שאל את הרב

זכות בחירה וקיום

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 07/05/18 08:03 כב באייר התשעח

שאלה

שלום עליך כבוד הרב, זאת שאלתי:

בהנחה שאלוהים ברא אותך ויודע איזה חטאים תעשה בסביבות מסויימות, זה אומר שהוא בעצם שולט בכמות הסבל שלך בבית הדין, ואם הוא ברא אותך ומלכתכילה יודע שתחטא והוא *לא* מעוניין בזה, אז למה שהוא יברא אותך? הרי תמיד אומרים שהוא עצוב או לא מרוצה כשאנשים חוטאים

בנוסף, איך יתכן שהוא כיוון לכך שתהיה שואה? הרי ידוע שכל פעולה היא מזכות בחירה של בני האדם. זה אומר שכשהוא שלח את האדם הראשון וחווה לצאת מגן עדן הוא ידע מה הם יעשו בכל מצב, הוא ידע שקין ירצח את הבל וידע שבית המקדש הראשון והשני יחרבו.

למה הוא ידע? כי הוא התאים את הסביבה שתגרום לאותו אדם להגיב בהתאם. משמע- אם הוא היה שם מישהו במשפחה של כופרים, אז הוא היה עושה הרבה יותר עבירות ממשפחה דתיה.

עכשיו כשיבנה בית מקדש שלישי מה יהיה? העולם נועד לתקופה של בית המקדש השלישי? אז למה הוא לא ברא אותו ככה מההתחלה?

לא ציינתי את גילי כיוון שזה לא חשוב

תשובה

שלום

הנושא הוא כמובן רחב מאוד. אך בתמצית:

כשאנחנו אומרים שאלוקים יודע מה שעתיד להיות, אנחנו לא באמת מבינים מה אנחנו אומרים. בין אם בגלל שאנחנו לא מבינים מה זה להיות מחוץ או מעל ממד הזמן, ובין אם בגלל שאנחנו בכלל לא מבינים מה משמעות המילים "אלוקים יודע", כיון שאם אנחנו לא מסוגלים לתפוס מהו, אז איך נתפוס מהי ידיעתו.

מה שאנחנו כן יודעים בוודאות, הן בגלל שכל התורה בנויה על זה ובין בגלל שזו החוויה הכי מוחשית שלנו, זה שיש לנו בחירה חופשית.

ממילא ההתנהלות שלנו היא על פי הבחירה החופשית שיש לאדם, ולא על פי ידיעת העתידות של אלוקים.

ממילא האדם אחראי למעשיו, וממילא הוא נענש על מעשים רעים, וממילא אלוקים נתן לנו מקום להיות שותפים בהגעה של העולם למציאות השלמה העתידית, ולא נתן לנו אותה במתנה.

מקווה שקצת הבהרתי.

כל טוב

כתבות נוספות