שאל את הרב

מכורה לטלפון וההורים חוסמים - מה עושים?!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/05/21 18:57 ז בסיון התשפא

שאלה

היי לכם!

מה קורה?

אני בת 15 ואני חושבת שאני קצת מכורה לטלפון... כשאין לי טלפון בכלל בכלל (מתקלקל /נשאר בבית וכו'...) אין לי בעיה להיות בלעדיו.. קצת חסרה המוזיקה אבל הכל סבבה.

אבל ההורים שלי החליטו לשים לי אפליקציית חסימת זמן, ככה שיש לי שעתיים ביום. זה מטריף לי את המוח, אני לא יודעת מה לעשות עם החיים שלי, זה ממש מדכא אותי ואני לא יודעת מה לעשות.

תשובה

שלום יקרה.

זה באמת מתסכל.. כולנו מתמודדים היום עם הדבר הזה שנקרא פלאפון. מצד אחד, הפלאפון מביא איתו הרבה דברים טובים: יכולת להגיע לתכנים חיוביים במהירות ובקלות, לתקשר עם אנשים שקרובים לנו, אפליקציות שונות שחוסכות הרבה זמן ואנרגיה ועוד. מצד שני אנחנו עלולים להתמכר עליו, להיות חשופים לתכנים שלא היינו רוצים, לבזבז את הזמן היקר שלנו, ולפעמים גם לגרום ליצירתיות שלך לכבות.

חשוב לציין שלא כל הרגל הוא התמכרות. בוודאי שקשה להפחית פתאום זמן שימוש. זה עדיין בכלל לא אומר שאת "מכורה". אז הכל בסדר.

אז מה אפשר לעשות?!

קודם כל- למצוא הרבה דברים אחרים שאפשר לעשות.

מסתבר שפעם, לא לפני כל כך הרבה זמן, לאנשים לא היה פלאפון בכלל. הזוי, לא? אז כן, ומסתבר שהיו להם המון תחביבים ודברים שהם עשו.. גם לנו יש! את אומרת שאין לך בעיה להיות בלי הפלאפון, וזה מאד יכול לעזור לך- זה כבר מראה שבאמת את לא מכורה, רק קצת קשה למצוא דברים אחרים לעשות כשהוא כל כך נגיש.. נכון? אז אולי כדאי לנסות לפתח כמה תחביבים: כישרון שיש לך ששכחת ממנו, בישול, אפיה, נגינה, יצירה, תפירה, כתיבה, התנדבות, תנועת נוער, לחלק מיץ לאנשים ברחוב, לשחק, לבקר חברה קרובה (אפשר גם ללכת בלי הפלאפון!), לבדוק מה שלום השכנים, לגדל עציץ, ללמוד משהו חדש על העולם, לקרוא ספר טוב, להתחמם עם כוס שוקו, לחשוב מחשבות על מהות החיים... ועוד הרבה הרבה. הבאתי לך קצת דוגמאות כדי שניזכר ביחד שאפשר לעשות כל כך הרבה דברים שהם לא 'פלאפון'. וככל שתתחילי במשהו קטן, ועוד אחד ועוד אחד- פתאום היצירתיות שלך תיפתח ותמצאי עוד דברים לעשות. בהתחלה זה מאד קשה, ולאט לאט בהתמדה אפשר להצליח.

ומה עושים עם הפלאפון בזמן הזה?

אני לפעמים כשהייתי מרגישה שאני יותר מדי זמן איתו, הייתי פשוט לוקחת אותו, עולה על כיסא ושמה אותו במקום גבוה שיהיה לי קשה לקחת.. ואז מנסה לשכוח ממנו לכמה זמן. כי כשהוא היה לידי לא יכולתי להתרכז- כל שניה הייתי 'בודקת' אם יש הודעה חדשה.. זה מה שעזר לי, את יכולה לנסות או לחשוב על רעיון משלך.

לגבי החסימה, אני מניחה שההורים שלך שמו לך חסימה כי הם הרגישו שאת קצת מכורה וזה יכול לעזור לך. לא? אז אוי כדאי קודם כל לנסות לראות האם זה עוזר לי. יכול להיות שזה מעצבן ממש, אבל זה באמת יאפשר לי לעשות עוד דברים ולהיות מכורה פחות ?!

ואם עדיין את מרגישה מתוסכלת שאין לך שליטה על הזמו שלך בפלאפון, אולי תדברי עם ההורים שלך. תנסי להראות להם שאת מבינה שאת מכורה ואת מסוגלת גם להיות בלעדיו, אבל קצת קשה לך עם החסימה הזאת. אולי תחשבו ביחד על פתרון אחר: קצת יותר שעות בלי חסימה או זמן ביום שאת לא נמצאת איתו בכלל. אולי זמן שאת מפתחת תחביב ומביאה להם לשמור עליו בנתיים? תנסי למצוא רעיון שיוכל לעזור לך להיות פחות מכורה, אבל גם לא להיות מתוסכלת. וכשהם יראו שאת מנסה לעבוד על זה בעצמך, אולי הם יגבילו אותך פחות.

בהצלחה רבה!

מוזמנת לשאול תמיד.

הודיה

כתבות נוספות