שאל את הרב

איך לעזור לחבר שנופל?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/04/20 20:44 יב בניסן התשפ

שאלה

שלום!

יש לי חבר שנופל בשמירת העיניים וכו'... העניין הוא שבפורים כשהוא היה שיכור הוא ממש התחנן לעזרה וכשדיברתי איתו אחרי זה הוא טען שהוא הפסיק עם זה ושהוא לא מרגיש מכור לזה ושבכלל זה לא כל כך מפריע לו מבחינה דתית. לאחר השיחה חשבתי על מה שאמר והבנתי שהוא כנראה שיקר לי ושהוא כן ממשיך לראות כל מיני דברים... מה גם שהוא התחיל לעשן והדיבור קצת מתקלקל ו... חבל לי עליו, הוא בחור טוב וכואב לי שכל מה שהוא עושה משחית אותו.

למרות שיש לנו חברותא על הנושא {שמירת העיניים} זה לא ממש משפיע עליו.

זה שובר אותי ואני לא יכול לעשות שום דבר בנושא. או שכן?...

תשובה

שלום לך.

מדהים לראות חבר אמת שמזהה את עצמו עם חבירו, וכואב עליו – מעיד עליך לא מעט, ועל הטוב שבך, תודה על כך!

ראה, הסוגיה שאתה מעלה נוגעת לשני ערכים מרכזיים:

1. שמירת העיניים והתדרדרות דתית(במובן הדתי והנפשי).

2. החברות והאכפתיות.

מדוע אני מחלק אותן לשתיים? כי לא אחת אנחנו נוטים לערבב את שני הערכים האלו יחד, והאמת שהם לא אותו ערך.

העובדה כי שנינו גדלנו בחינוך מסוים, בדרך מסוימת, שאני מאמין בה, ואני מזדהה בה ואני ככה על המסלול, ואילו אני רואה את חברי שנופל ומסתבך וטועה אין ספק – זה כואב.

אבל – לכל אדם, יש את הנתיב שלו, יש אנשים שנכון להם לנסות, ליפול אפילו להתרסק – ומשם לעלות. אנחנו כמובן לא מקדשים את הנפילה וגם מאד לא מעוניינים בה, אך בכל זאת מכירים במושג הנפילה, ובכך שלכל אדם בחירה חופשית, מרחב אישי, החלטות אישיות.

האמת? זה קשה. זה פוצע כל כך כפי שהיטבת לתאר. אך כשאנו מתבוננים על הכאב הזה, הוא נובע מכך שאנו "יודעים" מה נכון לו, מה אמיתי עבורו וכמובן בגלל שאנחנו אוהבים אותו – איכפת לנו. כפי שכבר נאמר – זה לא תמיד נכון, כי אנו אנשים אחרים, מרקעים אחרים, עם נפשות אחרות ומורכבויות אחרות. לעיתים דווקא הניסיון שלנו לסייע, ולהוכיח ולומר, יכול ליצור תגובה נגטיבית, ודווקא לגרום לצד השני במודע ושלא במודע – למתוח עוד את קווי הגבול – ואז מה עשינו בזה? אגב, גם להיפך, לעיתים נוכל, להוכיח וללמד ולהשפיע – והאדם שמולנו ישתנה, אבל בשבילנו – ולא בגללו, וגם בזה אנו לא מעוניינים. אנו מעוניינים שאדם יברא את הנתיב של עצמו, כמובן הוא יכול להיעזר, הוא יכול לשאול הוא יכול לברר, אך זו תמיד תהיה בחירת האדם.

אוקיי, ובכל זאת מה אני אמור לעשות?

1. להיות חברים. לשמור על הערך השני. להיות החברים הכי טובים, שמצד אחד יהיו שם תמיד בשבילו, שלא משנה המסכות שאנשים לובשים, אם אנחנו חברי אמת, אנחנו תמיד נבחר להתבונן פנימה. כמובן לא צריך לעשות דברים נגד העקרונות שלנו, אבל להיות חבר, לשמור על החיבור ברמה הכי פשוטה – אבל הכי אמיתית.

2. להיות מגדלור – אמרנו כי לכל אדם ישנה בחירה חופשית, אנחנו לא מתערבים לאדם בבחירה החופשית, אך אנו מתערבים בשלנו. אנחנו יכולים לקחת אחריות על עצמנו ולהיות הכי טובים שאנחנו יכולים. לא פעם, אנשים מסתכלים עלינו ורואים, ולומדים מהי דרך אמת – רק מלהתבונן.

3. לענות – אם אני נשאל – כמובן שאם החבר פותח למולנו, ומעוניין שנדון – בוודאי שנדון, ביושרה ובאמת, אך הדבר תלוי בו, אך ורק בו.(כפי שאצלנו, באתגרים שלנו, אם נבחר לשתף – נשתף ואם לא – לא, זכותנו שאתגרים בחיים שלנו, יישארו שלנו)

4. תפילה – וואלה, אפשר גם פשוט להתפלל לקב"ה שיסייע לו לעשות בחירות טובות, כמה פשוט אבל כמה נכון, כשאנו מתפללים על החבר, גם דברים פתאום מסתדרים אצלנו, מובנים לנו – "כל המתפלל על חברו נענה תחילה", שווה לנסות.

אז רק אומר, צדיק, שאני מלא הערכה לרעות הזו שאתה מפגין. היא כמובן זוהרת היטב, ואין לי ספק שמועברת הלאה.

בהצלחה בכל, ובחירות טובות,

חנן

כתבות נוספות