שאל את הרב

החפץ חיים כלל ב סעיף יא להעביר את האשמה ממני

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/05/20 08:15 ג בסיון התשפ

שאלה

בחפץ חיים כלל ב סעיף יא יש את כל הסיפור הזה על אותו מישהו שדנו בעניני חובו ואז היה כתוב שאסור לצאת לספר לאותו אדם שדנו עליו שדעתי או דעה של מישהו אחר מהחבורה הייתה להקל עליו אך שאר הקבוצה החליטו לא להקל עליו וכו'

בקיצור אז הייתה לי שאלה אם זה לא בעניני עצמו (החוב שלו) אלא נגיד ראובן ביקש ממני שאבקש משהו משמעון, ביקשתי והתווכחתי קצת עם שמעון אבל הוא לא הסכים, אז מותר לי להגיד לראובן שאני מבינה את הדעה שלו וניסיתי ודברתי עם שימעון אך הוא לא הסכים. ?

תשובה

בס"ד

שלום רב,

לצערי לא הבנת את הכתוב. אצטט ואסביר:

וְהִנִּה לְפִי מַה שֶּׁבֵּאַרְנוּ בְּעֶזְרַת ה' יִתְבָּרַךְ הַכְּלָלִים דְּאַפֵּי תְּלָתָא,

= דברים נאמרו לכתחילה בפני שלשה אנשים (או יותר). כאשר מפיצים דברים כאלה לאנשים נוספים, זה לא נחשב לשון הרע - כי אחרי ששלשה אנשים שמעו, ממילא זה יופץ ברבים.

אבל לא כל דבר שנאמר בפני שלשה, מותר כבר להפיץ אותו לאחרים. אחד המקרים בהם אסור להפיץ דבר למרות שכבר נאמר בפני שלשה, הוא המקרה הנדון להלן:

צָּרִיךְ לִזָּהֵר, כְּשֶׁיּוֹשְׁבִין שִׁבְעָה טוֹבֵי הָעִיר לְעַיֵּן בִּדְבַר הַנְהָגַת אַנְשֵׁי הָעִיר בְּעִנְיְנִי הָעֲרָכוֹת וְכַיּוֹצֵּא בָּזֶה, בְּדָבָר שֶׁהוּא חוֹב לָזֶה וּזְכוּת לָזֶה,

= כאשר בית הדין של הקהילה מתכנס לשפוט בעניין שבו אחד יצא חייב כלפי מישהו אחר

וְנְחְלְקוּ בְּדֵעוֹת וְעָמְדוּ לְמִנְיָן וְהָלְכוּ בָּתַר רֵבָּא {אחר הרוב},

= בתוך הדיון בבית הדין היתה מחלוקת בין הדיינים ולבסוף היתה הכרעה של רוב הדיינים.

כְּשֶׁיֵּצְּאוּ מֵחֲדַר הַקָּהָל, צְּרִיכִין לִזָּהֵר מְאֹד כָּל אֶחָד וְאֶחָד, שֶׁלֹּא לְסַפֵּר אַחַר כָּךְ דַּעְתּוֹ אוֹ דַּעַת פְּלוֹנִי, שֶׁהָיָה מִתְּחִלָּה בְּעִנְיָן זֶה לְהָקֵל עַל אוֹתוֹ פְּלוֹנִי, אַךְ חֲבֵרָיו רַבּוּ עָלָיו וְהִכְרִיחוּהוּ לֵילֵךְ בָּתַר דַּעְתָּם.

= אסור לאחר מכן שאחד הדיינים יספר שהוא היה בין המקלים אבל נאלץ לקבל את דעת הרוב.

למרות שבבית הדין יש יותר משלשה אנשים, ולכאורה אם מספרים על משהו שהתרחש בפני שלשה אנשים - זה כבר לא לשון הרע. במקרה זה נדרשת סודיות של הדיון ולכן מי שיספר על הדיון עובר על איסור לשון הרע.

מכאן תביני שהשאלה שלך עוסקת במקרה של אירוע שונה. במה שאת מתארת אין דיון בפני שלשה אנשים.

הפתרון הנכון למה שאת שואלת: אם ראובן מבקש ממך לפנות לשמעון בשמו ושמעון מסרב להיענות, את צריכה להסביר לשמעון שראובן יבקש ממך הסבר על מה שקרה. בהתאם לכך, תתאמי עם שמעון את הדברים שתגידי לראובן, שיהיו על דעתו של שמעון.

כתבות נוספות