שאל את הרב

חברים לא טובים

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 31/05/18 09:53 יז בסיון התשעח

שאלה

שלום הרב.

ב"ה אני בישיבה תיכונית ואני אוהב את חברים שלי והכול. אבל יש גם הרבה חברים שאין להם שום שאיפה ברוחניות או בלימוד תורה , חלק מהם מקללים ומדברים לשון הרע או ישנים ומשחקים בסמארטפון בבית מדרש וזה קשה לי לראות את זה כי אני נורא רוצה לאהוב את כל יהודי באשר הוא יהודי . אני משתדל להכניס קצת ממה שאני יודע בילדים או ללמד אותם תורה. אבל הם בסהכ רוצים להיות יהודים דתיים שאין להם רצון להתקדם בעבודת המידות או בעבודת ה'.אכפת להם יותר ממתמטיקה מאשר גמרא וכו. איך אני יכול מצד אחד להתרחק מהרע אבל מצד שני לאהוב כל יהודי ולהפנים את הפסוק ועמך כולם צדיקים? מה אני יכול לעשות בשביל לשמוח בהם ולראות את הטוב שבכל אחד?

תודה רבה

תשובה

ב"ה

שלום.

השאלה שלך מציגה מאוד במדוייק את המורכבות של החיים בעולם הזה.

כשברא הקב"ה את העולם הוא ברא אותו כך שיש בו שילטה של טוב ורע של טמא וטהור של מותר ואסור ושל זכאי וחייב. הכל מעורבב ולא כל מה שנראה לנו בעיני בשר -ודם כטוב או כטהור או כטמא או כרע הוא בהכרח כך. האדם יראה לעיניים בלבד. והקב"ה מנהיג את עולמו והוא המלך שמולך בעולם וגם מ ו ל י ך אותו .

אם זו נקודת ההנחה אזי אנחנו צריכים "לפעול עם אל"

כפי שאומר התלמוד הירושלמי מבסכת שבת פרק ו דף ח

כ"עת יאמר ליעקב ולישראל מה פעל אל אמ' ר' ירמיה בן אלעזר עתידה בת קול להיות מפוצצת באהלי צדיקים ואומרת כל מי שפעל עם אל יבוא ויטול שכרו "

והסביר שם הקרבן העדה "כל מי שפעל עם אל. כלומר שעסק בתורתו ובמצותיו שהרי הוא כאלו בורא עולמות "

אתה תהיה עסוק בלימוד תורה ובקיום מצוות ומעט מן האור מגרש הרבה מן החושך .

ואם החברים והאווירה מסביב מציקים לך את תפלל עליהם והשם . אבל בשום פנים ואופן אל תנהג בהם מנהג של ריחוק או זלזול או ביטול. אלא אתה תפיץ טוב ותדליק את האור וממילא הדברים ישפיעו הלאה..

ואם אתה ממש מרגיש שהאווירה מדרדרת אותך מבחינה רוחנית ומרחיקה אותך לחלוטין מעבודת השם אז זה הסימן שאתה צריך לבדוק היטב האם זה מקומך או שמא עליך לקיים דברי התנא באבות "התרחק משכן רע".

אני מציע לך להתייעץ עם הר"מ שלך שהוא מכיר אותך וללבן יחד איתו את הסוגיא של ההתמודדות בעולם מורכב.

בהצלחה,

עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות