שאל את הרב

התמודדות עם טראומה מהאולפנה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/07/22 20:30 ח בתמוז התשפב

שאלה

שלום,

קוראים לי הודיה והשנה סיימתי ב"ה כיתה ט'.

התחלתי את השנה באולפנה שנהיה לי ממנה ממש טראומה ועברתי לאולפנה אחרת אחרי חודשיים וחצי שבה ב"ה ממש טוב לי.

אבל, אני מרגישה שלא חזרתי לעצמי מאז ואני לא מצליחה להשתחרר מהאולפנה ההיא והטראומה הזאת לא עוזבת אותי.

היום ניסיתי לכתוב מה היה לי השנה ופשוט לא יכולתי הרגשתי כאילו חזרתי לי לשם ופשוט הפסקתי באמצע.

מה אפשר לעשות, איך להשתחרר מזה ולחזור לעצמי?

תודה מראש! וכיף שיש אתר כזה שאפשר לשאול בו דברים!

תשובה

הודיה יקרה.

אני מבינה שעברת חוויה מאוד קשה באולפנא הקודמת. ב"ה שעכשיו את במקום שטוב לך בו, אבל הזכרונות מהמקום הקודם עדיין מציפים אותך.

מצד אחד, חשוב לעבד את הטראומה הזו - להבין מה היה שם ואיך זה השפיע עלי. אם נדחיק, בסוף זה יצוף בדרכים אחרות וישפיע עלינו בלי שנשים לב.

מצד שני, נשמע שכרגע קשה לך מאוד להתעסק עם מה שהיה. העניין עדיין טרי אצלך, וכל עיסוק ומחשבה על מה שהיה מציף אצלך רגשות שליליים. במצב כזה קשה להתמודד ולהתייחס לדברים בצורה בונה, בלי שזה ישבור אותנו.

אפשרות אחת היא לנסות כרגע לא "לחפור" בעניין הזה יותר מדי, אלא פשוט לחיות את החיים שלך ולהנות ממה שיש. כמו שכתוב במשלי: "דאגה בלב איש ישיחנה" - פירוש אחד הוא, שכשמשהו מטריד אותנו, עלינו להסיח את הדעת ממנו. את אומרת שטוב לך באולפנא החדשה, אז תנסי להתמקד בזה. להנות מתחביבים, חברות, עיסוקים. הרבה פעמים כשהזמן עובר ואנחנו "מתרחקים" ממה שהיה, יותר קל להתמודד. בהמשך, כשיעבור מספיק זמן והדברים כבר לא יהיו כ"כ טריים וחזקים אצלך, תוכלי לעבד אותם בצורה יותר טובה - בין אם באמצעות טיפול פסיכולוגי, או בדרכים אחרות.

אפשרות נוספת היא ללכת לטיפול CBT - טיפול קוגניטיבי התנהגותי. בשונה מטיפול פסיכולוגי מעמיק, שבו "חופרים" לעומק הדברים, בטיפול סי.בי.טי. ההתמקדות היא בלשנות את המחשבות שלנו, מתוך תפיסה שהמחשבות הן שמשפיעות על הרגשות ועל ההתנהגות שלנו - כך שאם נשנה את המחשבה, נשנה את התחושות שלנו, וכתוצאה מכך גם ההתנהגות שלנו תהיה כזו שתועיל לנו יותר. הטיפול הזה הוא בדרך כלל יותר קצר וממוקד, והתוצאות בו מהירות יותר לעומת טיפול פסיכולוגי. אם זה נשמע לך מעניין, את יכולה לקרוא על זה עוד באינטרנט, ואם תרצי, תנסי למצוא מטפלת בתחום.

בנוסף להתייעצות איתנו, כדאי להתייעץ ולשתף גם אנשים בסביבה שלך. את יכולה לשתף את ההורים, אחות, קרובת משפחה, חברה, מחנכת או יועצת ביה"ס, או דמות אחרת שאת סומכת עליה ומרגישה מספיק קרובה בשביל לשתף. כמובן, אם את רוצה להמשיך ולהתייעץ איתנו את יכולה לדבר עם המשיבות שלנו במוקד הטלפוני, בכוכבית 8298. נשמח לדבר איתך ולשמוע עוד על איך את מרגישה ומה קורה, ובמידת הצורך נחשוב על עוד דברים שאפשר לעשות. את יכולה לעדכן גם בשאלה חדשה כאן באתר חברים מקשיבים ("שלח שאלה"), וגם בווטסאפ שלנו: 052-468-3927.

בהצלחה!

רעות

כתבות נוספות