולהתקרב יותר ..

תשובה

שלום יקרה,

מרגש לקרוא שאת בוחרת לעבוד את ה' ומקבלת על עצמך עוד ועוד בתחום בכוחות עצמך. זה פלא בעיני לבחור בזה לבד ובתוך סביבה שלא משדרת על אותו הגל. את כותבת שאת שנתיים בתוך זה, ואת מקפידה על צניעות, שבת וחלקי תפילה, וואו! זה מראה כמה רצון יש לך וחוסן נפשי.

בטוחה שזה לא פשוט ודורש ממך כל כך הרבה כוחות ובחירה כל פעם מחדש.

לשאלתך, איך אפשר להתחזק ולהתקרב יותר..

קודם, מרגישה צורך לייקר את כל מה שצעדת ועשית עד עכשיו. לשמור שבת זה וואו אחד גדול, להתמיד בברכות השחר וק. שמע זה כל כך שומר על מסגרת, פותח יום וסוגר יום עם חיבור ויציבות לחיים שאת רוצה לחיות. והאמת, שמרגש אותי מאד מאד עם הכל- צניעות!! אני מרגישה שעם הזמן זה נהיה קשה ודורש כל הזמן להיות קשוב פנימה ולעמוד על שלך. אני אישית ממשפחה תורנית מאד, אף פעם זה לא היה לי התמודדות, ובשנים האחרונות אני מרגישה שזה ממש לבחור כל פעם מחדש.

אז, באמת כל צעד שכתבת פה הוא בעיני גדול כל כך ומדהים כל כך. תעריכי את עצמך על זה ותראי בזה צעד גדול מאד ומשמח.

אחרי שרואים במה שיש הרבה טוב, מרגישה שאפשר להמשיך הלאה...

מציעה לך,

- לחפש לך דמות תורנית שאת אוהבת. אישה, מדריכה.. משהי שאת מעריכה ואוהבת, שומרת תורה ומצוות. משהי שאת יכולה לשתף אותה, להתייעץ איתה ובעיקר להתקדם איתה עוד צעדים.. להתחזק יחד.

את יכולה לעשות לך רשימת שאלות באמונה ודברים שיושבים עלייך, לשבת איתה ולברר את הדברים. להתברר וללמוד יחד.

- לבחור לך ספר, בתחום המעשי 'פניני הלכה' זה סדרה של ספרים בתחומים שונים שמקיפה את ההלכות בתחומים השונים. בחרי לך תחום מסוים שאת רוצה להתחזק בו, לדוגמא, מועדים ושבת.

ואפשר בתחום היותר פנימי.

אם משהו עמוק יותר ורציני, ממליצה על ההתחלה של 'הכוזרי', זה ספר של ר' יהודה הלוי, בו דרך סיפור, הכוזרי מברר איזו דת היא האמת.. יש שם בירור משמעותי ומיוחד על אמונה.

ואם זה בשביל להרחיב את הלב על העומק שיש בתורה ובעבודת ה' והיושר, אפשר ספרי הרב שלמה...

אני רק מציעה אחד מיני ים.. את יכולה ללכת לחנות של ספרםי דתיים ולבקש עזרה, להסתובב ולראות מה מדבר אלייך. (אחת החנויות נקראת 'דברי שיר').

לבחור ספר וללמוד עם חברה.

- אני מרגישה שכשיש מסגרת טובה ונעימה, זה מאפשר לראות את הדברים בתמונה רחבה ומאפשר להרגיש שאתה חלק ומתמלא. אם יש תנועת נוער דתית באזור שבו את גרה, אני ממליצה בחום.

בעיני, מעבר למסגרת, זה מהווה מקום של בנייה עצמית מתוך נתינה וקבלה, מתוך הוואי חיובי ואוהב.

- לדבר עם ה', לבחור לך זמן ביום, להתחיל אפילו מ5 דק'. שאת יושבת לבד בתוך מקום שנח לך בו ולשתף אותו במחשבות שלך, ברצונות, בקושי. להודות לו על הטוב והפחות...

זה בהתחלה קשה ודורש, אבל מדהים ומחבר כל כך פנימה.

ולסיום, חשוב לי לכתוב לך. התורה היא אינסוף. כל יהודי, גם מי שנולד למשפחה הכי תורנית שיש, הוא חייב להיות בתנועה כל הזמן. יש משפט, שאני לא זוכרת אותו בדיוק. אבל הרעיון שלו אומר, יהודי אף פעם לא נשאר במקום. הוא תמיד בתנועה. עבודת ה' מלאה בעליות וירידות. אם פתאום קשה לנו במקום שלנו, ריק וחלול סימן שהנפש רוצה לעלות שלב, לעלות מדרגה. אם אנחנו בירידה, סימן שהיא תביא אחריה עלייה גבוהה יותר.

לא להיבהל ולא לדרוש מעצמנו להיות מאה. כי משהו איתן ויציב דיו נשען על פיסות קטנות, על צעדים קטנים ובטוחים... קמעא קמעא.

יקרה,

בטוחה שה' 'שמח כל כך' בכל מחשבה טובה שיש בך ורצון טוב.

אנחנו פה להכל.. אור ה' עלייך

מעריכה ולומדת.

יהודית

כתבות נוספות