שאל את הרב

יחס לא מתאים של ההורים לילדים: איך מתמודדים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/03/22 20:08 ב באדר ב'

שאלה

שלום:)

לאחרונה ראיתי כמה דברים שההורים שלי עושים, ואני מאוד לא מסכימה עם הדרך הזאת.. צורת התייחסות לילדים הקטנים (והגדולים) בבית, עוד מקרה שהפריע לי היה שאחותי ארגנה פעילות משפחתית, ואף אחד לא התייחס ברצינות (לא שתפו פעולה). הפריע לי מאוד שהיא השקיעה הרבה, ולא מתייחסים אליה ואל הפעילות.

אני גם מרגישה שההורים שלי לא כ"כ אכפתיים וקשובים לאחים הקטנים שלי..

השאלה היא-

1) איך להמשיך לכבד הורים ולהתייחס יפה כשאני לא מסכימה עם דרכים/ דעות שלהם? מה לעשות כשאני רואה משהו שמפריע לי?

2)אני לא רוצה להיות מושפעת- לקבל דברים לא טובים מהבית.

מצד אחד- אומרים שלא משנה איפה אדם נמצא, הוא מחליט איך הוא יצא.

מצד שני- זה כן משפיע! איך לסנן איזה מידות/ הנהגות אני רוצה שיהיו לי גם, ואיזה לא?

תודה רבה!

תשובה

שלום שרה.

הרבה פעמים התפקוד של ההורים הוא לא מיטבי ולא מושלם. זה קורה. ולנו הילדים שרואים את זה וסובלים מזה - זה קשה. יש לנו ציפיות מהם, והציפיות לא מתממשות. בסופו של דבר אנחנו גדלים, מקימים משפחה משלנו, ומחליטים מה מבית ההורים ניישם, ומה לא.

1. איך לכבד כשלא מסכימים?

לפעמים מבלבלים בין כבוד לבין ציות או הסכמה. וזה לא אותו הדבר. לכבד זה להצליח לקיים אי הסכמה בלי תוקפנות או העלבה או פגיעה. ולהצליח להפריד בין מה שכן עובד לבין מה שלא. אנחנו אולי לא מסכימים בנושא X , אבל זה לא מפריע לנו לשתף פעולה בנושא Y.

כשאת רואה משהו שמפריע לך, את יכולה לנסות להתמקד בעזרה למי שזקוק לעזרה, במקום ב"לחנך" את ההורים שמציקים לו. אז למשל אם ההורים לא מספיק קשובים, תנסי את להיות טיפה קשובה לאחים הקטנים. לא "במקום" ההורים, אלא כסוג של פיצוי. כדי שבכל זאת תהיה להם קצת הקשבה. שירגישו קצת חמימות מהכיוון שלך. זה לא מצריך ויכוח עם ההורים. אתם יכולים להתגבש יחד האחים, ולהיות פחות תלויים בחיזוקים של ההורים, אם אין מצידם מספיק חיזוקים. כשאנחנו נוקטים יוזמה, יש לנו גם הרגשה טובה של יכולת להשפיע על המציאות, ולא רק תסכול על מה שהאחרים לא עושים.

קשה מאוד לשנות את ההורים, וזה בוודאי לא התפקיד של הילדים. תזכירי לעצמך שזה לא התפקיד שלך, למרות שבוודאי שיש לך דברים נכונים וחשובים להגיד.

2. לא להיות מושפעת

המפתח העיקרי שיסייע לך לא להיות מושפעת לרעה מההתנהגות של ההורים היא פשוט לשמור על מודעות גבוהה. לא לפתח אדישות אלא להזכיר לעצמך מה נכון בהתנהגות שלהם, ומה לדעתך פחות נכון. מודעות וערנות עוזרות לנו לא לאבד קשר עם המטרה, ועם הדרך שבה אנחנו רוצים להתנהג עם הילדים שלנו. וגם הפעולה עוזרת: כשאת מתנהגת באופן חומל ומיטיב עם האחים שלך, את ממש מתאמנת בעשיית הדברים בדרך הטובה יותר. וזו דרך מצוינת לוודא שלא תעתיקי מההורים את הדברים השליליים..

3. לדבר!

מצוין שפנית אלינו בנושא, ואת מאוד מוזמנת לפתוח את הדברים עם אנשים ונשים שאת סומכת עליהם בסביבה שלך: בני משפחה, חברות טובות, צוות בביה"ס ובשכונה. את מאוד מוזמנת גם לדבר עם המשיבות שלנו כאן במוקד, בטלפון כוכבית 8298. נשמח לשמוע ממך ולחשוב איתך על דרכים לעזור לאחים שלך להרגיש טוב, וכמובן גם לך.

בהצלחה!

אוהד

כתבות נוספות