שאל את הרב

למדתי איתו הלכות - ואז הוא נפרד מהחברה שלי: זה באשמתי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/10/21 09:45 א בחשון התשפב

שאלה

למדתי עם ידיד כל מיני הלכות, והוא הבין ממה שלמדנו שהקשר שלו עם חברה שלי פחות מתאים והם הורידו את הקשר לכמעט נתק וזה מאוד פגע בחברה שלי כי הקשר שלהם היה מאוד טוב ופתאום דבר כזה מפרק..

מצד אחד אני מאוד מבינה אותו ומעריכה אותו שהתחזק ומקפיד יותר על ההלכה.

מצד שני הוא ממש פגע בחברה שלי ואני מרגישה שכל העניין הזה בכלל באשמתי שלמדתי איתו את ההלכות האלה..

מה אני יכולה לעשות?

תשובה

שלום לשואלת היקרה.

שמחים שפנית אלינו. תודה רבה על השיתוף. כל כך כיף לקבל כזו שאלה יפה שמלאה בכנות ורצון אמיתי להבין את ההשלכות וההשפעה של המעשים שאנחנו עושים. ישר כוח!

את מתארת כאן תחושה מורכבת ולא פשוטה. מצד אחד, למדת עם ידיד יחד הלכות, בניסיון להבין איך הקב"ה מורה לנו להתנהל בנושא של בינו לבינה. וזה גורם לך להעריך את הידיד שלך, כי בסוף הוא התקדם והתחזק בזכות הלימוד המשותף. אבל מצד שני, ההתחזקות שלו הובילה לפגיעה בחברה שלך- ואת מרגישה שבסוף את גרמת לזה.

ונתחיל בקצת פיזיקה..

יש מושג בפיזיקה שנקרא - אפקט הפרפר. המשמעות שלו היא שתזוזה קלה של כנפי פרפר יכולה אחרי רצף של אירועים לגרום להופעתה של סופת טורנדו. וכן להיפך, אי התזוזה של הכנפיים תגרום לכך שהסופה לא תתרחש. מדהים לחשוב על כמה כל מעשה במציאות משפיע ואפילו הדבר שנראה לנו הכי קטן כמו פרפר יעשה קצת רוח עם הכנפיים ובשרשרת ארוכה של תגובות הוא יגרום לסופה אדירה להתחולל.

ומה זה אומר לחיים שלנו?

אפקט הפרפר יכול להתרחש גם בחיים שלנו, לכל מעשה שאנו עושים יש השלכה. למשל אם חייכנו לשומר בכניסה לבית הספר ואיחלנו לו בוקר טוב מכל הלב – כנראה שזה עשה לו שמח, הוא הגיע בסוף היום הביתה הרבה יותר נינוח וזה השפיע לטובה גם על אשתו וילדיו. ממש השפעה על משפחה שלימה. ואפשר להמשיך עם הדוגמא הזו לעוד מעגלים של השפעה וכמובן גם להשפעה של מעשה שלילי, והכול -ממעשה אחד קטן שלנו.

או לחלופין, יכול להיות שרצינו ממש לעשות טוב והפעולה שעשינו הייתה חיובית וטובה, פעלנו בדיוק כמו שצריך. אך איכשהו נגרם מכך נזק למישהו אחר – בלי שבכלל חשבנו על כך ורצינו בזה, בדיוק להיפך.

אז מה אפשר לעשות?

אין תחושה מבאסת יותר מאשר סיטואציה שעשינו בה מעשה טוב והוא גרם נזק למישהו אחר, זה יכול ממש לתסכל. אבל תכלס, מה יכולנו לעשות? עשינו את הדבר הנכון!

אין דבר יותר נפלא ומתוק מללמוד תורה, בפרט לימוד ההלכה שבונה לנו דרך חיים, איך להתנהל בחיים ממש עד לפרטי הפרטים הקטנים ביותר. לפעמים לא פשוט לנו לקיים כל הלכה שאנחנו לומדים, וזה ממש נורמלי – אך אנו מאמינים שאם הקב"ה נתן לנו את ההלכה הזו אנחנו מסוגלים, וזה יביא לנו ולעם ישראל כולו ברכה גדולה. יכול להיות שבטווח הקרוב חברתך היקרה נפגעה וזה ממש מובן, אבל אם זה מה שמורה לנו ההלכה – זה הדבר הנכון לעשות, ובעז"ה בטווח הרחוק היא תראה מכך ברכה גדולה!

התורה מחנכת אותנו ומורה לנו דרך חיים נפלאה, היא רואה במשפחה את הבסיס לכל החיים. קשר של אמת, זוגיות טובה עם חלומות משותפים שנגשים עם הנשמה התאומה שלנו. כדי לשמור על דבר כל כך עדין וטהור – חייבים לשים שמירה טובה ואיכותית. לא להשתמש בכוח החיים הנהדר הזה לפני זמנו, אלא לתעל אותו לקשר נישואין בריא ומצמיח. זו המגמה של התורה בכל ההלכות של 'בינו לבינה'.

לכן, מה שאת יכולה לעשות, זה להמשיך להיות חברה טובה ולחזק את חברתך היקרה. כמובן, להמשיך גם ללמוד הלכה. ובכלל, זכינו לקבל תורה כל כך מדהימה וענקית – תוכלי לנסות ללמוד עם עצמך או עם חברה ספר שמעניין אותך, או לשמוע שיעור בנושא שתפס את תשומת ליבך. ובעיקר פשוט להמשיך להתנהל בעולם בביטחון ובחיוניות, לא לפחד לעשות דברים כי בהמשך תהיה להם איזשהי השפעה כזו אחרת.

מוזמנת גם תמיד להתקשר למוקד הטלפוני שלנו בכוכבית 8298, ולדבר איתנו על מה שמעניין או מעסיק אותך – זה לפעמים יכול ממש לעזור..

מקווה שפתחתי לך איזשהו כיוון למחשבה והתבוננות על המקרה. בהצלחה רבה בכל מעשה ידייך, חזקי ואמצי!

כפיר

כתבות נוספות