שאל את הרב

חרדה מפסח – איך שורדים את החג?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/04/22 18:32 י בניסן התשפב

שאלה

היי,

אני נורא בלחץ מפסח ומכל התקופה הזאת של לפני החג. כל הניקיונות המוגזמים לדעתי שנמשכים יותר מחודש, והפחד התמידי הזה לפספס איכשהו חמץ ושהבית לא לגמרי יהיה כשר, ממש מכניס אותי לחרדה כל שנה מחדש. זה הגיע למצב שהלחץ הזה לעמוד בהספקים כמו כולם מסביבי, להספיק לנקות כמה שיותר ולהתכונן לא עוזב אותי עד החג וגם תוך כדי החג. אני לא מצליחה להנות, זה הורס לי את האווירה של פסח, ואני אשכרה רק מחכה שהחג יסתיים ואני אהיה אחרי זה.

אני מרגישה נורא שאני לא סובלת את החג, ומרגישה היחידה שלא מתחברת ושכולם מסביבי סבבה ואפילו נהנים. מה אפשר לעשות??

תודה

תשובה

שלום לך.

קשה שלא לראות את החרדה והתסכול שנראה שאת חווה בתקופה הזו של לפני החג. פסח הוא ללא ספק חג שבדרך כלל מערב הרבה אירגונים, ניקיונות והכנות, ככה שרק הגיוני שהוא יכול להיות גם מלחיץ ולעורר רגשות שליליים.

דבר ראשון שחשוב לי לומר לך שאת לא לבד בזה. אמנם מדובר בחג וזה יכול להרגיש כאילו זה לא בסדר "לא לסבול" את החג, וכאילו רק מצופה מאיתנו לשמוח, לטייל ולהנות כשכולם מסביבנו עושים את זה וכאילו כ"כ בקלות. אבל זה לגמרי נורמלי, טבעי ולגיטימי גם להרגיש קושי, להילחץ ולחוות רגשות שהם לא רק חיוביים ומלבבים במיוחד ;).

בקשר לניקיונות ה"מוגזמים" כדברייך, והחרדה שאולי בכל זאת יתפספס איכשהו חמץ - כדאי להזכיר לעצמנו שאנחנו עושים את ההשתדלות והמקסימום שאנחנו יכולים מבחינתנו כדי לדאוג לנקות את הבית מחמץ, מעבר לזה זה לא בשליטה שלנו. ההבנה הזאת יכולה לעזור לפעמים להפחית את החרדה שסביב נושא הניקיונות.

בנוסף, את מתארת כחוויה לא פשוטה את הלחץ הזה "לעמוד בהספקים כמו כולם מסביב", להספיק כמה שיותר, לעמוד בדרישות שהצבת לעצמך וכו'. משהו שאפשר לנסות לעשות בהקשר הזה הוא להימנע כמה שאפשר מהשוואות. הייתי מציעה לך להציב לעצמך יעדים מוגדרים ומעשיים של משימות ומטלות שהיית רוצה להספיק, שלא קשורים להספק של אנשים מסביבך, ולפעול לפי זה, ורק לפי זה. התחרותיות וההשוואה הבלתי פוסקת לאחרים הרבה פעמים יוצרים ואחראיים להרבה מתחושות כמו חרדה, תסכול, אשמה, לחץ, דיכאון וכו' ככה שלרוב זה לגמרי מיותר.

הייתי רוצה להמליץ לך, שמכל המכלול שמרכיב ויוצר את חג הפסח, לקחת לך היבט אחד או שניים קשורים לחג - אפילו קטנים ולא מאוד מהותיים - שיכולים לעזור לך קצת יותר להתחבר לחג. אם זה האביב והפריחה שבד"כ מתלווה לחג, אם זה האוכל, או המשפחה או כל דבר אחר. הניקיונות, עבודות הבית, החשש מחמץ וכל היוצא מכך בהחלט לא חייב להיות הדבר המרכזי של החג.

בכל אופן אני שמחה שכתבת לנו, וכמובן שאם תרצי להמשיך להתייעץ איתנו את לגמרי מוזמנת לפנות אלינו באתר חברים מקשיבים, להתקשר אלינו לכוכבית 8298, או לכתוב לנו בווטסאפ: 052-468-3927. נשמח לדבר איתך!

חג שמח ומהנה!

רחלי

כתבות נוספות