שאל את הרב

האם ההתחממות הגלובלית תמנע את הגאולה? האם העולם עלול להיחרב?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/01/22 05:58 ה בשבט התשפב

שאלה

לפני שבוע היה לי ערב סרט בסניף. ראינו סרט שעסק פחות או יותר בהתחממות הגלובלית, אחר כך דיברו אתנו 5 דקות על זה.

אחרי הפעולה חניכים דיברו על זה כול מיני דברים, כמו שאם נמשיך בקצב הזה של זיהום הסביבה עוד 30 שנה העולם יחרב. זה נורא הלחיץ אותי. ניסיתי להרגיע את עצמי בזה שהעולם לא יכול להיחרב, כי הרי עדיין לא התחיל האלף השישי מבריאת העולם-האלף של הגאולה, אבל כמו (שניסיתי) להרגיע את עצמי יותר הצלחתי להלחיץ,

כי ה' ברא את העולם בשביל שנשמור עליו (שה' שם את האדם בגן עדן "לעובדה ולשומרה")

אשמח אם תוכלו לעשות לי קצת סדר

ולתת לי זווית ראיה תורנית על הנושא

תודה רבה

תשובה

אהלן!

שאלה יפה מאוד! ניכר מאוד שהנושא נגע בך באופן קיומי ורגיש, ולא נותר כמנותק וחיצוני אליך. מקסים ממש. אין ספק שבימים אלו השאלה הזו עולה ביתר עז, וראוי לחשוב מעט על מקומה של התורה בסוגיה הזו. אשתדל לתת כמה נקודות שיעזרו לנו יותר להבין את הסוגיה.

אכן, כפי שאמרת בצורה יפה מאוד, הקב"ה ברא את האדם בגן עדן "לעבדה ולשמרה". בפשטות, אכן הכוונה היא שהאדם יטפח, יטפל וישמור על העולם שהקב"ה ברא. השאלה המרתקת היא מה בעצם קרה כאשר האדם הושלך מגן עדן- היכן הציווי של "לעבדה ולשומרה"? האם הוא עודנו קיים? נראה שכן.

עולמנו הוא בריאה אלוקית, ואנו מצווים לדאוג לבריאה האלוקית. נשים לב, ש"לעבדה ולשמרה" מדבר גם על שמירה ואולי גם על פיתוח של הבריאה, אבל זה לא מאוד מוכרח. ייתכן בהחלט לומר שרק האפילו השמירה על המקור היא חובה בפני עצמה- אנו נדרשים לעבוד, אך גם לא לקלקל. מטבעו של עובד שהוא מסוגל להשאיר אחריו ללא סדר ונקיון ולראות באדמה כמקור פרנסה ותו לא, מבלי להבחין במקור האלוקי של הבריאה. אנו נדרשים להבחין במקור הזה.

אגב, לאחרונה אכן התכנסה קבוצת רבנים מאוד משמעותית מהציבור שלנו, הדתי לאומי, ושלחה מכתב בנושא לראש הממשלה. הם קראו לו לעסוק בהתחממות הגבלובלית בדיוק מהמקום היהודי של שמירת העולם, ובהמשך לדברי חז"ל- "תן דעתך שלא תחריב את עולמי". מצרף לך קישור לכתבה שמביאה את המכתב ששלחה קבוצת הרבנים: https://www.inn.co.il/news/530033 .

אכן צדקת גם כאשר הבאת את מאמר חז"ל המפורסם אודות 6,000 שנות הבריאה. אולם, וזו נקודה חשובה לדעתי: 6,000 שנים אלו אינן מובטחות. אם מחר יחליטו בני האדם שהם מחריבים את כדור הארץ, זו תהיה הטעות הבלעדית שלהם. ההבטחה על 6,000 שנה, או אפילו נאמר שזו נבואה מסוימת- תלויה היא בכך שבני האדם יתנהגו כראוי וכיאות וישמרו על הקיים. אם בני האדם יחריבו את עולמם, או בעצם- עולמו של הקב"ה- הרי שהעולם יקרוס.

אם כך, תשאל, מה המשמעות של דברי חז"ל, או אפילו למעלה מכך- מה המשמעות של דברי נבואה? להבנתי (זוהי איננה הבנה שהמצאתי, היא מצויה בדברי רבותינו הראשונים), דברי הנבואה הם כולם תלויים ועומדים בכך שאנו נתנהג כראוי. הנבואה מובטחת היא, כמובן, בתנאי שאנו נעמוד מצידנו בהסכם שקט שיש בינינו לבין הקב"ה.

לכן, נראה לי שיש קריאה עקרונית לכך שאנו צריכים לעבוד, לשמור ולתקן את כדור הארץ על מנת שלא ייחרב. בכל מקרה, הייתי ממליץ לקרוא מקורות אמינים וטובים ולא להסתמך על חברים לסניף. ככל הנראה, עולמנו לא ייחרב בתוך פרק זמן של 30 שנה, ככה שלא צריך להיכנס לפאניקה נוראית. אולם, זוהי בהחלט קריאת השכמה לשים לב לנושא ולהתעורר אליו, כדי שחס וחלילה לא יושמד עולמו האלוקי של הקב"ה. ברוך ה', העולם התחיל להתעורר, ויש אפשרויות רבות ומגוונות שניתן לנקוט בהן כדי שעולמנו לא יחרב. להרחבה על דרכי פעולה אלו, אתה לגמרי מוזמן לקרוא באינטרנט על מגוון תאגידים שעוסקים בנושא (כמו מיחזור למשל).

בהצלחה רבה רבה,

אוריה

כתבות נוספות