שאל את הרב

הפעלת מנגנון מעלית שבת כששעון השבת של המגנון במצב מכובה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 04/05/20 17:31 י באייר התשפ

שאלה

שלום רב,

אני גר במגדל מגורים רב קומות. בשבת האחרונה מעט אחרי כניסת השבת נזכרתי ששכחתי להפעיל את מנגנון מעלית השבת בבניין, כפי שאני רגיל לעשות כל שבוע לקראת כניסת שבת. הפעלת מעלית השבת נעשית על ידי סיבוב עם מפתח ייעודי במקום המיועד לכך בלוח המעלית בקומת הכניסה לבניין. בהכנסת המפתח וסיבובו המעלית עוברת ממצב רגיל למצב של פיקוד שבת ונדלקת נורית בלוח בהתאם.

אציין עוד שמעלית השבת איננה פועלת במשך כל השבת ברציפות אלא מופעלת לסירוגין על ידי שעון שבת במהלך חלקים מהשבת.

בהיות הבניין רב קומות כך שיש דיירים רבים, שעבורם מדובר בצורך גדול ושעת הדחק, רציתי לשאול אם במצב כזה ניתן לפעול בדרך הבאה, גם אחרי כניסת השבת:

לכוון את שעון השבת כך שמנגנון מעלית השבת יהיה מנותק ואז להפעיל את מנגנון מעלית השבת בלוח המעלית. לכאורה במצב זה מנגנון מעלית השבת לא נדלק ולא מופעל, אלא רק בהמשך כששעון השבת יגיע למצב של הפעלה המנגנון יתחיל לפעול.

האם יש לדמות זאת למצבים שכתב בספר שמירת שבת כהלכתה שמותרים בשעת הדחק ובמקום צורך גדול מדין גרמא, או שיש חילוק בין המקרה הזה למה שכתב שם.

אשמח לדעת גם אם בכל הנ"ל יש הבדל בין שבת ליום טוב וכן אם הדבר מותר האם יש צורך לעשות בשינוי הן מצד עצם הפעולה והן מצד טלטול מוקצה (המפתח של מנגנון המעלית).

תודה רבה

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

אם המנגנון מנותן כלל, ומכניסים להפעלת שבת וזה לצורך גדול (לפי המתואר) אפשר לעשות כן, בודאי שאם אפשר בשינוי עדיף למרות שאין לשינוי כעת משמעות הלכתית כל כך, שהרי כעת אין כל פעולה בדבר, אבל ראוי. ובייחוד שזה לפי הנכתב מעט אחר כניסת שבת, וא"כ יתכן שהיה עוד לפני השקיעה כלל או שזה בין השמשות, ואפשר לצרף את דעת ר"ת, ולכן לצורך גדול אפשר לעשות כן, אבל בודאי שלא לכתחילה.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות