שאל את הרב

איך להשתמש נכון בסמארטפון ולא להישאב אליו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/04/21 18:52 כד בניסן התשפא

שאלה

שלום. קוראים לי תהילה, אני רוצה לשתף אתכם שרק השנה קיבלתי טלפון חכם עם אינטרנט ועם וואצפ, לא פעם אני מתמודדת עם הגבלת זמן ומשתדלת מאוד שלא "להישאב" אליו.

עוד מעט חופשת הפסח ואני יוצאת עם המשפחה לטייל למשך כמה ימים ומצד אחד אני לא רוצה לקחת את הטלפון כי אני רוצה להנות ולחוות את הרגע כמו שצריך ומצד שני אני לא רוצה לפספס כל מיני דברים (חברה שכתבה לי הודעה וכדומה). אשמח שתייעצו לי מה ניתן לעשות במקרים כאלה ומה הגבול. ואוסיף גם - ממש כל הכבוד על היוזמה שלכם! זה חשוב בעיני ומבורך :)

תשובה

שלום תהילה!

תודה רבה לך על המילים הטובות, ומחילה על העיכוב בהחזרת התשובה. אני מקווה שתוכן התשובה יהיה לך מועיל ורלוונטי, גם אם לא לחופשת פסח הנוכחית...

כפי שכתבת, בסמארטפון אכן יש דברים שמועילים כגון הודעות עם חברות, שמובן שאנחנו לא רוצים לפספס. מצד שני, הוא עלול להיות מעין "מזללת זמן" ואפשר להישאב אליו למשך שעות ארוכות, ובמקום שהוא יהיה כלי עזר לחיים – הוא פתאום הופך לחיים עצמם..

אחד הצעדים הראשונים שניתן לעשות כדי לא לבלות בסמארטפון יותר מדי זמן – הוא להציב זמנים קבועים מראש על השימוש בו. למשל –

1. לבחור מראש זמנים קבועים ביום בהם את בוחרת שתהיי על הפלאפון, או לחלופין – לבחור זמנים מוגדרים בהם את לא על הפלאפון.

2. את יכולה להיעזר באפליקציית 'שעון' שמובנית בפלאפון, וכל פעם שאת עומדת להיות על הפלאפון – תעשי לעצמי מראש 'שעון עצר' לפי הזמן שתבחרי, והוא יצפצף לך כשעברת את הזמן הרצוי. ככה תשימי לב לזמנים שאת מבלה בפלאפון, ושאת לא עוברת את הזמן שהגבלת לעצמך.

3. תוכלי להיעזר באפליקציות שנועדו בדיוק לכך – להגבלת הזמן על הפלאפון. מספר אפליקציות ששמעתי עליהן בהקשר לכך family time, "זמן רינה", "forest", ויש אפשרות כזו גם דרך נטספארק.

מוזמנת להתחיל לנסות אחת מהן, ולבדוק איך את מרגישה עם זה. במידה ואחת מהן לא עובדת לך – תמיד תוכלי לנסות את האפשרות הבאה..

מלבד הגבלת הזמנים על הסמארטפון (בעזרת ההצעות אותן כתבנו, ו/או הצעות נוספות), תוכלי לנסות לשים לב עם עצמך בזמן שאת עושה דברים שחשובים לך – האם את מציצה בסמארטפון לעתים תכופות בלי להתכוון לכך, או שלא. למשל, אם את רואה שכאשר את נמצאת עם המשפחה ונהנית איתם, את פתאום מוצאת את עצמך פותחת את הפלאפון לוודא שלא קיבלת הודעה חדשה בינתיים – אז אולי זה מעיד על כך שהסמארטפון תופס נפח גדול יותר מהרצוי. שפתאום מתרגלים שהוא מעין "שותף קבוע" לחוויות החיים, ולא רק כלי עזר.

במקרים כאלו, אפשר לנסות לכבות את הפלאפון מראש או לשים אותו על מצב טיסה למשך כמה שעות, כך שבטוח תהיי כולך בתוך החוויה בה את נמצאת, ולא במקביל עם הפלאפון.

והמלצה כללית נוספת שאולי תועיל לך:

אולי שווה לך מדי פעם לעשות מעין "ימי אוורור". לשים כבר בלילה את הפלאפון על מצב טיסה, או לכבות את האינטרנט/ הפלאפון – למשך יום/חצי יום, מה שנוח לך. כך אולי תוכלי להתנסות קצת איך את בלי הסמארטפון, ואם את מרגישה שפתאום זה מאפשר לך לנכוח עוד יותר ברגעים שחשובים לך בחייך. אם זה מסייע לך, תוכלי להגביר את התדירות של ימי האוורור הללו, או פשוט להדק מעט את הגבלות הזמן אותן הצענו למעלה.

לסיכום; "איזון זה שם המשחק". להיות כל הזמן עם יד על הדופק, לוודא שאת לא נשאבת לפלאפון יתר על המידה ושהוא לא גוזל ממך חוויות חשובות בחיים, ויחד עם זאת – לא לדאוג יותר מדי אם הוא פתאום כן שואב. כי ב"ה, יש לך את האפשרות לשנות את המינונים שלך עם הפלאפון, ולהוביל את חייך למקום טוב ומאוזן יותר.. :)

בהצלחה רבה לך תהילה,

ואנחנו כאן לכל דבר נוסף שתרצי / תצטרכי!

ריבי

כתבות נוספות