שאל את הרב

האם להיות בקשר עם חבר כדי לעזור לו להתחזק?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/06/20 20:59 טו בסיון התשפ

שאלה

אני בת 17 וחצי ושנה שעברה יצאתי עם מישהו. הקשר התפתח ואני החלטתי שאני מסיימת אותו כי הרגשתי שזה לא הגיל המתאים בשבילי ושהקשר מתפתח מהר מבחינה פיזית ורגשית. במהלך הקשר שלנו הוא היה מאוד מחובר רוחנית ואני באמת הרגשתי שיש לו פוטנציאל להתקדם והצלחתי לראות בו אור כזה מיוחד. אך לאחר שנפרדנו והקשר התרופף הוא החל להידרדר. הוא מקיף את עצמו בחברים שלא מקדמים אותו ומתחיל לזרוק, ואני מרגישה שכשהיינו יחד, הצלחתי לתפוס אותו. עברתי תהליך כדי להתגבר על כל מה שהיה ואני מפחדת שברגע שאני אחזור לקשר איתו, אחזור לנקודת התחלה וזה יהרוס גם לשנינו. מצד אחר קשה לי לראות אותו יורד ברמה שלו.

אני חושבת שאולי דווקא אם אתערב רק אזיק לו ואז אין בכך שום תועלת. אני רוצה לדעת האם כדאי לי לעזור או להשאיר את המצב כמו שהוא ואם לעזור, אז באיזו דרך.

תשובה

שלום יקרה.

מה שלומך?

מעריכה את הרצון שלך לעזור ולקדם את האחר ולצידו את הרצון לשמור על עצמך ולנהוג לפי מה שמתאים לך. יש פעמים שבהן אדם נוטה לעזור לאחר ולא להבחין בצרכיו שלו ואף בצרכים המדויקים של האחר, כמו האגדה על האדם שמסייע לאדם עיוור לחצות כביש לכיוון השני מזה ששניהם צריכים, סתם כי לא שאל את העיוור עצמו, וכך לא עזר לעיוור וגם האריך לעצמו את הדרך. לכן לא מובן מאליו שהבחנת בצרכים שלכם ופעלת בהתאם.

ככלל לא כדאי להתעלם מתחושות ומחשבות שיש לנו אלא לחשוב עליהן ברצינות ולבדוק אם הן נכונות במציאות. גם אם הן רק תחושות בטן, יש לתת להן מקום ולכל הפחות להרהר בהן. במקרה הנוכחי, התחושות שלך נכונות. קשר אישי בין נער ונערה עשוי להזיק לשני הצדדים, אפילו אם יש לו מטרה מסוימת – "מוצדקת". הסיבה לכך היא שבגילאים האלה האדם בונה את אישיותו, וקשר עלול לחבל בתהליך הבנייה הזה ולהפריע לו. האדם יכול למצוא את עצמו מתעסק בקשר ולא בהתפתחות שלו ואף הוא עשוי לעצב את אישיותו בהתאם לקשר ולא לייצב לעצמו אישיות עצמאית. העניין הזה קשור לשני הצדדים, גם מצידו וגם מצידך שכן שניכם כעת בונים ומעצבים את אישיותכם.

לכן לא בריא שאת או כל בת אחרת בגילאים שלכם תלווה בן בכל תהליך שהוא. אם בכל זאת את דואגת לו ורוצה בטובתו, את יכולה לדבר עם בן אחר המתאים לכך שיעזור לו, ימשוך אותו לכיוון הרצוי ויתמוך בו, בלי שהוא ידע על כך. רק אם את מרגישה זה מתאים לך ונובע מרצון טוב ושתוכלי להתרחק מזה אחר כך, לשכוח את זה ולא להתעסק עם זה יותר, גם פנימית. חשוב לזכור שלכל אדם יש בחירה חופשית ובידו לשנות את דרכו, בלי קשר הכרחי לאנשים סביבו. כך שיש לנו אחריות רק לעצמנו. מובן שעלינו לסייע לאחרים ולתמוך בהם אך לא על חשבוננו ולא כשיש סיכוי רב שנפגע מהסיוע הזה.

את מוזמנת גם לחפש כאן באתר תשובות שעוסקות בנושא (לרשום בחיפוש 'קשר').

מאחלת לך שתמשיכי ללכת בדרכך ולעלות מעלה מעלה.

כל טוב,

רינת

כתבות נוספות