שאל את הרב

האם מותר לאכול חלב נוכרי? ומה זה אומר בכלל?

הרב ירון אנגלמאייר הרב ירון אנגלמאייר 13/12/21 15:36 ט בטבת התשפב

שאלה

האם מותר לאכול חלב נוכרי ומה זה אומר בכלל? ולמה יש כאלה שמותר להם לאכול וכאלה שאסור להם

תשובה

שלום רב,

המשנה במסכת עבודה זרה (ב' ו') כותבת שחכמים אסרו חלב שחלבו גוי ואין ישראל רואהו, וכן נפסק בשולחן ערוך (יו"ד קטו' א'). הגמרא (שם לה ע"ב) מבארת שהטעם לכך הוא מהחשש שמא עירב הגוי חלב טמא.

מכאן משמע בפשטות שכל עוד אין ישראל רואה את החליבה החלב אסור.

חידש הרב משה פיינשטיין (יו"ד חלק א מז'-מט') היתר מפורסם שבמקום שיש פיקוח ממשלתי על טהרת החלב הרי זה כאילו ישראל רואה את החליבה, ומטעם זה התירו הרבה גופי כשרות בעולם מה שנקרא חלב סתם במקומות כאלה.

מעבר לכך כתב מו"ר הרב נ.א.רבינוביץ שליט"א תשובה בשו"ת שיח נחום שיש להתיר מסיבה אחרת. על בסיס תשובת התשב"ץ (שמסתמך על דברי הראשונים - התוס', המרדכי והרמב"ם), אין כאן גזירה גורפת, אלא רק חשש מצד תערובת חלב טמא, ורק במקום שיש לחשוש בפועל יש לאסור, אבל במקום שאין חלב טמא מצוי אין כזה חשש ומותר. מטעם זה התיר גם הרדב"ז ובעקבותיו הפרי חדש לאכול חלב נוכרי איפה שאין החשש קיים, למרות שאין ישראל שראה את החליבה. אולם החתם סופר (חלק ב' יו"ד סי' קז') לא קיבל את ההיתר הזה ושאבותינו קיבלו כאותה דעה שמחמירה, אבל גם החזון איש (יו"ד סי' מא') תמה עליו והכריע כדעת הפרי חדש, לכן מכל הנ"ל התיר בשיח נחום על כל פנים לבני ארץ ישראל כדעת הרדב"ז.

בברכה רבה,

ירון אנגלמאייר

כתבות נוספות