שאל את הרב

השגחה פרטית ובחירה חופשית

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 26/11/18 09:07 יח בכסלו התשעט

שאלה

שלום הרב, קוראים לי שירה ואני צריכה לעשות עבודה במחשבת ובחרתי את הנושא השגחה פרטית ובחירה חופשית, אני אחדד את השאלה:

המון פעמים בחיים אנחנו נתקלים במצבים שלא טוב לנו ואנחנו אומרים אולי נעבור מקום כי לדעתינו שם יהיה לנו יותר טוב, אבל מצב שני ה' שם אותנו שם ושם זה המקום שלנו והשליחות שלנו השאלה היא לבחור בבחירה חופשית או להאמין שזה השגחה פרטית ושם אני צריכה להיות,

אשמח לשמוע את תשובתך ואם יש לך מקורות עליהם.

תודה רבה ולילה טוב

תשובה

שלום שירה,

נגעת בשאלה חשובה ומשמעותית, שכוללת בעיניי שתי שאלות:

א. שאלת בטחון והשתדלות. (כמה לבטוח בה' מול השאלה כמה להשתדל).

ב. שאלת התערבות ה' בעולם הזה. (עד כמה ה' מתערב בעולם הזה ועד כמה הוא נותן לנו להתנהל מול העולם כפי איך שהוא ברא אותו).

לגבי השאלה הראשונה, על היחס בין הבטחון להשתדלות.

להלן מקורות מתוך שיעור שפעם העברתי בנושא, אולי יכול לעזור לך.

ילקוט שמעוני - תהילים רמז תשיד

"מזמור לדוד בך ה' חסיתי אל אבושה לעולם".

אתה מוצא שכל מי שבוטח בהקב"ה הוא מצילו, שנאמר "יבטח בשם ה' וישען באלהיו". תדע לך שכן הוא, חנניה מישאל ועזריה שבטחו בו הציל אותם, וכן אתה מוצא בדניאל שהצילו מן הבור.

אמר דוד הואיל וכן הוא שכל מי שבוטח בך אתה מצילו - "בך ה' חסיתי", וכן הוא אומר: "ישראל נושע בה' תשועת עולמים לא תבושו ולא תכלמו", אף "בך ה' חסיתי אל אבושה".

א. רבנו בחיי – תחילת פרשת שלח

"יעשה כל דבר שיצטרך לעשות ובדרך הטבע כל מה שבכוחו, ושימסור השאר בידי שמים... ואחר שעשה לו כל יכלתו והשתדל בכל כוחו ועשה בדרך הטבע כל הכנותיו, אין ראוי לו לבטוח שיגיע אל רצונו רק בה' יתעלה לא בהכנות האלה".

ב. רלב"ג "ספר הדעות והמדות" שער הבטחון

"ראוי לאדם שישתדל בהגעת התכלית, שיכוון אליו באופן היותר שלם אף על פי שהוא בטוח שייעזר בו מה' יתעלה. וזה שה' יתעלה אף שהוא יבטיח שיעזור בדבר, הנה ירצה שישתדל האדם בהגעת הדבר ההוא בסיבות הנאותות".

ג. ר' אברהם בן הרמב"ם, המספיק לעובדי ה', הבטחון, עמ' צט ועמ' קב.

"ודרך הבטחון בנוגע למעלות האלו הקרובות אל ההכרח או שייכות לתחומו, הוא לנקוט לגביהם אמצעים רגילים, הכל לפי הדרוש לאותו אדם ובלבד שיתלה לבו בהצלחת עניינים אלה, בעזרת ה' יתעלה".

ד. מסילת ישרים פרק כא

"וכבר היה האדם יכול להיות יושב ובטל והגזירה היתה מתקיימת, אם לא שקדם הקנס לכל בני אדם "בזעת אפך תאכל לחם". אשר על כן, חייב אדם להשתדל איזה השתדלות לצורך פרנסתו, שכן גזר המלך העליון והרי זה כמס שפורע כל המין האנושי אשר אין להמלט ממנו... אך לא שההשתדלות הוא המועיל, אלא שההשתדלות מוכרח. וכיוון שהשתדל הרי יצא ידי חובתו וכבר יש מקום לברכת שמים שתשרה עליו, ואינו צריך לבלות ימיו בחריצות והשתדלות".

ה. מכתב מאליהו חלק א' עמ' 188 (ע"פ ר' זונדל מסלנט)

"הלוא צריכים לעסוק בהשתדלות רק מפני שאין אנו ראויים לניסים גלויים, ועל כן אנו מחוייבים לעשות באופן אשר ההשפעה היורדת אלינו יהיה אפשר לתלותה באיזה סיבה (והרוצה לטעות שהוא דרך הטבע יבוא ויטעה). אם כן, בזה נגמר השיעור, אם על ידי ההשתדלות אף היותר קטנה, יהיה מקום לטועה לתלות בסיבה טבעית. ועל עצמו אמר: "אני קונה שטר הגרלה ובזה אני יוצא חובת ההשתדלות. כי הרי אם אזכה בגורל, אפשר לתלותו בדרך הטבע".

ו. הרב יוסף יוזל הורביץ (הסבא מנוברדוק), מדרגת האדם (דרכי הבטחון, פ"י).

"והיינו, שהבטחון לדעת כולם אינו צריך לשום משענת ליראי השם, ויבטח על הבורא לבדו בלי שום סיבה".

ז. ספר חובות הלבבות שער ד - שער הביטחון פרק ג

"אין כל אדם חייב לחזר על כל סבה מסבות הטרף כי הסבות רבות. מהן נקלות, שטרחם מעט... ומהן סבות יש בהן יגיעה וטורח... ומי שהוא מבני אדם חזק בגופו וחלש בהכרתו {באמונתו} ראוי לו מהם מה שיש בו מן היגיעה, כפי שיכול לסבול, ומי שהוא חלש בגופו והכרתו חזקה {באמונתו}, אל יבקש מסבות הטרף מה שמיגע גופו, אך יטה אל מה שיהיה קל על גופו ויוכל להתמיד עליו".

סיכום השיטות מהו היחס הראוי בין בטחון להשתדלות:

* רבנו בחיי והרלב"ג - האדם צריך להשתדל ככל יכולתו, וצריך לבטוח ב-ה' בכל מה שמעבר ליכולת שלו.

* ר' אברהם בן הרמב"ם - האדם צריך לשלב השתדלות סבירה בדברים הכרחיים, יחד עם בטחון ב-ה'.

*מכתב מאליהו ומסילת ישרים - האדם צריך לבטוח בה' לגמרי, אמנם יש להשתדל מעט בכדי ש-ה' יחיל את הברכה בדרך הנראית טבעית (מכתב מאליהו). או כדי לפרוע את חובת ההשתדלות (מסילת ישרים).

* הסבא מנובהרדוק וליקוטי מוהר"ן - האדם צריך לבטוח בה' לגמרי, ולא לעשות שום השתדלות טבעית.

*חובות הלבבות - האדם צריך לשלב את ההשתדלות עם הבטחון, כל אחד לפי מדרגתו, כוחו והכרתו.

כמובן שיש הרבה מאוד מה להרחיב בנושא. ראי למשל בקישור הזה:

http://olamot.net/shiur/%D7%91%D7%98%D7%97%D7%95%D7%9F-%D7%95%D7%94%D7%A9%D7%AA%D7%93%D7%9C%D7%95%D7%AA

וכן במאמר הזה:

https://www.machonso.org/hamaayan/?gilayon=5&id=1014

לגבי השאלה השנייה של התערבות ה' בעולם, עד כמה ה' מתערב ועד כמה הוא נותן לטבע לפעול על פי חוקיו.

בגדול יש 2 גישות מרכזיות:

א. גישת הרמב"ם - ה' ברא את העולם מתוקן, והוא נותן לנו בני האדם לפעול בעולם כפי איך שהעולם קיים, ועל פי חוקי הטבע. מידי פעם ה' מתערב באופנים מסוימים (קריעת ים סוף וכדומה), אך בדרך כלל ה' נותן לעולם לפעול על פי החוקים שהוא קבע בבריאת העולם.

ב. גישת בעלי החסידות ועוד - ה' מתערב בכל פרט ופרט בעולם. כל עלה שנופל יש לנו סיבה מסוימית למה הוא נפל.

יש גם גישות ביניים, שטוענות שבשעה שאדם מתפלל הוא יכול להשפיע ולשנות את הכללים שבהם הטבע פועל. וגם זה נעשה בדרך טבעית.

יש הרבה מה להרחיב בעניין, אך זה בקיצור נמרץ.

בהצלחה רבה

בברכה רבה

הלל

כתבות נוספות