שאל את הרב

שנה לפרעות בלוד: הכל בידי שמיים או גם בידינו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/06/22 15:00 ח בסיון התשפב

שאלה

שלום רב,אנחנו גרות בלוד. לפני שנה היו פה פרעות. עכשיו עוד פעם יש תחושה לא פשוטה ופחד באוויר כי הממשלה לא עושה יותר מידי כדי להרתיע את הערבים שארץ ישראל שלנו. מצד שני אם ה' קובע הכל ויודע מה יקרה האם זה באמת משנה מה הממשלה תעשה? האם יש טעם ללכת להפגנה למשל אם גם ככה ה' כבר החליט מה יהיה? רוני ותהילה

תשובה

שלום רוני ותהילה, ותודה על השאלה החשובה שהעליתן.

בשאלה שלכן תיארתן תחושות של אי וודאות, חשש מהעתיד וחוסר ביטחון, ובצדק. חשוב לי לציין כי במציאות כמו שלנו, שמלאה באירועים רבים ועמוסים שכמובן משפיעים עלינו, התחושות האלה טבעיות ונורמליות, ואתן לא לבד!

אני מבינה שחוויתן מקרוב את הפרעות שהיו, מקווה שאתן וקרוביכם נשמרתם, ושיצאתם מזה בטוב.

השאלה שלכן נותנת הזדמנות לבחון את המציאות גם מנקודת מבט דתית, וגם מנקודת מבט מעשית שעשויה לעזור לנו ולהקל מהקושי שמלווה אותנו בשגרה.

ראשית, על מנת להרחיב את נקודת המבט הדתית, אני מזמינה אתכן לקרוא תשובה שניתנה באתר שלנו בנוגע לעניין ידיעת ה' וקביעת המציאות שהתייחסתן אליה בשאלתכן. תוכלו לקרוא בפירוט ולהקיף את השאלה שבוחנת האם יש משמעות לבחירות שלנו כבני אדם, אם אלוקים כבר קבע ויודע מה יקרה?. הנה הקישור: https://www.makshivim.org.il/answer?id=1131951. קיימות תשובות נוספות בנושא הזה שאתן כמובן יכולות לעבור עליהן ולהעשיר את הידע שלכן.

שנית, לא ניתן להתעלם מהמציאות הכואבת שנכנסנו אליה, כמו גם החלטות המדינה, או אופן התמודדותה שלא תמיד מכילה ומה שיוצא שבסופו של דבר אנחנו לא רואים תוצאות בפועל, הרגשה זו של חשש ואי וודאות היא לא קלה. אנחנו לא יודעים מה הולך לקרות, ומה אנחנו יכולים לעשות? תחושות הפחד יכולות להוביל אותנו למצב של התקפלות ובריחה. אבל מנגד, בעזרת אמונה וכלים מעשיים (שאת חלקן אציע לכן לנסות, וחלקן תוכלו להמציא בכוחות עצמכן לגמרי), נוכל להביא את עצמנו לתחושות של צמיחה, עוצמה, נחישות ואמונה אמיתית בעז"ה.

מצרפת לך קטע מתוך תשובה שניתנה באתר שנראה לי מאוד רלוונטי גם לעכשיו:

"אף אחד לא מזמין לעצמו אי וודאות, כי כנראה הקב"ה ברא אותנו עם צורך להרגיש שליטה. אבל בתקופה כזו, של חוסר וודאות. כל מה שנותר לנו הוא להיות בענווה, ולהגביר את מידת הביטחון בה'. (אנחנו תמיד פועלים ב2 דרכים, ביטחון בה' והשתדלות שלנו. כעת אפשר לעבוד על מידת הביטחון!)... וכשאנחנו יודעים שהכול באמת מוביל לטוב, אז מה שנותר לנו בתוך הסיטואציה היא לראות איך אנחנו גדלים מזה ולפעול איפה שאנחנו כן יכולים. אנחנו לא נדע למה הקב"ה הביא את הסיטואציה הספציפית הזו, אבל אנחנו כן יכולים לדרוש מעצמינו לגדול. לראות מה הקושי הזה מצמיח בנו. ואח"כ, כשתיגמר התקופה, הלוואי שנוכל להסתכל אחורה ולהגיד "וואי, איך גדלנו מהקושי הזה. איך צמחנו". כי באמת, מקשיים אפשר לרדת למטה, ואפשר גם לעלות גבוה."

אם תרצו, את התשובה המפורטת תוכלנה לקרוא בקישור הזה:

https://www.makshivim.org.il/answer?id=958395

אז איך נוכל להתחיל? אעלה כמה רעיונות שתוכלנה לבחון ולבחור האם ואיך לבצע

1. לפני הכול, יש פעולה בסיסית שאנחנו יכולות לעשות אותה תמיד וכמעט בכל מקום, היא לא מצריכה משהו מיוחד, רק אמונה, רצון, ותקווה- זוהי התפילה. תפילות לא שבות ריקם וזה לגמרי חלק מההשתדלות שלנו כבני אדם שרוצים לפעול לתיקון המציאות. אפשר כמובן להתפלל לבד, במילים שלנו, או מתוך סידור, בכל דרך שנבחר.

2. מודעות- על מנת שנוכל להסתכל על המציאות מנקודות מבט שונות ורחבות יותר, כדאי וחשוב להיות מודעים לעצמנו. מה אנחנו מרגישים? איזה חלק בכל הדבר הזה אנחנו יכולים לשנות? מה אנחנו לא יכולים לשנות? כאשר אנחנו מתבוננים על המציאות ממשקפיים אחרות, נוכל לגלות דברים חדשים על עצמנו, ועל הדרך למצוא דרכים להתמודד ולדעת מה טוב בשבילנו. למשל אם נגלה שעכשיו אנחנו מפחדים, (והגיוני מאוד להרגיש ככה), אנחנו לפחות מזהים את התחושות שמתעוררות בנו, וכך נוכל למנוע אותן ולהתגבר עליהן על ידי התמודדות נכונה. זה יכול להיות שיחה עם חברה טובה, עם אמא, פעילות גופנית, קריאת ספר, או כל דבר אחר שעוזר לנו להירגע.

3. לא להיות לבד- כאשר אנחנו נחשפים לאירועים קשים, חששות מהעתיד או מצבים בהם הביטחון שלנו כבר לא כל כך מרגיש ביטחון, חשוב לזכור לא להישאר לבד. נוכל להיפגש ולקבל עזרה מאנשים, חברים, ודמויות שאנחנו סומכים עליהם. אולי להרחיב ולהצטרף לקבוצות חדשות שירעננו לנו את השגרה כמו חוג חדש, קבוצת ספורט, קבוצת התנדבות, תנועת נוער ועוד. אפשר אפילו להמציא קבוצה חדשה משל עצמכן שבעזרת מבוגר או אדם אחראי, תארגנו מפגשים מדי פעם ובה יהיה שיח על המצב, ודיון על סוגיות במציאות שלנו. במפגשים כאלה, אנחנו יכולים למצוא את עצמנו נתרמים מאחרים בכל מיני דרכים. זוהי הזדמנות מצוינת לדבר את הקושי של כל אחד, לשתף ולהיעזר אחד בשני.

לסיכום, התייחסנו גם לאמונה שלנו בעקבות המציאות שאנחנו חיים בה, אבל יותר מכך, השתדלנו לתת כלים מעשיים שיעזרו לנו להתמודד עם תחושות של אי וודאות, חששות, וחוסר ביטחון. בעזרת תפילה, מודעות למצב, שיתוף קרובים, ודרכים נוספות ששייכות רק לנו, נוכל להתמודד עם הקושי שלנו.

חשוב לזכור כמובן לדאוג לעצמנו, לשמור על הגוף שלנו גם במצבים של לחץ, אכילה בריאה, שעות שינה מספקות, ושתיית מים. כשהגוף חסין יותר, הנפש חסינה גם היא.

אתן תמיד מוזמנות לחזור, להתייעץ ולשתף גם אותנו כאן באתר, בשיחת טלפון ל:8298* או בווצאפ ל:0524683927. נשמח לשמוע מכן.

בהצלחה!

הילה

כתבות נוספות