שאל את הרב

דלת כניסה אוטומטית בשבת

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 31/12/19 09:39 ג בטבת התשפ

שאלה

שלום,

אנו גרים בבניין משותף עם דלת כניסה אוטומטית אשר נפתחת על ידי חיישינים בעת היציאה מהבניין. לצערי אחד השכנים בבניין הוא בן אדם קשה ואנטי דתי אשר לא מוכן בשום פנים ואופן להעביר את הדלת למנגנון ידני בשבת. כל נסיונות ההידברות לצערי כשלו.

אני עם 2 עגלות ואין לי דרך אחרת לצאת מהבניין בשבת.

מיותר לציין שאין לי שום צורך במנגנון האוטומטי, ואני לא נהנת ממנו. להפך, הייתי מעדיפה שיהיה כבוי.

מה אפשר לעשות? אני לא מעוניינת להיות כלואה בבית בשבת..

תודה.

תשובה

לשואלת שלום

צר לי לשמוע על האטימות שלו. מבירור שערכתי, על פי האגודה לתרבות הדיור, עליכם לקיים אסיפת דיירים ולהצביע בנושא. אם הוא יחיד בדעה זו, אין מה לדאוג. כמו כן יש דרך להתקין שעון בכמה מאות שקלים, שמנתק על ידי שעון שבת את החיישינים פעם בכמה זמן למשך X זמן.

לגופו של עניין למעשה: דעתי היא שכאשר אין צורך מיוחד לצאת, יש להימנע מהפעלת הדלת החשמלית. ואמנם על ידי גוי אפשר להתיר.

(מקור: שמירת שבת כהלכתה מהדורת תש"ע עמוד שעו אות סב | באר משה ו סימן יט | שו"ע רעו,ה התיר לומר לנכרי לצורך חימום הבית בחורף, ויש לדמות לזה את הכניסה לבית בדרבנן כשאין אפשרות אחרת).

הרחבת השיקולים:

הפעלת חיישן היא מלאכה מדברי חכמים ששמה "מוליד" משום שמדובר בהפעלת חשמל שאינו גוף חימום.

על גבי הבנה זו, נחלקו הפוסקים האם הפעלת חיישן בדרך ההליכה היא מלאכה ממש כי כך הדרך להפעילו, או שזה נחשב למלאכה בשינוי, שהרי האדם עסוק בהליכה, וממילא נדלק החיישן והדלת נפתחת.

כדעה הראשונה סבר הרב ישראל רוזן: "כל הפעולות הללו מתרחשות מחמת מעשה של האדם, והן מתוכננות לפעול כך. לכן הן שקולות וזהות להפעלת המזגן, הברז, דלת המעלית והדלת החשמלית המבוקרת בידים ממש, על ידי לחצן או מתג הפעלה. הציוד שהוזכר בדוגמאות הללו מתוכנן להיות 'כלי עבודה' בשירות האדם.. מסקנת הדברים היא שאסור להתקרב לדלת אוטומטית, או לדלת המסתובבת ע"י חיישן קירבה, כדי לחלוף בה. חיישני ההפעלה המגלים את תנועת ההליכה שקולים ללחצן חשמלי ישיר הפותח את הדלת".

כדעה השניה סבר הרב רבינוביץ': "ברור שאין שֵם מלאכה על פעולה זו של האדם, שאינה אלא הליכה כדרכו, והליכה כשלעצמה אינה מזוהה עם שום מלאכה מל"ט מלאכות והליכתו לא מרמזת על מלאכה כלשהי, וגם ההולך אינו מתכוון בהליכתו זו לעשות מלאכה מל"ט מלאכות. לפיכך גם כאשר הולך לעבר הדלת ורצונו לעבור בה, ואף אם אין דרך אחרת ובוודאי שבהליכתו תיפתח הדלת ואפילו מיד - הרי פתיחת דלת אינה מלאכה.. וכלשונו של הרב הנקין: "דעוסק הוא בדבר אחר, ואין כאן משום דמיון למלאכה בשעה זו ובמקום הזה". לפיכך הדבר מותר לכתחילה".

(מקור: תחומין כרך לו)

יש לציין שדעת הרב רבינוביץ' נשענת גם על דעתו שחשמל בשבת אינו איסור מוליד אלא 'עובדין דחול', ודעה זו לא נתקבלה למעשה.

(מקורות להרחבה: שו"ת שיח-נחום סי' כה | 'הפעלת חיישנים בשבת', אמונת-עתיך 104, תמוז תשע"ד, עמ' 68-54 | וכן מאמר "החיישנים הם כלי העבודה המודרניים" שם)

מאחל אני לכם שתצליחו להגיע לעמק השווה בדרכי נעם, ויהיה בזה עונג שבת.

כתבות נוספות