שאל את הרב

התחזקות

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 30/06/19 09:26 כז בסיון התשעט

שאלה

שלום הרב. למדתי באולפנית, כרגע אני בשירות לאומי. במהלך השנים שלמדתי באולפנית אמנם תמיד הייתי בחורה מאמינה ודתיה פחות או יותר, באה מבית דתי וחזק אפילו, שומרת שבת אבל לצערי לא הייתי מספיק חזקה בעניני צניעות, שמירת נגיעה ובעוד כמה דברים. לפני שנה כשסיימתי 12 שנות לימוד לפני השירות עבדתי במקום מסוים בו נכנסתי לקשר לא רצוי עם גוי, אמנם הוא לא נמשך לזמן רב ברוך השם אבל לצערי הרגשות ניכרו בקשר. סיימתי אותו כי תמיד ידעתי שזה לא בסדר, אבל היה לי נורא קשה. מאז שסיימתי את הקשר המשכתי להתראות עם אותו בחור בשל המקום השירות שלי שהיה בקרבת מקום בו הוא עבד, והיינו נתקלים אחד בשני מדי פעם ככה שקשרי ידידות נמשכו בנינו מה שהקשה עלי מאוד עם הרגשות שהיו לי. עכשיו ברוך השם אני פחות נתקלת בו, ובשנה האחרונה מאז ההתחברות שלי עם הבחור אני מנסה להתחזק כמה שאפשר. החלטתי לקבל על עצמי כל מיני דברים כי עברה עלי שנה מאוד קשה גם בגלל הבחור וגם בגלל ההתחלןת החדשות שעברתי וקשיים כאלה ואחרים.. אני מרגישה את השם בכל צעד וצעד שאני עושה ויודעת שהוא עוזר לי ולכן אני רוצה לשמח אותו בהתחזקות ובהתקרבות אליו וכל כך מצטערת על זה שהייתי חלשה מדי בכך שנכנסתי לקשר כזה. אני כל כך רוצה למצוא את הזיווג שלי בקרוב ולהתנתק מכל מה שעברתי ולהשאיר את זה בעבר ולהתחזק כמה שאפשר. אז יש לי כמה שאלות:

1. עוד חצי שנה אני מסיימת שירות, רציתי לדעת האם יש מסגרות שיכולות להתאים לבנות כמוני שהיו דתיות אבל רוצות להתחזק יותר בדת? לא יודעת איפה למצוא תשובות לשאלות הרבות שלי.

2. לצערי יש לי עדיין רגשות לאותו בחור, עם כמה שאני מנסה להדחיק אותם, ואני מרגישה שאני סותרת את עצמי. איך אפשר כמה שאפשר לשכוח ממנו וממה שהיה ולהמשיך הלאה?

3. מה אני צריכה לעשות כדי למצוא את הזיווג שלי בקרוב? האם אני צריכה לפנות לשידוכים בשלב זה, או רק יותר מאוחר לאחר שאתחזק יותר?

4. אם אני רוצה לקבל על עצמי גרביונים, איזה עובי של גרב אני צריכה לקבל על עצמי בפעם הראשונה? והאם זה בסדר לקבל הרבה קבלות בתקופה קצרה או לעשות לאט לאט?

סליחה על כל השאלות, תודה רבה ישר כח על החיזוקים שלכם!

תשובה

שלום.

ראשית, אשרייך שזכית לשוב בתשובה מהמציאות של הקשר ההוא ולהבין כמה זה לא טוב ולא נכון.

1. בוודאי שיש. ישנן הרבה מדרשות ברחבי הארץ (בירושלים, בתל אביב, בצפת, במצפה רמון, בעפרה ובעוד הרבה מקומות) שמתאימות בדיוק עבור בנות כמון שרוצות להתחזק, ללמוד ולהתקדם בעבודת ה'. נשמע שזה ממש צעד מתבקש וחשוב מאוד בשלב זה של חייך. את צריכה ממש להזדרז, כי מן הסתם המקומות מתמלאים לקראת שנה הבאה. אני לא מכיר אותך ולא יודע מה מתאים לך, אבל הייתי מתחיל בהקדם בבדיקה עם מקומות כמו 'מכון אורה' בירושלים, מדרשת 'שובה' בעפרה, ומדרשת 'תכלת' בצפת.

בקישור הבא יש מידע על מדרשות באופן כללי ומפורט - https://katzr.net/935241

2. אני חושב, שככל שתדאגי להוריד לחלוטין את האפשרות להיפגש איתו אפילו במקרה, וככל שבע"ה אכן תזכי בשנה הבאה לשבת ללמד ולהתקדם בעבודת ה', את תגלי עם הזמן שהוא תופס מקום פחות ופחות משמעותי בנפשך, עד שהוא ייהפך לזיכרון רחוק מהעבר.

3. אני חושב שכרגע לא נכון להתעסק בנושא החתונה, מכיון שאת באמצע תהליך מבורך של התקדמות, שבע"ה יגדל ויעמיק בשנה הבאה, וממילא תהיי במקום אחר. ולכן נראה לי שכדאי לחכות עם זה.

4. באופן כללי, כשנמצאים בתהליך של התקדמות (וכל החיים אנחנו אמורים להיות בתהליך של התקדמות) צריך לפעול בחכמה, ולא לקפוץ קדימה באופן שהמחויבויות שנקבל על עצמנו בסוף יפילו אותנו. לכן כדאי לבחור כל פעם את הקבלה שאת רוצה לקבל על עצמך, ולבחון שאכן זה משהו שאת מסוגלת לעמוד בו לאורך זמן בשמחה.

ספציפית לגבי כיסוי הרגל - זו בוודאי תוספת צניעות חשובה לכסות את הרגל (צריך לדעת שלפי המשנה ברורה החיוב הוא לכסות עד מתחת לברך. הרבה פוסקים חולקים עליו, אבל אי אפשר חלילה לומר שמי שנוהגת כמוהו איננה בסדר), ונכון שהכיסוי לא יהיה שקוף, שדרכו אפשר לראות את הרגל. רק כאמור לעיל, תתקדמי גם בזה בצורה חכמה, ואל תעמיסי על עצמך משהו שיהיה לך קשה מדיי, ובסוף לא תעמדי בזה, וזה יוכל להוריד אותך באופן כללי (כי אולי תחשבי שאם את לא מסוגלת לבצע את זה, אז כל התהליך לא שווה כלום. מחשבה נפוצה לצערנו). בנוסף, כדאי לזכור שברור שאנחנו לא אמורים להתנהג על פי מה שהחברה מסביב חושבת, ולא נסטה מההלכה בגלל הנורמה מסביב, אבל מצד שני, במיוחד בענייני צניעות, כדאי להתקדם בצניעות, כלומר, לא באופן שמעורר תשומת לב חריגה. בקיצור, בחכמה.

שיהיה לך בהצלחה רבה בדרכך הטובה.

אם יש עוד משהו, תפני שוב בשמחה

כתבות נוספות